Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-22, 19:25
  #1
Medlem
Lpers avatar
Kan man lägga in en ost i frysen utan att kapsla in den, och ta ut den efter 2 veckor utan att osten blivit torr pga att vatten avdunstat?
__________________
Senast redigerad av Lper 2013-03-22 kl. 19:32.
Citera
2013-03-22, 19:28
  #2
Avstängd
CrilleCrocs avatar
Nej den torkar. Det har du väl märkt när du missat utesluta luften att osten torkar?
Citera
2013-03-22, 19:30
  #3
Medlem
Darsans avatar
I frysen menar du? Ost blir torr som fnöske i kylen om man inte plastar in den.


Och ja, is "dunstar". Det kallas sublimination när vattnet "hoppar över" ett stadie och går direkt från solitt (is) till gas (vattenånga). Utan att egentligen veta, så antar jag att det är just detta som "frost-fria" frysar använder sig av, att man låter en fläkt "blåsa bort" isen.
Citera
2013-03-22, 19:32
  #4
Medlem
brevlunds avatar
Det som din något missvisande rubrik frågar efter heter sublimering.
Citera
2013-03-22, 19:32
  #5
Medlem
Lpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darsan
I frysen menar du? Ost blir torr som fnöske i kylen om man inte plastar in den.


Och ja, is "dunstar". Det kallas sublimination när vattnet "hoppar över" ett stadie och går direkt från solitt (is) till gas (vattenånga). Utan att egentligen veta, så antar jag att det är just detta som "frost-fria" frysar använder sig av, att man låter en fläkt "blåsa bort" isen.

Ja, självklart menar jag frysen.
Citera
2013-03-22, 19:33
  #6
Medlem
Lpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevlund
Det som din något missvisande rubrik frågar efter heter sublimering.

Vad är det för fel på den då?
Citera
2013-03-22, 19:49
  #7
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lper
Vad är det för fel på den då?

Avdunstning syftar vanligtvis till övergång från vätskefas till ångfas. Det är inte vad som sker här då vattnet aldrig är flytande form utan övergår direkt från fast fast (is) till ångfas.
Citera
2013-03-22, 19:53
  #8
Medlem
Lpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Avdunstning syftar vanligtvis till övergång från vätskefas till ångfas. Det är inte vad som sker här då vattnet aldrig är flytande form utan övergår direkt från fast fast (is) till ångfas.

Jaha, det visste jag inte. Så det är felaktigt att säga att is avdunstar?
Citera
2013-03-22, 20:05
  #9
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lper
Jaha, det visste jag inte. Så det är felaktigt att säga att is avdunstar?

Ja, om den inte någonstans först övergår till vätskefas. En isbit på en tallrik en varm sommardag kommer exempelvis främst att avdunsta då den smälter till viss del innan.
Citera
2013-03-22, 21:21
  #10
Medlem
Tror vatten är ett av de få ämnen som finns, som kan gå direkt från fast till gasform.
Citera
2013-03-22, 23:27
  #11
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Depprikula
Tror vatten är ett av de få ämnen som finns, som kan gå direkt från fast till gasform.
Koldioxid aka torris.
Citera
2013-03-24, 00:44
  #12
Medlem
HugSeals avatar
För mer kring frysar och vatten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Freezer_burn
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback