Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-24, 11:58
  #1
Medlem
Hej,

Undrar ifall det finns någon tumregel att följa kring vilka kemikalier som kemikalieinspektionen kräver tillstånd för att införskaffa och/eller hålla på med.

*Vilka Kemikalier är ok att ta in i Sverige? (de som inte är reglerade förstås, följdfrågan blir då: Varför finns dom inte att få tag på i Sverige?)

*Vilka kemikalier kan hittas på svensk marknad (utan tillstånd)?

tackar för svar
Citera
2013-03-24, 12:21
  #2
Medlem
Redoxreaktions avatar
De flesta kemikalier som inte är starkt frätande eller cancerframkallande är lagliga att köpa utan tillstånd. Det är kemiföretagen själva som är arroganta nog att inte sälja till privatpersoner för det mesta.
Citera
2013-03-24, 12:53
  #3
Medlem
Mulla Krekars avatar
Mycket giftiga kemikalier får man inte ha. Jag var misstänkt för olovlig kemikaliehantering för att jag hade bl.a ricin hemma.
Citera
2013-03-24, 17:15
  #4
Medlem
Silverturks avatar
Även kemikalier som helt saknar annan användning än för syntetisering av andra kemikalier som är direkt olagliga tenderar också att vara förbjudna. Många kemikalier som också väldigt enkelt kan orsaka skada på människor är också reglerade. Det gäller dock inte allting, eller så har vissa återförsäljare dålig koll, för i ett fall har jag köpt aceton, saltsyra och 35% väteperoxid vid samma tillfälle (färgaffär). Utan några frågor. Dock osäkert om kemikalieinspektionen skulle gilla det om de visste om det.

För de som vet vad dessa i kombination kan användas till; Det användes inte till det. Väteperoxiden användes till att bleka ett göshuvud.

Den bästa tumregeln är egentligen: Det som är roligt
Citera
2013-03-24, 18:51
  #5
Medlem
tack för svar.

mulla mekar: Hur fick dom reda på att du hade bla ricin hemma? man släpper ju inte in polisen innanför dörren om man har det hemma lixom : P

Det som är roligt e förbjudet. det låter som ett toppenland jag bor i; jag älskar ju att ha tråkigt.

tack för svar ppl : )
Citera
2013-03-24, 19:27
  #6
Medlem
Redoxreaktions avatar
Det som är olagligt är att blanda grejerna utan tillstånd. Att skaffa dem är än så länge inte så svårt, även om EUSSR tänker belägga de flesta oxidatorer med tillstånd och sådant trams i september nästa år.
Citera
2013-03-25, 11:20
  #7
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kognitiva
tack för svar.

mulla mekar: Hur fick dom reda på att du hade bla ricin hemma? man släpper ju inte in polisen innanför dörren om man har det hemma lixom : P

Det som är roligt e förbjudet. det låter som ett toppenland jag bor i; jag älskar ju att ha tråkigt.

tack för svar ppl : )
Jag hade husrannsakan pga. en annan grej, så hade jag burkar märkta med Ricin. Så tog de dem. Polisen berättade att SKL inte vågade ta i det, så det fick skickas till Totalförsvarets Forskningsinstitut, FOI för analys.

Men det var nästan 2 år sen o den andra utredningen är inte klar än, så brottet olovlig kemikaliehantering har preskriberats.

EDIT: Detta var bara 2 dagar innan Breivik-dådet, så ett tag var jag misstänkt för terrorism, eftersom de även hittade flera polisuniformer. De har jag dock fått tillbaka, men inte ricinet.
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2013-03-25 kl. 11:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback