2013-03-28, 02:36
Medlem
sharkbaits avatar
Detta har slagit mig flera gånger.

Visst var det ett framsteg när fler spel började använda sig av vapnets riktmedel istället för att enbart använda hårkorset.

Hur detta används har jag inget emot men när man däremot använder samma teknik vid användandet av andra sikten som begränsar synfältet något enormt blir jag lite besviken.

I verkligheten använder du inte rödpunktsikten som i de flesta (alla) spel; dvs att du ser målet genom siktet.
Istället kan siktet lika gärna vara stängt framtill och du ser alltså enbart den röda pricken med höger ögat och sedan målet med vänsterögat.

För det mesta är detta inte särskilt störande förutom när det kommer till kikarsikten.
Plötsligt ser du enbart genom siktet och fiender har inga problem att smyga fram till dig snett framifrån. Det blir omöjligt att ha en god överblick utan att släppa målet i siktet.

Det finns lösningar på detta problem som man använt sig utav tidigare och som faktiskt enligt min mening ger mycket mer realism även om det kan vara mindre estetiskt tilltalande.

Exempel: Delta Force (från 1998)
http://www.youtube.com/watch?v=t9h-INl2vtE

Även 3D teknik borde möjliggöra att designa detta på ett mycket tilltalande sätt som skulle kunna förbättra överblicken i striden och göra det mer verklighetstroget.

Nån mer som ser möjligheterna eller svamlar jag bara?
Citera
2013-03-28, 09:32
Medlem
det är ju förmodligen för att få det hela balanserat och för att inget ska bli allt för "op"
Citera
2013-03-28, 13:37
Medlem
Bassplays avatar
nvm, läste fel.. kan hålla med dig lite grann, men på vanligt kikarsikte blundar jag iaf med ena ögat, värdelöst annars.
Senast redigerad av Bassplay 2013-03-28 kl. 13:41.
Citera
2013-03-28, 17:34
Medlem
sharkbaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
nvm, läste fel.. kan hålla med dig lite grann, men på vanligt kikarsikte blundar jag iaf med ena ögat, värdelöst annars.

Korrekt. Precis innan skottet stänger man gärna ena ögat för att fokusera på målet.

Att man däremot ligger i anläggning med ena ögat ögonen stängt under en längre tid bara för att kunna använda siktet är taktiskt väldigt osmart om det finns risk för fiender. Man vill helt enkelt kunna överblicka sin omgivning även om du spanar på FI genom kikaren.
Citera
2013-03-28, 19:02
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharkbait
Korrekt. Precis innan skottet stänger man gärna ena ögat för att fokusera på målet.

Att man däremot ligger i anläggning med ena ögat ögonen stängt under en längre tid bara för att kunna använda siktet är taktiskt väldigt osmart om det finns risk för fiender. Man vill helt enkelt kunna överblicka sin omgivning även om du spanar på FI genom kikaren.

Som någon annan skrev, OP är väl anledningen.

Sniper klasser/Klassen i alla skjutspel får alltid skit för att vara för bra, och att ge dom möjligheten att kunna campa och fortfarande se perfekt blir det inte bättre av..
Förstår hur du tänker men tror inte det passar i ett spel.
Citera
2013-03-28, 20:26
Medlem
rostkorvs avatar
Om du ska kunna se saker i kikarsiktet måste man rendera skärmen en gång till. Vilket resulterar i massiva fps-drop.

Samma anledning varför det knappt finns speglar i spel. Om det gör det så är det oftast i en jätteliten toalett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in