Detta har slagit mig flera gånger.
Visst var det ett framsteg när fler spel började använda sig av vapnets riktmedel istället för att enbart använda hårkorset.
Hur detta används har jag inget emot men när man däremot använder samma teknik vid användandet av andra sikten som begränsar synfältet något enormt blir jag lite besviken.
I verkligheten använder du inte rödpunktsikten som i de flesta (alla) spel; dvs att du ser målet genom siktet.
Istället kan siktet lika gärna vara stängt framtill och du ser alltså enbart den röda pricken med höger ögat och sedan målet med vänsterögat.
För det mesta är detta inte särskilt störande förutom när det kommer till kikarsikten.
Plötsligt ser du enbart genom siktet och fiender har inga problem att smyga fram till dig snett framifrån. Det blir omöjligt att ha en god överblick utan att släppa målet i siktet.
Det finns lösningar på detta problem som man använt sig utav tidigare och som faktiskt enligt min mening ger mycket mer realism även om det kan vara mindre estetiskt tilltalande.
Exempel: Delta Force (från 1998)
http://www.youtube.com/watch?v=t9h-INl2vtE
Även 3D teknik borde möjliggöra att designa detta på ett mycket tilltalande sätt som skulle kunna förbättra överblicken i striden och göra det mer verklighetstroget.
Nån mer som ser möjligheterna eller svamlar jag bara?