• 1
  • 2
2013-03-28, 22:19
Medlem
popeondopes avatar
Jag delar mer upp det i konflikter mellan olika intressesfärer i mellanöstern. Det finns tre stora grupper, sionister (USA/Israel), Sunni (främst saudiarabien) och Shia (Iran). Sen finns det småspelar som kurder, kopter osv.

Sunni och sionistern är bästa vänner. Saudiarabien och USA älskar varandra. Väst stödjer öppet sunni extremister som krigar mot en sekulär/shia regim i Syrien.

Iran har inga imperialistiska ambitioner och kommer aldrig starta krig med någon, men de stödjer definitivt andra shiagrupper som demonstranterna i Bahrain och Yemen, Hezbollah, Syrien och Shiagrupper i Irak. Sionisterna och Saudi har försökt knäcka Iran sedan 1979 utan att lyckas och de kommer inte heller att lyckas, USA kan inte göra något mot Iran och Iranierna är motiverade att stå upp för sig själva.

Sionisterna försvagas kraftigt i MENA, Europa och USA är på dekis. USAs militärbudget är kraftigt hotad. Tom i Irak som USA nyligen relativt ockuperade så växer Shia krafter starka och har börjat dominera politiken och driver en mer pro iransk linje.

Med ett försvagat väst kan Iran bygga upp starkare Shiagrupper som kommer få mer makt. Irak kan komma att bli styrt av Shia, Hezbollah kan ta över en stor del av området där organisationen operera och södra Yemen kan mycket väl bli Shiaterritorium. Sunni har massor av följare och USA i ryggen men Shia känns som dem är vassare.
2013-03-28, 23:44
Medlem
riveracids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seven-of-9
I Iran utförs mest plastikoperationer i hela världen. Där har du ditt fattiga primitiva land.... :-)
Det har en högt utbildad och ung arbetskraft.

Det är ett avancerat land och är absolut på väg att bli en regional stormakt. Är det redan, kan man nog säga.

Vad du än kan säga negativt om Iran så är det betydligt mer sympatiskt än Saudiarabien, det andra islamiskt styrda landet.

Så, vad, Iran är lite bättre än Saudiarabien, förmodligen världens vidrigaste land, eftersom det "utförs mest plastikoperationer i hela världen", i Iran. OK! Jag ger mig. Iraniern bor i ett slott och skönhetsopererar sig mer än någon annan i världen.
2013-03-29, 08:53
Medlem
Imirons avatar
Iran är en lokal storspelar men inte mer. Det handlar mer om landets folkmängd och olja än någon genialitet från iranierna. Angående levnardsstandard, läskunnighet och utbildning så är man inte helt dum men hopplöst efter väst. Vad gör TS i Sverige om Iran är så underbart?
2013-03-29, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av riveracid
Så, vad, Iran är lite bättre än Saudiarabien, förmodligen världens vidrigaste land, eftersom det "utförs mest plastikoperationer i hela världen", i Iran. OK! Jag ger mig. Iraniern bor i ett slott och skönhetsopererar sig mer än någon annan i världen.

Det faktum att plastikoperationer utförs säger att

1) Det finns massor av duktiga kirurger.
2) Folk har pengar över till lyx (hur vanligt är näsoperationer i Sverige?)

Jag sa inte ett dugg om hur iranierna bor, för det vet jag inte. Skulle tro att det är ungefär liknande Turkiet för de som varit där.
2013-03-29, 09:01
Medlem
TKD_1337s avatar
Trådar om ämnet finns. Fortsätt där

Låser denna. /MOD
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem