2013-03-28, 23:28
Medlem
Om vi skulle bygga ett mentor-system dr lnder med god ekonomi, stark vlfrd och hg demokratisk status. Skulle agera mentor fr lnder som inte riktigt hller mttet. Hur skulle det d se ut?

Vi parar ihop lnder tv och tv.
Citera
2013-04-02, 11:06
Medlem
senhackarens avatar
Inget land alls. Hur kan en feministregim vara ett fredmme?
Citera
2013-04-02, 11:25
Bannlyst
En vldigt sympatisk id. Freslr ngot mindre afrikanskt land, Namibia kanske.

Sverige har dock redan stora bistndsavtal med mnga lnder, men det skulle nog kunna finnas en pong i ett mentorssystem dr man samordnar mer hjlp till ngot specifikt land. Synergieffekter. Detta skulle i s fall behva samordnas inom EU/OECD, s att olika lnder tar ansvar fr olika skyddslingar, men det r helt klart en intressant id.

Tycker du ska skicka detta frslag till bistndsministern, det r den sortens nya tankar som behvs i bistndsdebatten.
Citera
2013-04-02, 11:49
Medlem
Orjisols avatar
Somalia hade varit perfekt, vi har ju redan s mnga av deras medborgare hr.
Citera
2013-04-02, 22:24
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
Om vi skulle bygga ett mentor-system dr lnder med god ekonomi, stark vlfrd och hg demokratisk status. Skulle agera mentor fr lnder som inte riktigt hller mttet. Hur skulle det d se ut?

Vi parar ihop lnder tv och tv.

Vissa aspekter av den svenska modellen torde vara frdande fr fattiga lnder. T.ex. ett extremt dyrt vlfrdssystem och en mentalitet att staten r skyldig att curla sina medborgare. Nej, i fattiga lnder ska man uppmuntra sjlvfrbttring.
Citera
2013-04-03, 03:57
Medlem
Att paternalistiskt 'uppfostra' andra suverna stater knns fr mig pricipiellt felaktigt d dessa tgrder m ha goda intentioner men som allt som oftast bidrar till sjlva problemet - ofta gr exempelvis bistnd till att gynna regimer och dess elit.

Drfr tnker jag mig hr att om Sverige skulle 'paternalisera' e n annan suvern stat s freslr jag att det r dags fr oss att uppfostra Frankrike i pacifismens dla konst. Trots allt, Frankrikes inverkan p svensk politik verkar hittills varit strre n tvrtom, varfr det kan ses som vran tur att f bestmma lite.

Utveckla grna frgestllningen men jag har svrt att se hur ett sdant system skulle fungera, ens teoretiskt - med tanke p internationell real-politik. Varfr skulle - i ett sdant samarbete - den ena parten frivilligt att g med p att sga upp suvernitet till frmn fr tredje part? Visst, detta frekommer i viss utstrckning p lgre niver i och med INGO:s, bistnd etc men inte p ett sdant totalitrt vis som [jag frmodar att] du menar.

Om vi vnder p hela frgestllningen s borde vl d Sverige och Frankrike vara ett exempel p tv 'ihop-parade' lnder fast med den omvnda maktstrukturen dr Frankrike haft makten. Detta ses exemelvis inom kungahuset och i viss mn kanske i politisk tradition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in