Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-31, 00:41
  #1
Avstängd
ProfessorMcGoobys avatar
Om man tar ett gäng vätgasatomer och ett gäng syrgasatomer och sen tillför man energi så kommer det bildas vatten.

Väte har en elektron och en proton.
Syre har 2 elektroner i det innersta skalet och 6 elektroner i det yttersta skalet samt 8 protoner.

I skalet K ryms det två elektroner och i skalet L ryms det 8 elektroner.

Väte strävar efter att få skalet K fullt (2 elektroner)
Syre strävar efter att få skalet L fullt (8 elektorner)

Därför passar syre bra ihop med två väte för om syre och väte sätts ihop så får syre fullt L-skall och väte får fullt K-skal. I detta fall så delar väte och syre på på en atom. Om syre ska få fullt L-skal så kommer inte väte få någon elektron i sitt K-skal.
Därför kommer det se ut så här: http://oa1.wikispaces.com/file/view/...ningVatten.png

Men då är frågan:
Om vi hade t.ex metangas CH4 och syrgas O2. Hur kommer det bli då?

Kommer det bli exakt samma sak? Hur då?
Citera
2013-03-31, 00:52
  #2
Medlem
Polyklorfenols avatar
Om metan reagerar med syre så får du koldioxid och vatten.
Citera
2013-03-31, 01:05
  #3
Avstängd
ProfessorMcGoobys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Om metan reagerar med syre så får du koldioxid och vatten.

Jo det vet jag. All förbränning av kolväte + syre blir koldioxid och vatten.
Men hur?
Citera
2013-03-31, 11:21
  #4
Medlem
Knastomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
Jo det vet jag. All förbränning av kolväte + syre blir koldioxid och vatten.
Men hur?
Om jag inte är helt ute och cyklar så oxideras väl kolet i metan, vilket kan ses på skillnaden i oxidationstal för kolet i metan och koldioxid.
Citera
2013-03-31, 20:41
  #5
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorMcGooby
Om man tar ett gäng vätgasatomer och ett gäng syrgasatomer och sen tillför man energi så kommer det bildas vatten.

Väte har en elektron och en proton.
Syre har 2 elektroner i det innersta skalet och 6 elektroner i det yttersta skalet samt 8 protoner.

I skalet K ryms det två elektroner och i skalet L ryms det 8 elektroner.

Väte strävar efter att få skalet K fullt (2 elektroner)
Syre strävar efter att få skalet L fullt (8 elektorner)

Därför passar syre bra ihop med två väte för om syre och väte sätts ihop så får syre fullt L-skall och väte får fullt K-skal. I detta fall så delar väte och syre på på en atom. Om syre ska få fullt L-skal så kommer inte väte få någon elektron i sitt K-skal.
Därför kommer det se ut så här: http://oa1.wikispaces.com/file/view/...ningVatten.png

Men då är frågan:
Om vi hade t.ex metangas CH4 och syrgas O2. Hur kommer det bli då?

Kommer det bli exakt samma sak? Hur då?

Nu är jag amatör verkligen på detta, men jag tror att vad som sker initial är en pyrolys - en värmesönderdelning av metanet till radikalerna CH3. och H. Två H. bildar H2 som reagerar med syre under avgivande av mycket värme. Två CH3. bildar eten som i sn tur pyrolyserad och bildar H2 och ethylen. Såsmåningom kommer syre att reagera med kolföreingar och både koldioxid och formaldehyd kan bildas. Om syretillförsels är god kommer så kommer slutprodukterna att bli H2O och CO2.

Jag tror alltså att förbränningen sker genom en lång serie av komplexa reaktioner. För jobbigt för de flesta kemister att tänka på, så en glad amatör som jag får göra det istället!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback