Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-01, 04:31
  #1
Avstängd
ProfessorMcGoobys avatar
Hej!

Som vi vet så får man bara CO, CO2, H2, CH4 och H2O samt tjära om man pyrolysierar vanligt vedträ.
Men blir det exakt samma sak om man pyrolysierar plaster, papper, och övrigt organiskt material så som sopor och skräp?
Citera
2013-04-01, 11:10
  #2
Medlem
Organiska material är en stor kategori. Många av dem innehåller tex svavel, fosfor, kväve, klor, fluor, jod, brom, bor etc... Finns en hel ämnesklass inom organiska material som heter porphyriner kan innehålla t.ex övergångsmetaller utöver kol och väte.

Så du kan få en hel del olika ämnen från pyrolysera organiskt material. Du får säkert en massa annat än det du nämnde när man pyrolyserar ved... men troligen i ganska triviala mängder jämfört med de ämnena du redan nämnt.
__________________
Senast redigerad av Duckerfeller 2013-04-01 kl. 11:13.
Citera
2013-04-01, 14:40
  #3
Avstängd
ProfessorMcGoobys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckerfeller
Organiska material är en stor kategori. Många av dem innehåller tex svavel, fosfor, kväve, klor, fluor, jod, brom, bor etc... Finns en hel ämnesklass inom organiska material som heter porphyriner kan innehålla t.ex övergångsmetaller utöver kol och väte.

Så du kan få en hel del olika ämnen från pyrolysera organiskt material. Du får säkert en massa annat än det du nämnde när man pyrolyserar ved... men troligen i ganska triviala mängder jämfört med de ämnena du redan nämnt.

Dessa blir väll inte till gas antar jag om man värmer dessa ytan syre?
Citera
2013-04-01, 20:01
  #4
Medlem
Det beror på vad det är för plast. Du kan få benzen genom pyrolys av PET+NaOH med CaO som katalysator för gaserna som avges, om jag inte minns fel. Jag läste en artikel om att göra bränsle ur PET så en gång.
Citera
2013-04-01, 20:11
  #5
Avstängd
ProfessorMcGoobys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabbymannen
Det beror på vad det är för plast. Du kan få benzen genom pyrolys av PET+NaOH med CaO som katalysator för gaserna som avges, om jag inte minns fel. Jag läste en artikel om att göra bränsle ur PET så en gång.

Det blir en gas antar jag då? Eller blir det i flytande from?

Men en katalysator som består av koppar, zinkoxid och aluminium oxid skulle direkt dela alla molekyler som har C och O i sig till enskilda gaser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback