• 1
  • 2
2013-04-01, 18:36
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Så Lib Dem är enligt dig ett realistiskt parti att rösta på? Har aldrig i modern tid vunnit ett val.
De fick prostituera sig för att få in Clegg och deras medlemmar är nu nu så avtända att de hellre låter bli att rösta, än att rösta på ett parti som behandlar sina supporters som de har gjort, och missbrukar deras förtroende för att stödja Conservative politik. Lib Dem har nu förstört sina chanser för de närmsta 20 åren, deras aktier är på minunivå.

När det gäller USA så kan du väl berätta vad det finns för andra trovärdiga partier förutom R och D som har något som helst inflytande.

Pengarnas roll i denna "demokrati" vore också intressant att höra din syn på.

Måste man vara mångbiljonär, eller räcker det med bara några miljoner dollar för att "repesentera folket" i USA....
Eller så kanske man kan vara relativt pank men ha den rätta kaffefärgade nyansen, så man vinner Fredspriset samtidigt som man är i full färd med ockupation av två främmande länder..... snacka en massa strunt och sen spela marionett för storkapitalet i 8 år.

Ja låt oss börja med LibDem; det är ju helt uppenbart att de är ett parti att räkna med inom brittisk politik. Som det ser ut nu har de en vikande trend, medan de har haft en stigande under andra perioder. Ungefär som de svenska småpartierna misstänker jag, de vinner inte valen men kan stödja de större och därigenom få visst inflytande.

Sedan har vi ju UKIP som kommit ganska starkt på slutet. Mycket tyder ju på att de också kommer få ett betydande inflytande framgent, vilket redan nu syns i debatten om invandring och EU i UK. Inte kan du påstå att de inte påverkar debatten eller?

Du har dessutom en massa småpartier som stödjer diverse sidor, som SF från Nordirland, idioten Galloway, de gröna och så vidare. Det är dessutom intressant att se hur Labour gått bakåt i Skottland under de senaste valen och SNP ökat. Det är frågan om Salmons parti inte kommer minska framgent i takt med att missnöjet mot honom växer.

Alla dessa partier har visst inflytande i diverse sakfrågor, och jag tycker det är allt för enkelt att påstå att det bara finns två partier och resten inte spelar någon roll. Inflytande är inte bara regeringsmakt.

Vad det gäller USA så är jag inte så intresserad av deras inrikespolitik, men jag håller med om att landet har massiva problem med allt för mycket pengar och lobbyism i politiken. Däremot är det naturligtvis en grav överdrift att kalla landet en "demokrati" som du gör. Om du vill ha ett val där andra partier påverkat resultatet så kan du ju ta Florida 2000; hade de gröna inte ställt upp hade mest troligt Gore vunnit valet:
http://uselectionatlas.org/RESULTS/s...s=12&year=2000

Vad de anglosaxiska länderna har som vi inte har är majoritetsval i enmansvalkretsar, något som i mina ögon är mycket bättre för demokratin. I stället för en partilinje där de enskilda politikerna blir osynliga får alla politiker ett personligt ansvar för sina väljare; det blir lite mindre av partistyre och mer av personligheter.

Ett par tankar.
Citera
2013-04-01, 23:48
Bannlyst
UKIP är mycket snack och lite action. Känner inte till att de vunnit någonstans och jag orkar inte forska i saken. Men som du vet så måste man vinna hela valdistriktet och det ser jag inte att UKIP realistiskt kan ha gjort. Endast Labour och Conservatives kan göra detta, samt LibDem i vissa unika valkretsar och i några få platser i Scotland. George Galloways parti (glömt vad det heter) vann Tower Hamlets där alla invånarna är bangladeshiska muslimer. De kommer aldrig vinna någon annanstans förutom möjligen Bradford där det är samma etniska balans.

I övrigt är UK fast med två partier som klonar varandras politik och avlösar varandra i en falsk parodi på maktskifte. För vanliga människor är det absolut ingen skillnad.

Konstigt nog är man ett krig som i princip INGEN väljare stödjer.
Fängslar Assange, vilket INGEN stödjer.
Är i EU trots att de flesta vanliga människor avskyr EU med varierande intensitet (inte jag, men det är vad folk i allmänhet tycker).

Denna s.k. demokrati är ett enda jäkla skämt.

Men tråden handlar som sagt inte om vilken demokrati som är värst, utan vilken som är BÄST. Så jag släpper gärna det här snacket om mig själv osv nu.
Citera
2013-04-01, 23:52
Bannlyst
Mest demokrati är inte nödvändigtvis särskilt önskvärt. USA är mindre demokratiskt än många andra västländer, eftersom deras konstitution försvårar många demokratiska förändringar. Det är dock enligt mig ett bättre system än att tillåta vilka demokratiska beslut som helst med omedelbar verkan. USA har ett välbalanserat maktsystem, som visat sig kunna behålla en reell konkurrens om makten, transparens, maktbyten, trots att de är så oerhört mäktiga som de är. Det är svårt att jämföra det med något annat land på grund av deras unika utrikespolitiska kapacitet.
Citera
2013-04-01, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grisbukten5
Mest demokrati är inte nödvändigtvis särskilt önskvärt. USA är mindre demokratiskt än många andra västländer, eftersom deras konstitution försvårar många demokratiska förändringar. Det är dock enligt mig ett bättre system än att tillåta vilka demokratiska beslut som helst med omedelbar verkan. USA har ett välbalanserat maktsystem, som visat sig kunna behålla en reell konkurrens om makten, transparens, maktbyten, trots att de är så oerhört mäktiga som de är. Det är svårt att jämföra det med något annat land på grund av deras unika utrikespolitiska kapacitet.

Så du tycker att USA är ett sympatiskt land?
Jag tycker det är sjukt.
  • Aggressivt, både inom gränserna med masskjutningar och utanför genom dess aggressiva utrikespolitik.
  • Folket är okunniga och har dålig hälsa.
  • Fattigdomen breder ut sig.
  • En extrem omoral med sjuka värderingar sprider sig över världen från detta moderna Sodom och Gomorra.
  • Dödsstraff tillämpas-
Vad ser du som tilltalar dig där?

Schweiz som har nämts i tråden är 100 ggr, mer sympatiskt!
Ryssland är mer sympatiskt. T.o.m Kina.
Citera
2013-04-02, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Så du tycker att USA är ett sympatiskt land?
Jag tycker det är sjukt.
  • Aggressivt, både inom gränserna med masskjutningar och utanför genom dess aggressiva utrikespolitik.
  • Folket är okunniga och har dålig hälsa.
  • Fattigdomen breder ut sig.
  • En extrem omoral med sjuka värderingar sprider sig över världen från detta moderna Sodom och Gomorra.
  • Dödsstraff tillämpas-
Vad ser du som tilltalar dig där?

Schweiz som har nämts i tråden är 100 ggr, mer sympatiskt!
Ryssland är mer sympatiskt. T.o.m Kina.

Som jag sa är det svårt att jämföra dem med andra länder eftersom de är så oerhört mäktiga ekonomiskt och utrikespolitiskt. Dock kan man jämföra med Sovjetunionen under kalla kriget, och där vet jag ju vem jag föredrar. Talande är att tusentals människor varje år röstar med fötterna och försöker ta sig till USA för att bo där.
Schweiz är ett bra land, men har en helt annan geopolitisk situation.
Ryssland och Kina är länder vars folk gärna tar sig därifrån vid möjlighet. Korrupta länder där en enskild människas liv värderas lågt.
Citera
2013-04-03, 05:38
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Det går inte att säga vilket land som är mer demokratiskt än något annat, alla länder har olika förutsättningar. Däremot finns det länder som har en levande demokratisk kultur, Bolivia och Brasilien är två bra exempel på detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in