2013-04-11, 17:14
Medlem
piperkas avatar
Johan Tarculovski blev dömd till tolv års fängelse efter konflikten i Makedonien 2001 men blev idag frisläppt efter åtta år i fängelse. Han välkomnas av tusentals människor och betraktas som en hjälte som enbart agerade mot terrorister och försvarade sitt land. Han är dömd för att ha dödat tillsammans med sin enhet som han hade under ledning sju st ''civila'' män men som enligt tarculovski var beväpnade terrorister från terrorist gruppen UÇK.

UÇK

http://sv.wikipedia.org/wiki/U%C3%87K

Just den här incidenten utspelade sig i byn Ljuboten, där han också påståtts har deltagit i att förstöra 14 albanska hus, tortyr av fysisk och psykologisk karaktär på över 100 personer. Han nekade till alla anklagelser.

Mina tankar är att han säkerligen har deltagit i en konflikt, och som en del utav gruppen har han förmodligen dödat någon människa, men det är saker som sker i konflikter/krig. Det går inte alla gånger att undvika. Dock så tror jag inte att han delaktig i de andra anklagelserna, jag uppfattar han som en stolt människa som inte skulle ge sig på civila utan någon som helst anledning, och speciellt inte tortera någon. Detta kan allt ha hänt, men utan Johan tarculovski's inblandning. Inte med hans direkta order. Allt han har gjort sig skyldig till är att försvara sitt land.

Och för övrigt får man inte glömma att det finns alltid två sidor, ingen som helst UÇK medlem eller någon etnisk alban involverad blev utredd av Haag tribunalen eller någon annan organisation.
Kan även tillägga att en annan makedon satt av ett femårigt straff i Haag för en rad anklagelser men blev senare frikänd. Varför väljer man att bara utreda en sida? Det finns albanska politiker i Makedonien som till och med var inblandade i någon form, t.ex Menduh taci.

Thaçi remains on the US blacklist, as of July 2012, along with DUI vice-president Xhevat Ademi, president of New Democracy Kastriot Haxhirexha, and seven other Albanian Macedonian political figures for involvement in the 2001 ethnic Albanian insurgency.[2]
[edit]References

Högt uppsatta albanska politiker som sitter i riksdagen och beslutar är alltså svartlistade av USA , men mer än så krävs tycker jag, detta är allvarligt och kan hota Makedoniens nationella säkerhet i en snar framtid.

Är det någon som är insatt i ämnet så diskutera gärna.
Citera
2013-04-11, 18:25
Medlem
Diskutera vad? En slavomakedonsk krigsförbrytare frisläpps efter avtjänat straff och hyllas som en hjälte bland den slavomakedonska befolkningen. Okej?
Citera
2013-04-13, 21:40
Medlem
piperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Diskutera vad? En slavomakedonsk krigsförbrytare frisläpps efter avtjänat straff och hyllas som en hjälte bland den slavomakedonska befolkningen. Okej?

Om du läser hela inlägget, så tänkte jag att det hade varit intressant att diskutera Haag tribunalens tänk och resonemang, vilka dem straffar och varför dem inte vänder sig till andra människor, som är dem egentliga skurkarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in