Hej jag använder vid tillfället jv6 för att jv7 inte går att använda på min dator.
Jag får följande error:
ClassNotFoundException
när jag försöker använda någon java application.
Så jag har varit tvungen att gå tillbaks till jv6. Jag tror att anledningen till att jag inte kan använda jv7 är för att det är något konstigt med mina miljövariablar. När jag uppdaterade till jv7 så hade min "path" (dator>system egenskaper>advancerat systeminställningar>miljövariablar>path) inte ändrats till jv7 mappen och var fortfarande så här:
"C:\Program Files (x86)\Java\jdk1.6.0_20\bin "
Jag är inte så kunnig inom data/IT så skulle uppskatta det väldigt mycket om någon kunde posta den rätta pathen eller en lösning till problemet. Tusen tack
Om jag har postat i fel ställe kan mod vänligen flytta mitt ämne till den rätta kategorin.
C:\Program Files\Java\jdk1.7.0_17\bin
eller
C:\WINDOWS\system32;C:\WINDOWS;C:\Program Files\Java\jdk1.7.0_17\bin
eller
C:\WINDOWS\system64;C:\WINDOWS;C:\Program Files\Java\jdk1.7.0_17\bin
"jdk1.7.0_17" ska naturligtvis vara den versionen du installerade...
Funkar inte det så leta efter bin mappen där du installerade din jdk7, den sökvägen ska du ange...
Sen är det bara att köra!
Lycka till...
Senast redigerad av Conjak 2013-04-12 kl. 20:34.
tack för svaret, men hur mycket än jag försöker hittar jag inte jdk.1.7.0 filen. Har försökt avinstallera och installera på nytt men filen finns inte. Enda mappen jag har i min Java fil är Jre7
edit:laddat ner jdk.1.7.0
Senast redigerad av Chryses 2013-04-13 kl. 00:21.
När du uppdaterar omgivnings variablarna så måste du stänga ner kommandotolken och öppna upp ett nytt fönster för att dem nya variablerna ska gälla...
Har haft samma problem så att jag vet att det borde funka... Annars kan du avinstallera java och installera om, du kan även hårdkoda den nya omginingsvariabeln till java installationsfilen, fast det är på en mer avancerad nivå..
Nej tror inte det, för att kommandotolken behöver endast veta "PATH"-variabeln.
Men det verkar som att du har problem att köra Java-applets, testa att skriva:
HTML-kod:
about:plugins
i chrome sökfältet, scrolla ner och leta efter Java(TM) och kontrollera att den är aktiverad...
Sen borde du testa ett "Hello world"-program, tror att du kan skriva så här:
Kod:
public class Hello{
public static void main(String[] args){
System.out.println("Tjena wurld!");
}
}
Testa att kompilera o kör i kommandotolken, du kan spara .java filen vart du vill på din hårddisk, det är det "PATH"-variabeln gör.
Senast redigerad av Conjak 2013-04-15 kl. 02:22.
Anledning: Oj, vart en smiley...
kollade och såg att java var aktiverad som den ska vara i google chrome så inga fel där.
Testade starta Minecraft (kräver Java) på datorn och till min stora förvåning så fungerade spelet som det skulle. Så problemet är just nu att jag inte kan köra java applets på chrome (och andra webbläsare). Vad kan det bero på tror du (om det nu inte är Path som är problemet)?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!