2013-04-13, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slavicbrother
Om inte Putin kan lösa korruptionsproblemet inom snar framtid så är det inte omöjligt med statskupp...Tidigare försökte spetsnaz överste med sin gäng på statskupp och det är inget skämt , det var så ungturkar kom till makten i Turkiet.Genom militären.

Hm, det där med Turkiet låter lite långsökt. Jag vet inte riktigt vad du talar om. Poängen runt det här är.
  • Det enda partiet och ledaren som realistiskt kan ändra på det här är Putin och ER.
  • Folk måste ändra sin inställning och inse att byråkrati tar lite tid och måste få ta det. Att man har pengar är ingen garanti för att man skall få snabbare service av myndigheter.
  • Kör lite utbildningskampanjer om det här på TV. Folk bryr sig inte och ser det inte som det stora problem det faktiskt är.
  • Byråkratin kan moderniseras så att det inte är så långsamt att folk blir stressade och börjar försöka muta.
  • Jag skulle gärna se riktigt höga straff för korruption. Typ 3 år i en gruva i Magadan, tills folk inte vågar längre. Så gjorde man i Singapore och det funkade. Nu har de ingen korruption där och alla är vinnare.
  • Någon form av belöning för företag som kan bevisa att de är helt rena från korruption i Ryssland. Alla löner vita osv.
Citera
2013-04-13, 13:44
Medlem
OhYeahOhlys avatar
Det har förekommit. 385 döda, den större delen barn.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gisslandramat_i_Beslan

Skillnaden här var dock att det var muslimska terrorister som låg bakom attentatet, istället för någon skjutgalen enstöring som normalt ligger bakom skolmassakrar.
Citera
2013-04-13, 14:35
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Du måste vara ett troll eller något. Är du ens kapabel att se något som helst positivt i några andra länder än USA, dess allierade och Sverige? Du verkar leva i 90 talets värld utan att uppdaterat dina åsikter. Antingen är du jätteung och naiv, eller gammal och låst dina åsikter baserat på urgamla stereotyper.

Jag trodde brainwashing var en myt, men du har övertygat mig att det förekommer och många övriga på FB om att Sverige är det land man kan hitta genuint hjärntvättade människor.

Det är din egen förlust att du är så inskränkt. Tar under en timme att flyga från Stockholm till St Petersburg så kan du dra dina egna slutsatser. Men det är enklare att tro på skrönor från Reader's Digest och Fox News, eller hur?

Alla människor som har någon kunskap vet att Ryssland är genomkurrupt och att mutor är väldigt vanligt, inte bara mellan företag utan också mellan privatpersoner och ex statliga tjänstemän.

Frågan som ställdes var "har du eller någon i din familj betalat en muta det senaste året" och då svarade 31 % att de gjort det.
Du kan ju tänka dig hur många som hade svarat ja om frågan gällt de senaste 5 åren!?
Om man inte förstår att 31% är oerhört mycket, ja då är det något som inte stämmer i pallet.
Senast redigerad av watson6669 2013-04-13 kl. 14:42.
Citera
2013-04-13, 15:25
Bannlyst
Mata inte "hönsen" .
Citera
2013-04-13, 15:58
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Lag och ordning?

Give me a break!

Om det finns ett land där lag inte följs, är det Ryssland. Se var Ryssland finns på korruptionsratingen.

Se hur valresultaten är förfalskade i Ryssland. Se hur varje utländska program som filmas i Ryssland har "övervakare" som bestämmer vad kan filmas och vad inte.

Stackars ryssar.

Att ingen skolmassaker har inträffat är totalt irrelevant. Antalet mord per befolkningen är katastrofalt. Familjeliv...

Skulle vilja påstå att Ryssland ligger bra till på alla plan i jämförelse med en annan stormakt som har lite svårt med saker och ting just nu. Inte Kina då alltså. Och inte "stackars ryssar".

Mvh
Citera
2013-04-13, 15:59
Medlem
Iathsathaths avatar
Ja, det är en väldigt intressant fråga. Är det kanske mindre mobbning i ryska skolor? Är tillgången på vapen sämre i Ryssland än i USA?

Men intressant i detta sammanhang är att jämföra Ryssland med Sverige och Finland. Sverige har inte haft några skolmassakrer (än så länge) i likhet med Ryssland medan i Finland har det varit några stycken. Varför? Vad är skillnaderna?

Citat:
Folk i Ryssland har heller oftast inte lämpliga vapnen för skolskjutning hemma, medan det är lätt att få tag på i skjutglada USA.
Ja, se där har vi en del av förklaringen.
Citera
2013-04-13, 16:07
Medlem
Finland har haft så få skolmassakrar att det är mer slumpen. Likadant om det sker i Sverige en gång. I USA däremot finns nog flera saker som samverkar.

De har sett på skjutglada amerikanska revengefilmer, de är oftast mobbade och får ej vara med leka, de har tillgång till vapen som ju flödar närmast helt fritt i det amerikanska samhället där t o m fattiga har en hel vapenarsenal i garderoben.

Amerikaner har också en kultur där det är okey att den gode killen skjuter ihjäl femtelva onda killar, bara orsaken är rätt och när det då gäller självmord finns väl också en kultur att man ska inte dö själv, utan först ta med sig femtielva av sina fiender.
Citera
2013-04-14, 10:58
Bannlyst
Citat:

Ryska män har en tendens att supa för mycket, och framför allt så vägrar de oftast att göra något hushållsarbete.

[b]

Jag gillar phenibut vilket faktiskt är rysk uppfinning , den ingick bland annat i kosmonauternas kit

www.youtube.com/watch?v=IYLkVBLEPyM

Dricker inte alls inte ens öl. Det där med sprit gäller främst gammla generationen.
Senast redigerad av Slavicbrother 2013-04-14 kl. 11:05.
Citera
2013-04-14, 11:26
Medlem
Med andra ord sker det inte så många skollmassakrar.

De ryska utbytesstudenter som finns här, varför brukar de sällan festa med andra? Dvs vara säreget?
Citera
2013-04-14, 11:35
Bannlyst
Nu är jag inte utbytesstudent , men ryssar enligt egna observationer genom åren drar runt med andra ryssar och har egna omgängeskretsar med varandra. Samma sak är det med svenskar i Spanien t ex.

Sen finns det inte många ryssar här , däremot kryllar det av övriga slaver. Kunskapen är närmast obefintlig om ryssar bland svenskar. En del svenskar tror att zigenare som spelar dragspel från Rumänien är ryssar, läste något sånt på FB
Citera
2013-04-14, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slavicbrother
Nu är jag inte utbytesstudent , men ryssar enligt egna observationer genom åren drar runt med andra ryssar och har egna omgängeskretsar med varandra. Samma sak är det med svenskar i Spanien t ex.

Sen finns det inte många ryssar här , däremot kryllar det av övriga slaver. Kunskapen är närmast obefintlig om ryssar bland svenskar. En del svenskar tror att zigenare som spelar dragspel från Rumänien är ryssar, läste något sånt på FB

Alla rysktalande m änniskor som jag stötte på under mitt år i Sverige, var från Baltikum, i serviceindustrin, förutom en tjej från St Petersburg som gift sig med en svensk och arbetade som IT konsult.

Tror balt-ryssarna kan jobba i Sverige genom EU lagar och så vitt jag kunde se så umgicks de med andra balter som inte var av ryskt ursprung. De bytte språk fram och tillbaka en hel del. Eftersom jag inte förstår lettiska alls så kände jag mig inte hemma med dem.

Jag hörde också en del uzbeker prata ryska på tunnelbanan, blandat med uzbekiska och hojta på ryska om olika affärer i mobilen. Frågade folk som trodde att de förmodligen var asylsökande flyktingar. ROFL. Okej.... Verkar som det ändå går att bedriva lite affärer medan man söker asyl.

En del turister i centrala Stockholm, tex på Drottninggatan, verkade vara från RF men jag pratade inte med dem, bara noterade att de verkade vara turister därifrån. Träffade inga "vanliga" ryssar från RF, Vitryssland eller Ukraina.

Sverige är så jäkla fördomsfullt mot Ryssland, jag skulle mycket hellre åka till Tyskland eller Frankrike om jag var en Ryss som ville jobba i Västeuropa. De har en mycket mer nyanserad syn på Ryssland och erbjuder fler möjligheter. Det kanske förklarar saken.

Annars är Sverige "Karlssons på takets land" för ryssarna, medan Ryssland för svenskarna är det onda imperiet med farliga, skumma människor. Om Bildt fortsätter sin hatkampanj mot Ryssland 10 år till så kanske Ryssland inser att Sverige inte är något gulligt sagoland.

Så himla synd.
Citera
2013-04-14, 12:38
Bannlyst
Som egen företagare bryr jag mig igentligen inte vad svenskar tycker om ryssar. Kommer ändå aldrig arbeta för någon annan än mig själv.Totalt otänkbart.Aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in