Citat:
Ursprungligen postat av Slavicbrother
Nu är jag inte utbytesstudent , men ryssar enligt egna observationer genom åren drar runt med andra ryssar och har egna omgängeskretsar med varandra. Samma sak är det med svenskar i Spanien t ex.
Sen finns det inte många ryssar här , däremot kryllar det av övriga slaver. Kunskapen är närmast obefintlig om ryssar bland svenskar. En del svenskar tror att zigenare som spelar dragspel från Rumänien är ryssar, läste något sånt på FB
![Whoco5](https://static.flashback.org/img/smilies2/whoco5.gif)
Alla rysktalande m änniskor som jag stötte på under mitt år i Sverige, var från Baltikum, i serviceindustrin, förutom en tjej från St Petersburg som gift sig med en svensk och arbetade som IT konsult.
Tror balt-ryssarna kan jobba i Sverige genom EU lagar och så vitt jag kunde se så umgicks de med andra balter som inte var av ryskt ursprung. De bytte språk fram och tillbaka en hel del. Eftersom jag inte förstår lettiska alls så kände jag mig inte hemma med dem.
Jag hörde också en del uzbeker prata ryska på tunnelbanan, blandat med uzbekiska och hojta på ryska om olika affärer i mobilen. Frågade folk som trodde att de förmodligen var asylsökande flyktingar. ROFL. Okej.... Verkar som det ändå går att bedriva lite affärer medan man söker asyl.
En del turister i centrala Stockholm, tex på Drottninggatan, verkade vara från RF men jag pratade inte med dem, bara noterade att de verkade vara turister därifrån. Träffade inga "vanliga" ryssar från RF, Vitryssland eller Ukraina.
Sverige är så jäkla fördomsfullt mot Ryssland, jag skulle mycket hellre åka till Tyskland eller Frankrike om jag var en Ryss som ville jobba i Västeuropa. De har en mycket mer nyanserad syn på Ryssland och erbjuder fler möjligheter. Det kanske förklarar saken.
Annars är Sverige "Karlssons på takets land" för ryssarna, medan Ryssland för svenskarna är det onda imperiet med farliga, skumma människor. Om Bildt fortsätter sin hatkampanj mot Ryssland 10 år till så kanske Ryssland inser att Sverige inte är något gulligt sagoland.
Så himla synd.