Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Hakkorsflagga i lägenheten kan vara hets mot folkgrupp

flashback.se

Justitiekanslern (JK) ska utreda ifall en man i Jämtland gjort sig skyldig till hets mot folkgrupp, sedan han haft en flagga med ett hakkors synlig i lägenheten.

Läs hela artikeln
  • 6
  • 7
2013-05-30, 20:15
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Flyttade tidigare fram en S-100 torpedbåt med en stor hakkorsflagga i aktern till köksfönstret för allmän beskådan, så vi får se när en evt anmälan ramlar ner i brevlådan.
Haha, jag skulle aldrig anmäla något sådant men det här landet kryllar ju av lättkränkta individer.
Citera
2013-05-30, 22:37
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Sedan van kommunisterna kriget vilket ger dom en förde. Ovanpå det så har det sedans dess funnits väldigt många kommunist nationer med varierande ledare medens det bara funnits en "Nazisterna" och dom gjorde sig ihågkomma.

Sedan verkar kommunisterna använda sina symboler med lite mer vördnad. Det har inte blivit hatsymboler av dom. Det är ju inte så att dom bränner ner banker och sprejar Hammaren och skäran på fasaden som en demonstration mot kapitalism.
Baader Meinhof

Nog har man sett hammare och skära klottrade på väggar lika många gånger som hakkors. Beträffande hakkorsen är tyvärr hälften vinklade åt fel håll, så det kan inte vara frågan om någon större ideologi bakom detta klotter.
Citera
2013-05-30, 23:08
Medlem
Personligen tycker jag inte om "Hets mot folkgrupp" lagstiftning för jag anser att den riskerar att strida mot yttrandefriheten.

men samtidigt så ska vi inte låtsas att vi inte förstår vad folk menar när dom kallar hakkorset en hatsymbol. När nynzister står som frågetecken och gör paralleller till ursprunget som någon soldyrkar symbol och att hakkorset inte alls behöver syfta på nazisterna eller antisemitism eller rasism så gör man bara sig själv dum för att stödja sina åsikter. Åsikterna står bra på egen hand.
Citera
2013-05-31, 11:38
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Personligen tycker jag inte om "Hets mot folkgrupp" lagstiftning för jag anser att den riskerar att strida mot yttrandefriheten.

men samtidigt så ska vi inte låtsas att vi inte förstår vad folk menar när dom kallar hakkorset en hatsymbol. När nynzister står som frågetecken och gör paralleller till ursprunget som någon soldyrkar symbol och att hakkorset inte alls behöver syfta på nazisterna eller antisemitism eller rasism så gör man bara sig själv dum för att stödja sina åsikter. Åsikterna står bra på egen hand.
Jag håller helt med, men en exponering görs bäst i öppen debatt inte med förbud.
Citera
2015-06-28, 18:05
Medlem
3Vigs avatar
Nyligen dömdes en aktivist i SMR att böta 9000 kr för att ha haft en hakkorsfana uppsatt i sin lägenhet.
Citat:
Det var söndagen den 4 februari, min ex-flickvän och dotter var hemma hos mig då. Dottern ligger och sover och vi kollar på film då det plötsligt knackade på dörren. Utanför står 2 poliser. De hade kommit upp på grund av en hakkorsfana som jag har i fönstret, dock är alltid persiennerna nere. Denna fana har hängt där i flera månader. Som tur var sov dottern och märkte inte att polisen var här. Jag får följa med ner till stationen där de håller ett förhör med mig och släpper mig senare på natten.

Ja alltså jag tycker det är helt sjukt att man kan dömas för saker i sitt eget hem, det finns ingen anledning att någon ska kolla in genom mitt fönster. Personligen tycker jag att hela HMF-lagen står i ett motsatsförhållande till hela yttrandefrihetsgrundlagen. Med rättsväsendets logik borde man lika väl kunna dömas för att hissa en sosseflagga då den visar missaktning mot det svenska folket.
https://www.nordfront.se/asiktspolis...s-aktivist.smr
Citera
2015-06-28, 19:06
Medlem
AnnaSjalvTredjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Vig
Nyligen dömdes en aktivist i SMR att böta 9000 kr för att ha haft en hakkorsfana uppsatt i sin lägenhet.

https://www.nordfront.se/asiktspolis...s-aktivist.smr

Rör sig troligtvis om denne
https://minfil.org/r0S7i4bab7/HogbergFUP.pdf
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in