Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-04-25, 17:53
  #13
Medlem
Esteems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playya
Lär väl bara kräva en enklare rainbow istället för att försöka "bruteforca" då du måste sätta in disk och kan antagligen inte knäcka det remote.

Kommer du in på maskinen på annat sätt än disket?

Kan man verkligen executa en bruteforce?

Känns lite skeptiskt.

Jag har som sagt ingen aning om hur man matar in lösenorden men sparar man alla möjliga kombinationer av siffror som lösenordet kan innehålla borde man kunna mata in det i formuläret.

Har aldrig programmerat i OS/2 så där får någon mer lämpad svara.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Var lite försiktig. Det finns risk för fällor. Exempelvis så har ju äldre HAAS-maskiner ett system där nyckeln inte är per modul, utan för alla aktiva moduler. Så, matar man in en nyckel som är "formatmässigt" korrekt, men som innehåller fel moduler så blir man stående med en defunkt maskin.

Och ja, man bör utgå ifrån att det finns spärrar för hur många felaktiga nycklar man kan ange innan möjligheten spärras.

Det är väl en risk. Borde väl finnas något sätt att ta reda på om spärrar finns, i värsta fall kan man väl ringa tillverkaren och fråga vad som händer om man knappar in fel lösenord några gånger. Har de inte lagt in en spärr vid 5 felaktiga lösenord har de nog inte gjort det vid en miljon.

Till TS: Är nycklarna unika? Eftersom det fanns så pass få maskiner i landet, kan du inte ringa upp ägaren till någon annan av samma modell och fråga om ni inte kan byta nycklar? H*n kanske har någon som du behöver/inte har och vice versa.
Citera
2013-04-26, 07:07
  #14
Moderator
Protons avatar
Med tanke på att maskinen verkar vara hyffsat unik, är det inte enklare att betala 55 tsen för det hela ändå?

En såpass unik maskin lär man väl köra hyffsat unika detaljer i, så jag förstår inte att pengarna skulle vara ett problem här?
Citera
2013-04-26, 09:17
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Med tanke på att maskinen verkar vara hyffsat unik, är det inte enklare att betala 55 tsen för det hela ändå?

En såpass unik maskin lär man väl köra hyffsat unika detaljer i, så jag förstår inte att pengarna skulle vara ett problem här?

Jag är innerst inne inställd på att det blir så i slutändan. Det skulle dock vara lite kul att knäppa maskintillverkaren och återförsäljaren på näsan lite för de tar alltid helt vettvilliga priser på allt. Dessutom är inte den här modulen helt nödvändig för mig men den vore soft att ha.

Modulen i fråga är ett tillägg för att kommunicera med en extern robot. Jag kan få roboten och maskinen att kommunicera på andra sätt men det blir inte lika sofistikerat naturligtvis.
Citera
2013-04-26, 10:35
  #16
Medlem
Ett lösenord ser ut såhär: 5LX3VNJD*68**ALC7JU5 där *=F (Vill inte att det skall gå att googla).
Jag tror inte man kan ta ett lösenord som är skapat till en annan maskin, tillverkaren har stenkoll på precis vilka optioner varje maskin har. Min maskin är säkerligen försedd med ett unikt lösen som tillverkaren släpper när de får 55'.
Citera
2013-04-26, 10:43
  #17
Medlem
Hm.
Kan man komma in på något annat sätt än diskett?
Seriell?

Hur reagerar maskinen på en diskett med undermappar? Måste filen ligga i roten?
Måste "lösenordsfilen" ha .txt som filändelse?

..finns det interface till floppyläsare med plats för hårddisk?
Citera
2013-04-26, 10:52
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The3rm
Hm.
Kan man komma in på något annat sätt än diskett?
Seriell?

Hur reagerar maskinen på en diskett med undermappar? Måste filen ligga i roten?
Måste "lösenordsfilen" ha .txt som filändelse?

..finns det interface till floppyläsare med plats för hårddisk?
Nej, den hade en annan filändelse som gissningsvis är rätt maskinspecifik så jag vågar inte skriva den här. Filen öppnade sig dock utan problem i wordpad.

Skulle tro att den måste ligga i roten då maskinen letar upp den själv på disketten.

Förutom diskett finns RS 232, CD-läsare samt nätverksuppkoppling och skrivarport.
Citera
2013-04-26, 11:00
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta

Förutom diskett finns RS 232, CD-läsare samt nätverksuppkoppling och skrivarport.

Kolla runt lite om du inte kan ta dig in över RS232 då, om du har sladd givetvis. Har för mig PuTTY klarar det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback