2013-04-24, 14:33
Medlem
Som jag uppfattat det, blir musik bttre/roligare med droger?
Jag har inte frsttt mig riktigt p det..
Ngon med erfarenhet som kan beskriva ungefr hur det knns?
Citera
2013-04-24, 14:35
Medlem
zaimans avatar
Det lter mycket bttre, knslor du har till en lt frstrks mer. Samt alla ljud och instrument
Citera
2013-04-24, 14:59
Medlem
Adversariuss avatar
Det r lite svrt att svara konkret p din frga, det beror frst och frmst p vilka droger du avser och sekundrt p vilken sorts musik, i vilket sammanhang, vem som lyssnar och vad de har fr relation till musiken etc.

Jag kan tala utefter egen erfarenhet nr det gller cannabis och musik; nr jag rkte och lyssnade p musik frsta gngerna frstrktes alla intryck av musiken enormt, och kompletterades av inre hallucinationer. Det tydligaste exemplet jag kan komma p r nr jag lyssnade p denna lt andra-tredje gngen jag rkte, och frsta gngen jag blev hg p riktigt:

http://www.youtube.com/watch?v=3JSVFGUIQQI

Nr jag lyssnade p denna fick jag en tydlig inre visuell hallucination av en enorm robot som spelade basriffet som inleder lten, stendes p ngon slags planet/rund himlakropp som snde ut enorma energiblixtar fr varje ton roboten slog an p basen. Bredvid roboten stod en betydligt mindre robot/varelse och slog an gitarrtonerna du hr hr och dr under basriffet. Att basen dominerar ljudbilden i lten och att gitarrens toner lter betydligt lgre gestaltades i mitt huvud som att den gitarrspelande roboten blev betydligt mindre. Senare sg jag ett videoklipp frn Pink Floyd's live-DVD Pulse, och fll i trar ver hur otroligt grandiost, smktande och vackert gitarrsolot i Comfortably Numb var, speciellt ihop med den enorma ljus- och stageshow som ackompanjerade det p scen.

De hr enormt starka och vervldigande upplevelserna av musik fr man nog frmst genom cannabis om man 1. har en stark emotionell relation till musik sedan tidigare och 2. inte har rkt s mnga gnger tidigare i sitt liv. Nr man rkt flera gnger lr hjrnan knna effekten och man fr inte lika starka upplevelser som tidigare, ven om man gr uppehll i rkandet. Numera kan vl de musikfrhjande effekterna jag fr de gnger jag rker cannabis sammanfattas som att de emotionella intrycken musiken ger frstrks, man sjunker in i den mer och fokuserar bttre, och ljudbilden blir "klarare" och starkare och detaljer i musiken och ljudbilden blir lttare att urskilja.

Hallucinogena droger kan ge nnu mer omvlvande och mrkliga effekter nr det kombineras med musiklyssnande. Jag har bara trippat en enda gng s jag verlter den biten till mer kunniga p omrden, men jag minns att jag sg olika aspekter av musiken (en melodi, ett gitarriff etc) anta fysisk form och flyga runt i rummet. Det gr naturligtvis inte att fullt ut frklara ngot s mrkligt fr ngon som aldrig upplevt ngot liknande, s i slutndan mste man prova sjlv om man vill frst vad det handlar om. Jag minns att hela upplevelsen var bde fascinerande, mrklig och en smula skrmmande, men verlag var det helt klart ngot positivt och hftigt i just den stunden.

Hoppas detta hjlpte.
Citera
2013-04-25, 20:07
Medlem
P-Orridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Det r lite svrt att svara konkret p din frga, det beror frst och frmst p vilka droger du avser och sekundrt p vilken sorts musik, i vilket sammanhang, vem som lyssnar och vad de har fr relation till musiken etc.

Jag kan tala utefter egen erfarenhet nr det gller cannabis och musik; nr jag rkte och lyssnade p musik frsta gngerna frstrktes alla intryck av musiken enormt, och kompletterades av inre hallucinationer. Det tydligaste exemplet jag kan komma p r nr jag lyssnade p denna lt andra-tredje gngen jag rkte, och frsta gngen jag blev hg p riktigt:

http://www.youtube.com/watch?v=3JSVFGUIQQI

Nr jag lyssnade p denna fick jag en tydlig inre visuell hallucination av en enorm robot som spelade basriffet som inleder lten, stendes p ngon slags planet/rund himlakropp som snde ut enorma energiblixtar fr varje ton roboten slog an p basen. Bredvid roboten stod en betydligt mindre robot/varelse och slog an gitarrtonerna du hr hr och dr under basriffet. Att basen dominerar ljudbilden i lten och att gitarrens toner lter betydligt lgre gestaltades i mitt huvud som att den gitarrspelande roboten blev betydligt mindre. Senare sg jag ett videoklipp frn Pink Floyd's live-DVD Pulse, och fll i trar ver hur otroligt grandiost, smktande och vackert gitarrsolot i Comfortably Numb var, speciellt ihop med den enorma ljus- och stageshow som ackompanjerade det p scen.

De hr enormt starka och vervldigande upplevelserna av musik fr man nog frmst genom cannabis om man 1. har en stark emotionell relation till musik sedan tidigare och 2. inte har rkt s mnga gnger tidigare i sitt liv. Nr man rkt flera gnger lr hjrnan knna effekten och man fr inte lika starka upplevelser som tidigare, ven om man gr uppehll i rkandet. Numera kan vl de musikfrhjande effekterna jag fr de gnger jag rker cannabis sammanfattas som att de emotionella intrycken musiken ger frstrks, man sjunker in i den mer och fokuserar bttre, och ljudbilden blir "klarare" och starkare och detaljer i musiken och ljudbilden blir lttare att urskilja.

Hallucinogena droger kan ge nnu mer omvlvande och mrkliga effekter nr det kombineras med musiklyssnande. Jag har bara trippat en enda gng s jag verlter den biten till mer kunniga p omrden, men jag minns att jag sg olika aspekter av musiken (en melodi, ett gitarriff etc) anta fysisk form och flyga runt i rummet. Det gr naturligtvis inte att fullt ut frklara ngot s mrkligt fr ngon som aldrig upplevt ngot liknande, s i slutndan mste man prova sjlv om man vill frst vad det handlar om. Jag minns att hela upplevelsen var bde fascinerande, mrklig och en smula skrmmande, men verlag var det helt klart ngot positivt och hftigt i just den stunden.

Hoppas detta hjlpte.
Vldigt vlskrivet och vldigt trffskert. Angende hallucinogener s kan jag sga att det du beskriver stmmer rtt bra... Jag upplever ven att varje lt blir en "resa" i mycket hgre grad n annars, har vissa gnger knt det nstan som att jag har vaknat ur en drm nr en lt har tagit slut. Musiken stter ven stmningen p ett helt annat stt, allt man upplever frgas av det man hr - bde bokstavligt och bildligt.

Jag hller helt med dig om effekterna av cannabis. Jag har faktiskt en liknande upplevelse med just Jesu frn en av de frsta gngerna jag rkte, det var dock Lifeline jag lyssnade p. Jag kom hem vid 3-4 tiden p morgonen efter att ha varit p Stockholms Jazzfestival och sedan hngt hemma hos en kompis och rkt, var ganska trtt och hg och lade mig i soffan och lyssnade p EPn som lten kommer frn. Jag blundade och flg i frstaperson ver ett landskap precis vid vattnet (skerligen inspirerat av omslaget) och landskapet/himlen skimrade tillsammans med melodierna. Precis som du sger har man dock vant sig vid knslan med tiden, jag fr inte alls lika starka upplevelser lngre ven om musik rent generellt r bttre p cannabis.

MDMA r ganska likt bde cannabis och hallucinogener i det avseendet att man upplever musiken starkare och mer livligt (dock inte visuellt), men om man flyter med musiken p de tv sistnmnda s r det nstan som att man hoppar framt i den p MDMA. Den knns i kroppen p ett annat stt. Det gr att MDMA passar vldigt bra till dansmusik eftersom det blir otroligt sknt att dansa, men jag gillar att bara ligga i en soffa och mysa ocks, musiken knns fortfarande bra i kroppen fast p ett lite lugnare stt.

Vill du testa s har jag lite rd till dig:
Cannabis funkar till all musik du vanligtvis gillar.
Hallucinogener funkar bst till musik med mnga melodier och ljud som varar lnge och liksom frsvinner in och ut ur ljudbilden.
MDMA mste du testa att dansa p, det r fantastiskt. Men i allmnhet r musik som innehller ngon form av klimax och vanligtvis fr dig att knna en stark bra knsla att fredra.

Hoppas mina tillgg hjlpte TS, ngon med erfarenheter av ytterligare droger (eller fler av de som har nmnts) fr grna fylla p.
Citera
2013-04-26, 00:39
Medlem
ngra bra svar hr ovanfr redan

Har sjlv mrkt att nr man r hg s r det s otroligt sknt att bara blunda, slappna av och hra p musik, man knner det inom kroppen och knns som att man kan se det inom kroppen

Fr mig sjlv s r detta bland det sknaste jag hrt p diverse droger:

Cannabis:
Nstan vad som helst funkar. Men Ska/Reggae och elektronisk musik kanske bst, tillsammans med psykedelisk rock/stoner metal.

Hallucinogener:
Psytrance, Flummig musik (typ the beatles), The Prodigy's "The fat of the land" och faktist ven Flogging Molly har funkat finfint p svamp

E/MDMA:
Trance och poprock/poppunk

Speed:
Motrhead, Los Bastardos Finlandeses, Turbonegro. (punkrock/rock).
Citera
2013-04-26, 00:45
Medlem
Punklivs avatar
Att nodda till ganska lugn musik r det bsta som finns... den bara finns dr och r underbar. Kan inte riktigt frklara.

Fan, nu blev jag sugen p moffe.
Citera
2013-04-26, 00:55
Medlem
Presentpappers avatar
Nr jag har trippat har jag upplevt att musiken kan ha stor del i vilket hll ruset ter sig, vilket humr och vilka knslor som blir frmst frstrkta.

P ex. ecstasy/MDMA fungerar allt i stort stt, det man tycker om helt enkelt. Det knns som man hr mer av lten. Wow! r det shr det lter egentligen?!
Senast redigerad av Presentpapper 2013-04-26 kl. 01:00.
Citera
2013-04-26, 03:01
Medlem
kvertys avatar
Gr inte att stta ord p, men nr jag tagit LSD har jag nstan glmt bort att musik r ngot jag lyssnar p. Musiken - eller rttare sagt sinnena - fr helt andra dimensioner som frefaller helt naturliga att anvnda p stt man annars inte gr, t.ex att 'se' olika musikspr blir ngot normalt. Finns nog inget mer intressant n att lyssna p psytrance under the influence. Den repeterande 4/4 kicken, BPM runt 145 och alla filter som anvnds fr att skra av eller frstrka frekvenser fr en att hamna i ett trance-liknande stadium.

Med cannabis flippar sinnena inte ut lika mycket utan den inre upplevelsen blir mer frstrkt, likt det Adversarius beskrev.
Citera
2013-04-26, 14:13
Medlem
Har just tagit en tta sub. La mig p golvet och lyssnade p den hr:
http://www.youtube.com/watch?v=GRD-I64JYE0

Underbart helt enkelt.
Citera
2014-10-08, 18:55
Medlem
KaptenTrulles avatar
Tycker det r rtt trist att kra utan musik nr man har tagit droger... :P S ett helt klart tumme upp att kra musik nr man r hg Allt ljud ifrn musiken blir s mycket mer sknt och hrlig upplevelse att lyssna p
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in