Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2013-04-29, 08:54
  #49
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il
Det finns många sätt att ta fram en IP adress.

Om man går in på Aftonbladets förstasida så laddas det inte mindre än 7 stycken olika trackers som samlar data om användare.
Alla besökare är med andra ord rejält kartlagda när dom besöker Aftonbladet.

Låt oss anta att Aftonbladet loggar det mesta.
Information från Useragent, cookies, flashcookies, skärmupplösning, olika plugins, osv kan lappas ihop för att skapa en väldigt personlig profil, ett "webbläsarfingeravtryck".
Då kan dom med lätthet spåra unika webbläsare även om webbläsaren ansluter från skilda ipadresser, eftersom att nästan alla har ett unikt webbläsarfingeravtryck.


När GM går in på aftonbladet så loggar dom hans IP.
När GM sedan går in via TOR i samma webbläsare så loggas Tor-ipn.
När GM läser en artikel och sedan skriver hotmailet så skickar han kanske den via samma Tor-ip som han just besökt aftonbladet via.
Då behöver bara Aftonbladet kolla vilket webbläsarfingeravtryck som är kopplat till den Tor-ipn och så har dom GM's vanliga IP kopplat till samma fingeravtryck.
GM är inte längre anonym och Aftonbladet ger bara ut IP'n till polisen och dom tar ut personuppgifter via internetleverantören.

Det är mycket enkelt och det görs redan överallt.
Nästan alla sidor som visar reklam har också en eller flera olika trackers som samlar data om oss och vad vi gör ute på webben.

Men Tor har nuförtiden en helt separat webläsare, Torbrowser. Det är en Firefox som följer med när man laddar ner Tor.

Jag tror fortfarande att han har klantat sig på något sätt.
Citera
2013-04-29, 09:47
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragondraken
Jag förstår inte en sak. När jag utför testet så står det att jag använder mig av Opendns DNS-adresser i Holland eller Tyskland. Däremot på startsidan, innan man har klickat på knappen för att utföra testet om ens DNS läcker, så så står det mitt IP-nummer som jag har fått tilldelat av Ipredator, men en svensk flagga? Och kollar jag på http://www.whatismyipadress.com så finns min IP-adress i London. Varför visas den svenska flaggan, någon som har en aning?

För att ipredator är svenskt.

Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Vet du vilket säkerhetsföretag de har använt för att få tag i hans ip-adress?

Tror inte de använde något säkerhetsföretag utan att han bara gjorde ett enkelt misstag och hans i läckte
Citera
2013-04-29, 09:55
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
För att ipredator är svenskt.



Tror inte de använde något säkerhetsföretag utan att han bara gjorde ett enkelt misstag och hans i läckte

Om du hade tagit dig tid och läsa tråden så hade du sett mitt tidigare inlägg:

https://www.flashback.org/sp43152622
Citera
2013-04-29, 10:01
  #52
Medlem
Frawjons avatar
Det står givetvis inte sådana detaljer i en förundersökning - då skulle ju andra kunna använda dem för att undvika att göra samma misstag.
Citera
2013-04-29, 10:08
  #53
Medlem
Säkert något så banalt som att han har använt samma mailadress i andra sammanhang, kanske t o m när han registrerat sig hos aftonblaskan.
Citera
2013-04-30, 18:48
  #54
Moderator
oilslicks avatar
Ipredia borde ju vara tämligen säkert...eller?
När jag kör det virtuellt så befinner jag mig lite varstans i världen.
Citera
2013-05-05, 03:15
  #55
Medlem
TMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Ipredia borde ju vara tämligen säkert...eller?
När jag kör det virtuellt så befinner jag mig lite varstans i världen.

Ingen är starkare än sin svagaste länk dock. Man kan skydda sig hur långt som helst, men är man en idiot så är risken rätt stor att man ändå läcker av sig själv.
Citera
2013-05-05, 03:46
  #56
Medlem
Bara en tanke..

Är det inte möjligt att de kan ha lagt till någonting i signaturen i något mejl eller så? T.ex. aftonbladetloggan läggs på en speciell server med namnet näthatardörrvakten.jpg. Personen går in och läser mejlet utan vpn eller tor och hämtar då bilden. Någon dag senare letar aftonbladets tekniker igenom loggarna för servern efter näthatardörrvakten.jpg och ser då att hans ip har hämtat bilden.

Kanske är jag som är korkad men det borde väl fungera.
Citera
2013-05-05, 09:29
  #57
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragondraken
Jag tog för givet att Tor är en VPN-tjänst. Kan ha fel, är inte superkunnig på detta. Ska man dra slutsatsen att VPN-tjänster är helt onödiga?
En VPN går oftas från dig, till VPN-servern och sedan till internet.
När du klickar en länk går du samma väg igen.
Tor går från dig, till sju(vet ej hur många av standard?) datorer runt om i världen och sedan ut på internet.
När du klickar en länk går du genom sju NYA datorer.

TOR blir därmed säkrare men grymt segt.
Vill man skulle man väl kunna kalla TOR en slags VPN.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback