Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-04, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Fast det här är ren bullshit. Självklart vet varenda jävel på jorden vilken samhällsklass man tillhör. Är man överklass så är det ingenting man går och presenterar sig som på stan, men självklart vet man att man är överklass och självklart kan man skriva det på ett anonymt internetforum, speciellt när diskussionen handlar om just klass.

Hade någon suttit på en middag och skrutit vitt och brett om att denne minsann var överklass, ja då hade kanske ditt argument varit sant. Men det gäller inte på internet eftersom man här är anonym.

Men du har ju såklart någonstans läst att man i överklassen inte ser sig själv som överklass och tror därför att alla som säger att de är överklass inte är det, per definition.

Överklassen är inte en homogen samling människor där alla klär sig, talar och beter sig likadant. Precis som att inte alla i medelklassen gör det.

Angående kläder så använder man sig av det man gillar, oavsett om det är dyrt eller H&M. Gemensamt är väl att "ingen" använder stora logotyper eftersom man inte har ett behov av att synas. Stora logotyper är vad fattiga människor tror att rika människor har, och därför själva använder. Men förutom det så klär man sig mest som folk gör i allmänhet. Det går aldrig att se på vardagskläderna om en person är överklass eller medelklass.

Helt fel. Överklass är inget man väljer bara för att man har pengar eller att man känner sig som överklass. Man ska uppfylla vissa kriterier, har man inte helheten är man helt enkelt inte överklass.

Det ni talar om är nyrika, det är en helt annan grupp, som aldrig kommer bli överklass.
Citera
2015-11-04, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Att vara över-klass går ut på att chilla och slappa sig genom livet. Om någon kommer och är jobbig med "propra kläder" och en "titel" då förstör han stämningen för alla som försöker ta det lugnt. Det gäller även om man jobbar mycket ingen kommer komma och säga typ "jag är diplomat" det skulle vara awkward.

Det här är över-klass kultur, https://www.youtube.com/watch?v=mMuTDdWXbNo

Det här är under-klassens fantasier om över-klassen, https://www.youtube.com/watch?v=EOM3y4P8TEM

Okey, nu har du verkligen bevisat att du bara driver och gör dig till. Godset och levnadssättet i serien Downtown Abbey ÄR överklass, det andra du länkade till är glättigt nyrikt leverne.
Citera
2015-11-04, 12:13
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Helt fel. Överklass är inget man väljer bara för att man har pengar eller att man känner sig som överklass. Man ska uppfylla vissa kriterier, har man inte helheten är man helt enkelt inte överklass.

Det ni talar om är nyrika, det är en helt annan grupp, som aldrig kommer bli överklass.

1) Tror du att över-klassen är nån sorts förening där man ansöker om medlemskap och får ett medlems-kort? Tror du att någon överhuvudtaget bryr sig om någon annan inte är över-klass?

2) Kan du berätta vilka de här kriterierna är?
Citera
2015-11-04, 12:19
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Okey, nu har du verkligen bevisat att du bara driver och gör dig till. Godset och levnadssättet i serien Downtown Abbey ÄR överklass, det andra du länkade till är glättigt nyrikt leverne.

1) Du tror alltså att det som du ser på TV är på riktigt?

2) Hur vet personerna som producerade Downton Abbey hur överklassen levde i början på 1900 talet? Det är i princip ingen som är över-klass idag som har koll på hur deras släkt levde för 100 år sen.

3) Tror du att människor som är över-klass skulle göra en TV-serie om över-klass livet?
Citera
2015-11-04, 12:22
Medlem
Citat:
1) Tror du att över-klassen är nån sorts förening där man ansöker om medlemskap och får ett medlems-kort? Tror du att någon överhuvudtaget bryr sig om någon annan inte är över-klass?

2) Kan du berätta vilka de här kriterierna är?

1. a) Nej, 1. b) Nej.

2. Har jag redan gjort.
Citera
2015-11-04, 12:29
Medlem
Citat:
1) Du tror alltså att det som du ser på TV är på riktigt?

2) Hur vet personerna som producerade Downton Abbey hur överklassen levde i början på 1900 talet? Det är i princip ingen som är över-klass idag som har koll på hur deras släkt levde för 100 år sen.

3) Tror du att människor som är över-klass skulle göra en TV-serie om över-klass livet?

Till skillnad från dig har jag läst en hel del litteratur om just överklass. Eftersom överklassen inte uppstått idag utan skapats ur historien så får man läsa på en hel del om överklassens historia för att få en helheltbild. Gör det och återkom sen.
Citera
2015-11-04, 12:29
Medlem
Babianens avatar
Citat:
1. a) Nej, 1. b) Nej.

2. Har jag redan gjort.

Jag svarade på det i det här inlägget, (FB) Den stora tråden om överklass (sammanslagen tråd /Mod) erkänn att du får din information om över-klassen från TV.
Citera
2015-11-04, 12:31
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Till skillnad från dig har jag läst en hel del litteratur om just överklass. Eftersom överklassen inte uppstått idag utan skapats ur historien så får man läsa på en hel del om överklassens historia för att få en helheltbild. Gör det och återkom sen.

1) Du har alltså läst en bok om över-klassen? Om du inte är över-klass själv hur vet du att det som står i boken stämmer?

2) Tror du att det som folk gjorde för 100 år sen är relevant för över-klass människor idag?
Citera
2015-11-04, 12:37
Medlem
Citat:
1) Du har alltså läst en bok om över-klassen? Om du inte är över-klass själv hur vet du att det som står i boken stämmer?

2) Tror du att det som folk gjorde för 100 år sen är relevant för över-klass människor idag?

Vad jag är, är irrelevant. Jag har läst mängder med historieböcker som behandlar överklassen och den främsta societeten. Jag kan länka hundratals sidor där det jag berättar om stämmer.

Kan du ge mig minst tre länkar där det du säger finns med? Dvs att man är överklass om man har pengar och har det "chill"?
Citera
2015-11-04, 12:40
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Vad jag är, är irrelevant. Jag har läst mängder med historieböcker som behandlar överklassen och den främsta societeten. Jag kan länka hundratals sidor där det jag berättar om stämmer.

1) Posta en länk?

2) Lol @ "den främsta societeten".

Citat:
Kan du ge mig minst tre länkar där det du säger finns med? Dvs att man är överklass om man har pengar och har det "chill"?

Det står ingenstans man måste vara ITK för att veta det.
Citera
2015-11-04, 12:43
Medlem
Citat:
Posta en länk?

Det står ingenstans man måste vara ITK för att veta det.

Med glädje, senare.
Citera
2015-11-04, 14:05
Medlem
Citat:
Helt fel. Överklass är inget man väljer bara för att man har pengar eller att man känner sig som överklass.
Nej, har jag påstått det menar du? Hur står det till med läsförståelsen?

Citat:

Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in