Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-06, 18:26
  #13
Medlem
Scybalas avatar
Nu tycker jag nog ni tar i.

Visst, åker man mitt i rusningstrafiken så fastnar man nog i skiten. Men jag har arbetstider där jag åker tidigt på morgonen (före de flesta andra) samt slutar ofta innan det värsta smetiga börjar.

Tog mig en tur ut till Ekerö i lördags, prick 11 minuter noga räknat från Brommaplansrondellen till Tappströmsbron, och då var det ändå en del trafik (Söndagsåkare) på vägen..

Jag vill bo på Ekerö därför att jag vill ha lugnet och närheten till naturen.
Jag vill också ha närheten till Bromma, där vänner och familj finns.
Således är ön i det närmaste perfekt för mig.

Att det tar långt tid in till "innerstan" skiter jag högaktningsfullt i, jag är aldrig i stan om jag inte måste och lider således inte det minsta av det.
Citera
2013-05-09, 18:05
  #14
Medlem
haspelspos avatar
Är själv till stor del uppväxt vid guldkusten på Ekerö, dvs Lundhagen. Trivdes fantastiskt bra och kan rekommendera området varmt.

Att undvika är väll Brunna och Gustavalund som någon redan varit inne på. Stenhamra är väll inget favoritområde personligen heller. Värt att tillägga är dock att Ekerö torde vara den mest homogena kommunen i länet och egentligen finns det inga problemområden öht.

Gällande trafiksituationen är den som många också varit inne på inte strålande, men vart är den det i Stockholm idag? Avståndet till stan är från tätorten kort, men sen kan det som sagt ta en liten stund till följd av köer under begränsade tidsspann.

Glasklart är, att eventuella bilköer till trots, så är Ekerö en fantastiskt vacker kommun med många fördelar. Det är således alltså ingen tillfällighet att det är dyrt att bo på Ekerö, att medelinkomsten är väldigt hög eller att arbetslösheten är väldigt låg.

Mvh
Citera
2013-05-09, 22:09
  #15
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scybala
Nu tycker jag nog ni tar i.

Visst, åker man mitt i rusningstrafiken så fastnar man nog i skiten. Men jag har arbetstider där jag åker tidigt på morgonen (före de flesta andra) samt slutar ofta innan det värsta smetiga börjar.

Tog mig en tur ut till Ekerö i lördags, prick 11 minuter noga räknat från Brommaplansrondellen till Tappströmsbron, och då var det ändå en del trafik (Söndagsåkare) på vägen..

Jag vill bo på Ekerö därför att jag vill ha lugnet och närheten till naturen.
Jag vill också ha närheten till Bromma, där vänner och familj finns.
Således är ön i det närmaste perfekt för mig.

Att det tar långt tid in till "innerstan" skiter jag högaktningsfullt i, jag är aldrig i stan om jag inte måste och lider således inte det minsta av det.

Om du inte ska till jobbet i stan samma tider som alla andra är det nog inget problem. Trafiksituationen är värd att nämna eftersom de allra flesta trots allt tvingas röra sig till och från hemmet just i rusningstrafiken (därav att det blir rusningstrafik förstås...), och då är inte Ekerö särskilt optimalt. Om man av olika anledningar kan undvika det så är det förstås betydligt mindre problem med att bo där.

Överlag gillar jag Ekerö, det är fint och lugnt. Men eftersom jag själv måste pendla till centrala Stockholm varje dag skulle jag inte flytta dit utan föredrar att bo nära/i stan istället.
Citera
2015-06-22, 14:00
  #16
Medlem
MrBergstroms avatar
Ängby i Bromma är lugnt och fint. Lite dyrare i södra än norra ängby.
Men för 7-8 mille hittar ni nått som är bra i norra ängby.
Lycka till med letandet!
Citera
2015-06-22, 22:27
  #17
Medlem
arereds avatar
När det kommer till parhus och andra sorters hus så är Ekerö generellt billigare än motsvarande bostad i Bromma. Jag har själv varit i Ekerö Centrum, Tappström, Adelsö, Älvnäs, Stenhamra och, Drottningholm och något annat ställe ( kommer inte ihåg vilket ) Jag upplever ön som ganska lugn men vad jag vet så är det en hel del fester på ön så vitt jag vet men jag har känt mig väldigt trygg när jag varit på ön. Jag har inte märkt av att något '' ghetto'' ska finnas, har faktiskt aldrig ens sett någon som har den stereotypiska förortsgangsterlooken och beteendet på bussen. På Ekerö har jag nästan uteslutande sett Svenska barnfamiljer ( mycket medelklass ) samt äldre
Citera
2015-06-23, 07:25
  #18
Medlem
MrBergstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
När det kommer till parhus och andra sorters hus så är Ekerö generellt billigare än motsvarande bostad i Bromma. Jag har själv varit i Ekerö Centrum, Tappström, Adelsö, Älvnäs, Stenhamra och, Drottningholm och något annat ställe ( kommer inte ihåg vilket ) Jag upplever ön som ganska lugn men vad jag vet så är det en hel del fester på ön så vitt jag vet men jag har känt mig väldigt trygg när jag varit på ön. Jag har inte märkt av att något '' ghetto'' ska finnas, har faktiskt aldrig ens sett någon som har den stereotypiska förortsgangsterlooken och beteendet på bussen. På Ekerö har jag nästan uteslutande sett Svenska barnfamiljer ( mycket medelklass ) samt äldre

Ja du får typ två par/radhus på Ekerö för ett par/radhus i Bromma.
Jag har kompisar som bor på Ekerö och det som är negativt är att det ofta är lång resväg.
De flesta jobbar in mot stan och det tar ett bra tag att åka. Om man har ett 9-5 jobb så är det mycket köer. Men det är fint på Ekerö och gillar man natur och inte är i stan så ofta så varför inte.
Citera
2018-07-30, 13:13
  #19
Medlem
Är verkligen trafiksituationen så illa om man åker buss på morgonen från Ekerö. Vad jag vet så har bussen en egen fil på morgonen och bör således inte råka ut för större problem i flaskhalsen kring bron. Vad jag vet är det värre när man åker hem från jobbet.

Om några år kommer vi att ha fler filer så då kan problemet vara betydligt mindre och väldigt lite om man åker kollektivt.
Citera
2024-07-21, 00:20
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scybala
Brunna och Gustavalund alltså.. Det tackar jag för

Uppfattningen jag fått av Ekerö är dock inte att det är särdeles invandrartätt?
En och annan prydlig och välacklimatiserad sydeuropé stör mig inte det minsta, det är mer kulturberikare á la analfabet slödderförort och MENA som jag vill undvika att dela samfällighet med

Det känns som att eventuella fridstörare där ute snarare då består av WT och smått inavlade höskrinderaggare (kanske främst längre ut på öarna då?)

Har jag fel?
jo Stenhamra. Jättemånga på bussen därifrån. Idag en massa indier skulle dit
Citera
2024-07-21, 00:22
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Vem vill bo i Ekerö? Det är ju för fasen som att bo på landet. Helt förfärliga avstånd till innerstan och hopplösa bilköer varje dag.
Ska du isolera dig eller?
Bara 20 min till tbanan men bro fastnar ofta
Citera
2024-07-22, 07:03
  #22
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in