• 1
  • 2
2013-05-08, 10:40
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Roliga historier!

Jag kom på en annan. I mellanstadiet så skulle vi ha högläsning. Jag kom till ett stycke där det stod "och lejonet kisar mot solen". Jag förstod inte riktigt vad som stod. Vadå "kisar"? Vad står det? Läste sedan: "Och lejonet kissar mot solen". Hela klassen garvade.
Citera
2013-05-08, 11:19
Medlem
Kom på en annan jag lyckades med. Brukar alltid lyckas skämma ut mig första dagen i en ny skola, i sjuan har jag faktiskt lyckats förtränga vad det vad det var, men är säker på att det var något då också.

Hur som helst så var det den första dagen i gymnasiet. Vi skulle gå omkring och titta på skolans område och tillhörande byggnader. Skolan är egentligen en lantbruksskola, även om jag läser naturvetenskap och inte lantbruk. Därför skulle vi gå in i både svinhuset, hönshuset och ladugården under dagen. När vi kommer in i svinhuset så går vår lärare fram till en tavla där alla grisars grupper står. Hon går igenom systemet om hur vissa grisar flyttas till nästa stall och flyttas ihop allt eftersom de blir äldre. Hon fortsätter och säger att så när de här grisarna i grupp 4 blir två veckor äldre så kommer de alltså att flyttas till?
Alla andra är tysta och tittar lite oskyldigt på varandra, medan jag, som ofta vill visa mig duktig på det mesta, utbrister: Men grupp 6 såklart!

Kom förövrigt på att jag i sjuan på vår första svenskalektion fick det ärosamma uppdraget att förklara ordet pubertet. Röd i ansiktet och med 25 pers stirrande emot mig sitter jag, väldigt nervös, och säger: Erhm.. jaa... när tjejer får sin mens och så... och killar får stor snopp och hamnar i målbrottet och så... Detta ledde till ett gott skratt för hela klassen.
Citera
2013-05-09, 01:02
Medlem
För en månad sedan så pratade chefen om hur hemskt det var för människorna i Tibet. Att dom är förföljda och utsatta för hemska saker av Kina.
Flera av medarbetarna höll med. Jag hann inte med konversationen precis i början, för då jag hör ordet Tibet, så tänker jag alltid på "Tintin i Tibet".
Jag ser framför mig hur Kapten Haddock, Tintin och hunden Milou, hittar fotspår efter snömannen.
Jag börjar skratta högt och hjärtligt, för att en sekund efter förstå i vilken sits jag befinner mig i. Alla tittar på mig med en hatisk blick, och jag försöker hitta en bra förklaring till min glädje. Jag måste ha misslyckats kapitalt, för det blev en tyst minut obekväm stämning.
Citera
2014-07-28, 17:31
Medlem
Chuckers avatar
Var och handlade på Ica och hade varit ute 2 dagar innan. Sa till kassörskan "hittar inte mitt kort". Men efter noga letande i kläder och i plånbok hittade jag till slut mitt kort. Sa då detta till henne "man inte vad man gör när man är full!" Snacka om konstiga blickar folk trodde jag var packad! Jag menade bara att jag hade gömt kortet på fyllan!
Citera
2014-07-28, 17:43
Medlem
lyrica32s avatar
Minns ingen själv men min lärare berättade en historia.
De var i england på affärsresa där de ju pratade engelska med sina affärspartners och hade varit på nåt möte. Därefter skulle de gå ut och äta lunch på nån fin restaurang. Hennes kollega hade en pärm med sig och skulle leta på en flik/papper/mapp som var märkt "fack". Så när hon satt och bläddrade och letade sa hon rakt ut "fack, fack, fack....fack..hmm..fack" utan att tänka på vad det betydde på engelska.
När hon väl kom på sig satt de andra och glodde på henne tyst och storögt efter att min lärarinna petat henne i sidan.

Det blev lite klämd stämning efter det tydligen
Senast redigerad av lyrica32 2014-07-28 kl. 17:46.
Citera
2014-07-28, 19:20
Medlem
Shuffleslaps avatar
tappade huvudet och frågade en tjej hur det gick med mensen?.. sånt får man fanimej inte fråga tydligen ..
Citera
2014-07-28, 22:29
Medlem
Quattroportes avatar
Satt med ett grupparbete på universitetet där en av gruppmedlemmarna berättade glatt om sin systers handbollsspelande. Jag, som varit tyst en längre stund och bläddrade i några papper med tankarna på annat håll, muttrade surt: "Jag hatar handboll." Vände sedan blicken uppåt och såg att alla runt bordet tittade frågande på mig. Konstig stämning ett tag innan någon började prata om någonting annat, medan jag sjönk djupare ner i mina papper och kände mig lätt idiotförklarad av övriga gruppmedlemmar.
Citera
2014-07-29, 16:18
Medlem
HannaLees avatar
Har väl hänt att man i stunder av ren tanklöshet tagit upp oron för de som redan lever på gränsen, nu när bostadsbubblan snart spricker, med folk som tillhör just den grupp som befinner sig på marginalen. Småjobbig stämning, kan man säga. Men dom är bra på att förneka den kommande krisen, det blir nästan som att den inte alls närmar sig med stormsteg! Det måste jag ge dem cred för. Inte lätt vara bolånetorsk.
Citera
2014-07-29, 23:41
Medlem
Var på skidsemester med min familj. På kvällen åt vi på restaurang, och jag satt och spekulerade lite i om det fanns något svenskt ord för att grinda (alltså som man gör på rails med skidor/snowboard).
"kanske typ, slida, eller nåt (uttalat på svenska). Det kändes som att det skulle kunna ha hett så, men blev ju lite fel ändå. Blev väldigt tryckt stämning då
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in