2013-05-08, 22:57
Medlem
Hej!

Jag har bestämt mig för att jag vill göra Spel Appar till mobiler.
Har hört att Java är ett bra sätt för att göra spelappar men är inte helt säker på om det är det bästa sättet eller enklaste (med enklaste menar jag minst tidskrävande i termer av att behöva lära sig nya program som är en förutsättning för skapandet av appen).

Så jag vänder mig nu till er kunniga eller okunniga och vill höra er åsikt i frågan. Hur gör man en Spel App enklast? Berätta vilket sätt du tycker är enklast/bäst och varför.

Tack på förhand!
Citera
2013-05-10, 23:52
Medlem
Om du ens tror att det är enkelt att göra en spelapp till en mobil så börjar du i helt fel ände.

Ett spel är olika komplicerat beroende på vad det ÄR för spel. Ska du göra fia med knuff, eller ska du göra world of warcraft?

Då ställer jag frågor tillbaka istället.

Kan du ens något om spelprogrammering?

Kan du något programspråk över huvudtaget?

Om du är fast bestämd att du vill lära dig programmera ett spel till Android så bör du först lära dig javaprogrammering. Vi snackar inte bara lite java, utan du ska kunna java rätt bra. Du bör nog ha programmerat ett tag så att du kommer in i objektorienterad programmering.

Efter det så bör du sätta dig in i Android och hur dess struktur och hur appar fungerar.

Sen efter det så kan du börja tackla att bygga ett spel.

Hur mycket tid ska du lägga?

Hur snabbt lär du dig?

Du får nog räkna med 100-tals timmar... Värsta jag läste om var en kille som lärde sig objective-c och skrev ett bokstavsspel till IOS med backend. Han hade aldrig programmerat, det tog honom 4 månader men då satt han ca 5 timmar per dag i 4 månader och enbart höll på med just det spelet. Ingenting annat.

Så "enkla sätt" är väl relativt...
Citera
2013-05-17, 12:35
Medlem
För att utveckla spel krävs ganska goda kunskaper om programmering generellt. Välj ett programspråk att börja med och sätt dig in i det. Java går absolut bra.

thenewboston på youtube har ett enormt bibliotek av riktigt bra tutorials, börja där
http://www.youtube.com/user/thenewboston
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in