Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-10, 20:37
  #1
Medlem
snabbmat599s avatar
Tja! Vilka kunskaper behöver man om man ska jobba med it-säkerhet. Hade tänkt plugga extra hemma, använda youtube och google. Men måste veta vad jag ska lära mig för att bli helt "färdig utbildad"
om någon kan göra en lista med det jag måste lära mig så vore det schysst !

tex kunna DNS, router, switch etc
__________________
Senast redigerad av snabbmat599 2013-05-10 kl. 20:44.
2013-05-10, 20:50
  #2
Medlem
Tips: Börja med och läsa alla trådar på IT-säkerhet: allmänt och IT-säkerhet: datorvirus och skadlig kod
2013-05-10, 20:51
  #3
Medlem
xposeds avatar
För att söka jobb inom IT (säkerhet) krävs bra med kunskaper, något som jag skulle säga kräver mer än lite YouTube och Google hemma. Sure, mycket går att lära sig hemma men ingen hade anställt en mupp som är utbildad hemma framför datorn, inte riktigt så arbetslivet fungerar.

IT säkerhet är ett brett område, vad exakt tänkter du på? Säkra hemsidor? Skapa säkerhetslösningar till banker och liknande? Jag skulle säga att det är väl aldrig fel att börja med programmering, språk väljer du efter vad du vill jobba/lära dig.
2013-05-10, 20:56
  #4
Medlem
ebqts avatar
Lite beroende på vilket IT-område du hade tänkt inrikta dig på så skiljer sig min lista men det var vad jag kom på såhär på rak arm.

• Programmeringsspråk (C/++, Java m.fl)
• Nätverk (Det du själv listade upp plus lite LAN/blandat)
• Databashantering skulle säkert vara till hjälp
• PHP/SQL/HTML/Javascript om du ska jobba med IT-säkerhet och websidor
• Brandväggar, antivirus
• Relativt breda hårdvaru/mjukvarukunskaper
• Kunskaper inom kryptering/dekryptering är säkert mycket bra

Sedan är det aldrig fel att ha gått en utbildning så att företag får på papper vad du kan och inte kan.
2013-05-10, 20:58
  #5
Medlem
snabbmat599s avatar
Jag förstår, självklart ska jag inte bara lära mig från youtube etc.. jag kommer läsa mer på högskolan när jag kommer ditt vill bara lära mig grunden hemma. Jag tänker mer på att lösa säkerhetsproblem för banker och företag. Jag vill även lära mig att kunna hitta säkerhets hål för att sedan kunna fixa dem. Vilket programmeringsspråk borde jag lära mig? lär mig just nu c#
2013-05-10, 21:01
  #6
Medlem
snabbmat599s avatar
Tack ebqt!

men vad menar du med: PHP/SQL/HTML/Javascript om du ska jobba med IT-säkerhet och websidor

ska jag lära mig göra hemsidor eller?

självklart ska jag gå en utbildning!
2013-05-10, 21:05
  #7
Medlem
xposeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabbmat599
Tack ebqt!

men vad menar du med: PHP/SQL/HTML/Javascript om du ska jobba med IT-säkerhet och websidor

ska jag lära mig göra hemsidor eller?

självklart ska jag gå en utbildning!

För att identifiera och tätta igen sägerhetshål i webbsidor och applikationer krävs kunskapen inom de språk som används. Börja med HTML och CSS för att förstå hur webbsidor är uppbyggda, gå därefter till PHP/MySQL och JS för att förstå dessa språk som kort och gott används för databas hantering, dynamiska hemsidor etc.

Så ja, du ska lära dig att göra hemsidor.
2013-05-10, 21:12
  #8
Medlem
snabbmat599s avatar
Okej!
Men när det gäller säkerhetshål i banker, vilket språk är nyttigast att använda/kunna?
2013-05-10, 21:25
  #9
Medlem
qrizzes avatar
Finns liknande trådar. Innan du börjar jobba inom it-säk. Lär dig använda sökfunktionen.

låst

//mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback