Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-23, 20:21
  #1201
Avstängd
Frank.Einsteins avatar
Bra program med ett viktigt budskap.

Dock, den som tar det för intäkt för att SD eller delar av FB-mobben haft "rätt" hela tiden, och att motståndare till denna nya bild nu ska tystas, gör egentligen samma misstag som programmet anklagar enskilda journalister för.
Citera
2013-05-24, 21:32
  #1202
Avstängd
japanesas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Ser man på, den stora humanisten och människovännen hänger sig åt nedlåtande elitism när hon börjar förlora greppet. Så förutsägbart.

Det hade kanske varit effektivt om någon utanför din inre krets brydde sig om din bekräftelse men även om jag förstår att det kommer som en chock, så är den mig fullständigt egal. Jag väntar alltså fortfarande på åtminstone ett enda sakligt argument för något som är relevant i tråden och inte ännu en genant undanmanöver.
Jag är beredd att ta emot din syn om mig, att ge dig rätt.

Men, har du ännu upptäckt att samma rättmätiga retorik som du använder mot mig sällan på FB används mot den norm som gäller här. När jag började skriva på FB för något år sedan gjorde jag det för jag tänkte mig att det skulle representera samhället i övrigt. Tänkte mig nog att få mothugg, liksom bekräftelse. Det jag upptäckte var att endast en sida var representera samtidigt som jag alltmer representerade den andra sidan. Varför har FB ha ett existensberättigande, yttrandefrihetsriddaren... Jag upptäckte ganska snart att nyanser inte är FBs styrka, utan man vill snarare vara en motpol till etablerad media, vilken knappast kan vara nyanserat med tanke på vad man beskyller den för.

Är inte riktigt säker på vad jag vill uttrycka, men kan säkert säga att jag på FB blivit mer misstolkad och missuppfattad utifrån mina ställningstaganden än vad jag blivit i några andra sammanhang i mitt liv,
Citera
2013-05-24, 22:35
  #1203
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Jag är beredd att ta emot din syn om mig, att ge dig rätt.

Men, har du ännu upptäckt att samma rättmätiga retorik som du använder mot mig sällan på FB används mot den norm som gäller här. När jag började skriva på FB för något år sedan gjorde jag det för jag tänkte mig att det skulle representera samhället i övrigt. Tänkte mig nog att få mothugg, liksom bekräftelse. Det jag upptäckte var att endast en sida var representera samtidigt som jag alltmer representerade den andra sidan. Varför har FB ha ett existensberättigande, yttrandefrihetsriddaren... Jag upptäckte ganska snart att nyanser inte är FBs styrka, utan man vill snarare vara en motpol till etablerad media, vilken knappast kan vara nyanserat med tanke på vad man beskyller den för.

Är inte riktigt säker på vad jag vill uttrycka, men kan säkert säga att jag på FB blivit mer misstolkad och missuppfattad utifrån mina ställningstaganden än vad jag blivit i några andra sammanhang i mitt liv,

Skillnaden mellan etablerad media och FB är att i den förra censureras meningsmotståndarna som bryter mot den rådande normen, vilket UGs reportage förmedlar på ett slående sätt, medan även du kan uttrycka dig fritt på FB trots att du inte delar vad du uppfattar som normen här.

Du missuppfattar/tolkar också själv om du fortfarande efter ett år tror att det finns ett homogent FB-kollektiv och läser alla inlägg utifrån den föreställningen.

Jag var tidigare engagerad inom vänstern, har gått på otaliga antirasistdemonstrationer och varit övertygad pk-ist tills jag började röra mig mer ute i verkligheten och inse att mitt eget perspektiv var påfallande onyanserat då.

Jag känner igen mig både i Konflikt-redaktionens ambition att göra gott och mörka ofördelaktiga uppgifter om invandrare och muslimer och i Brinkemos situation, där han befinner sig mitt i verkligheten, försöker beskriva den och misstänkliggörs på ett mycket obehagligt sätt.

Jag har upplevt åsiktscensuren som Brinkemo beskriver både yrkesmässigt och privat. Det skakar om en i grunden, känns orwellskt och absurt när det man säger förvrängas och riktas emot en på de mest långsökta sätt. Jag har fått tillsägelser av chefen och kollegor har uppmanats att "hålla koll" på mig, enbart för att jag uttrycker en åsikt utan minsta antydan till rasism eller främlingsfientlighet, för att den strider mot pk-normen.

Den typen av åsiktscensur finns inte på FB. Det är en enorm variation i nivån på inläggen men ofta är de mer tänkvärda och faktaspäckade än etablerad medias vinklade reportage. Om du släpper moraliserandet för en stund och verkligen läser det folk skriver i stället för vad du tror att de menar kanske du också kommer att se det.
Citera
2013-05-30, 09:33
  #1204
Medlem
TransitGlorias avatar
Toronto Sun tar upp fallet med Amun. http://www.torontosun.com/2013/05/28...edish-reporter
Citera
2013-05-30, 10:19
  #1205
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Men, har du ännu upptäckt att samma rättmätiga retorik som du använder mot mig sällan på FB används mot den norm som gäller här. När jag började skriva på FB för något år sedan gjorde jag det för jag tänkte mig att det skulle representera samhället i övrigt. Tänkte mig nog att få mothugg, liksom bekräftelse. Det jag upptäckte var att endast en sida var representera samtidigt som jag alltmer representerade den andra sidan. Varför har FB ha ett existensberättigande, yttrandefrihetsriddaren... Jag upptäckte ganska snart att nyanser inte är FBs styrka, utan man vill snarare vara en motpol till etablerad media, vilken knappast kan vara nyanserat med tanke på vad man beskyller den för.

Är inte riktigt säker på vad jag vill uttrycka, men kan säkert säga att jag på FB blivit mer misstolkad och missuppfattad utifrån mina ställningstaganden än vad jag blivit i några andra sammanhang i mitt liv,
Postaren Japanesa har rätt i så måtto att ett visst opinionsklimat råder här på Flashback. Kalla det höger, kalla det invandringskritiskt, icke-PK, provitt -- det är i alla fall ett faktum. Ska då vi som är höger etc be om ursäkt för det, ska vi i varje inlägg komma med förbehåll, säga "det är vad jag anser, kanske anser vänstern något annat"...?

Självklart inte. Har man medvind tackar man och tar emot. Har man opinionen i ryggen seglar man på så mycket man kan.

Flashback är "folkhöger", etablissemangskritiskt etc, och det är bara att acceptera. Någon vetenskapligt "objektiv" debatt där alla argument belyses 100% från båda hållen, det är det inte alltid frågan om. Men som Vimur antyder är Flashback oändligt mycket mer demokratiskt och öppet än gammelmedia, där obekväma åsikter helt stängs ute. Här på Flashback har ju "minoriteten" (= massinvandringsförespråkare, PK-lägret, vänstern) i alla fall chansen att göra sin röst hörd.

Vänstern har motvind här på Flashback. SSU:s försök att bryta sig in här och vrida allehanda trådar i vänster-riktning, utfört i vintras, misslyckades ju. Se i I&I, se här i M&J, se i politikforumet -- 90% av alla trådar är idag åt högerhållet i tendens och riktning. Och det är som det är ty folket vill ha det så. Detta är folkets röst. Flashback är Sverige.
Citera
2013-05-30, 10:34
  #1206
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Jag är beredd att ta emot din syn om mig, att ge dig rätt.

Men, har du ännu upptäckt att samma rättmätiga retorik som du använder mot mig sällan på FB används mot den norm som gäller här. När jag började skriva på FB för något år sedan gjorde jag det för jag tänkte mig att det skulle representera samhället i övrigt. Tänkte mig nog att få mothugg, liksom bekräftelse. Det jag upptäckte var att endast en sida var representera samtidigt som jag alltmer representerade den andra sidan. Varför har FB ha ett existensberättigande, yttrandefrihetsriddaren... Jag upptäckte ganska snart att nyanser inte är FBs styrka, utan man vill snarare vara en motpol till etablerad media, vilken knappast kan vara nyanserat med tanke på vad man beskyller den för.

Är inte riktigt säker på vad jag vill uttrycka, men kan säkert säga att jag på FB blivit mer misstolkad och missuppfattad utifrån mina ställningstaganden än vad jag blivit i några andra sammanhang i mitt liv,
Du har en smått naiv bild av debatter i samhället. Det är knappast som att det är någon öppen dynamisk debatt utan det rör sig om hårt kontrollerade debatter där man bjuder in två stycken som håller med i frågan och vad som skall göras. Dessutom är det uteslutande proffstyckare som får betalt för att ha en åsikt. Vad du möter på flashback och nätet i övrigt är en stor del som arbetar ideelt utan någon som helst ersättning för sin åsikt. Makten lanserar med jämna mellanrum sidor och nätverk som skall möta näthatet och det slutar alltid på samma sätt, projekten dör eller stannar upp för ingen vill propagera för frågorna om de inte får betalt. Det enda deidag kan åstakomma på nätet är s k twitterstormar där proffstryckare sliter ut en touchphone en kväll när de skall visa vad som är rätt åsikt. Men de är fortfarande köpta proffstyckare som inte orkar engagera sig när pengarna försvinner.

Det är nog en chock för dig att möta någon som helt utan egen ekonomsk vinst argumenterar för sin sak då du är van vid att det är någon med en titel och hög lön som står och mässar. Sedan är det nog lite svårt för dig att hantera inlägg som är över en rad, du är van vid slagord och korta slogas som repeteras i all oändlighet och de levande argumenten som bemöter vad du skriver med en rationell argumentation gör att systemet blir överbelastat väldigt snabbt. Vad du behöver är någon som sitter och håller med dig om allt och snällt klappar dig på axeln när du stammar.

De få inlägg jag läst av dig har varit väldigt likt de man läser av snyftrunkarna på flashback med enda skillnaden att du valt den s k PK istället för SD. Du kan nog ha en debatt med någon av alla dem men de som går längre i sina åsikter än till partier kommer du alltid att förlora mot och du kommer aldrig att förstå vad det är des säger till dig vilket gör att du tvingas in i repliker du fått lära dig i skolan, radio och TV.

Välkommen till vuxenlivet!
Citera
2013-05-30, 10:38
  #1207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Toronto Sun tar upp fallet med Amun. http://www.torontosun.com/2013/05/28...edish-reporter

Tror du att detta kommer att refereras i några svenska blaskor, knappast? Dessutom intressant att Mossige får sig en ordentlig skopa sanning.
__________________
Senast redigerad av hogwild 2013-05-30 kl. 11:25.
Citera
2013-05-30, 17:54
  #1208
Avstängd
japanesas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Du har en smått naiv bild av debatter i samhället. Det är knappast som att det är någon öppen dynamisk debatt utan det rör sig om hårt kontrollerade debatter där man bjuder in två stycken som håller med i frågan och vad som skall göras. Dessutom är det uteslutande proffstyckare som får betalt för att ha en åsikt. Vad du möter på flashback och nätet i övrigt är en stor del som arbetar ideelt utan någon som helst ersättning för sin åsikt. Makten lanserar med jämna mellanrum sidor och nätverk som skall möta näthatet och det slutar alltid på samma sätt, projekten dör eller stannar upp för ingen vill propagera för frågorna om de inte får betalt. Det enda deidag kan åstakomma på nätet är s k twitterstormar där proffstryckare sliter ut en touchphone en kväll när de skall visa vad som är rätt åsikt. Men de är fortfarande köpta proffstyckare som inte orkar engagera sig när pengarna försvinner.

Det är nog en chock för dig att möta någon som helt utan egen ekonomsk vinst argumenterar för sin sak då du är van vid att det är någon med en titel och hög lön som står och mässar. Sedan är det nog lite svårt för dig att hantera inlägg som är över en rad, du är van vid slagord och korta slogas som repeteras i all oändlighet och de levande argumenten som bemöter vad du skriver med en rationell argumentation gör att systemet blir överbelastat väldigt snabbt. Vad du behöver är någon som sitter och håller med dig om allt och snällt klappar dig på axeln när du stammar.

De få inlägg jag läst av dig har varit väldigt likt de man läser av snyftrunkarna på flashback med enda skillnaden att du valt den s k PK istället för SD. Du kan nog ha en debatt med någon av alla dem men de som går längre i sina åsikter än till partier kommer du alltid att förlora mot och du kommer aldrig att förstå vad det är des säger till dig vilket gör att du tvingas in i repliker du fått lära dig i skolan, radio och TV.

Välkommen till vuxenlivet!

Att det ligger en del i vad du säger och att jag tackar för inträdet, betyder inte att jag delar dina åsikter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback