Citat:
Ursprungligen postat av Jontzohr
Håller på att skapa en hemsida med hjälp av HTML och JSP, och jag har nu lagt till en funktion som ska skicka mail till användarna varje gång någonting av intresse händer på hemsidan.
Eftersom att jag ännu inte har några direkta händelser att rapportera om så har jag bara lagt in koden vid sidan för registrering, och låter denna skicka mail varje gång någon registrerar sig på sidan. Men i framtiden kommer ju denna kod att användas i princip överallt eftersom att den kommer att maila om diverse olika saker som händer på hemsidan.
Darför så vill jag göra koden mer generell och göra så att jag inte behöver repetera den på varje sida på hemsidan. Och sedan vill jag bara kunna anropa koden när jag behöver använda den. Hur gör jag? Jag utgår från att jag först och främst måste bryta ut koden och placera den i en egen jsp-fil, exempelvis mail.jsp, men sen då?
Tack på förhand!
Det är en god designidé att hålla din JSP-sida så ren från ALL logik som möjligt och låta den istället ägna sig åt det den gör bäst, dvs rita ut HTML.
Logiken bör du istället lägga i en eller flera servlets som sedan populerar ett antal beans som du kan forwarda till din JSP.
Anledningen till detta är flera, men den mest framstående är ju att du sliper kladda ner dina JSP med logik, för det andra så kan du till skillnad från JSP-sidor kompilera dinaq servlets innan deploy för att därigenom upptäcka syntaxfel på ett betydligt enklare sätt och du kan även låta en och samma servlet populera mer än en JSP-sida med samma logik.