2013-05-28, 18:06
Medlem
dr.jebes avatar
Hej alla kära.

Jag skall på en fjällvandring i sommar och tänkte att jag skulle behöva lite hjälp/tips att göra ett träningsprogram för detta då leder och framförallt lår tar en hel del stryk. Hur får jag ett par uthålliga lår? Hur får jag bättre kondition på 5 veckor? Vad skall jag äta (inte detaljerat, mer typ. Protein, lite kolhydrater o.s.v)

Är alltså ute efter att få uthålliga muskler som pallar några dagars brutal fjällvandring. Tack på förhand.
Citera
2013-05-28, 18:16
Medlem
Diseaseds avatar
Bästa sättet att träna för vandring är givetvis att vandra. Finns inga genvägar. Konditionsträning lite på sidan av kan vara fördelaktigt också

Har du tur slipper du s.k. marschfrakturer om du börjar redan nu.
Citera
2013-05-28, 18:29
Medlem
dr.jebes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Bästa sättet att träna för vandring är givetvis att vandra. Finns inga genvägar. Konditionsträning lite på sidan av kan vara fördelaktigt också

Har du tur slipper du s.k. marschfrakturer om du börjar redan nu.

Okej, inga speciella delar av låret som bör tränas extra?
Citera
2013-05-28, 18:42
Medlem
Jafan89s avatar
Vill du bli "bra" på fjällvandring, så är bästa sättet att bara slänga på dig en fullastad vandrings ryggsäck, och börja vandra.

När det kommer till kost så är det ingenting speciellt, en bra mängd protein, fibrer och kolhydrater så löser det sig.

Det viktigaste när det kommer till fjällvandring är inte kondition och styrka, eller någonting annat åt det hållet, utan att helt enkelt veta vad du gör när du väll är på fjället.

Såklart så hjälper det att vara i bra form, men det spelar inte så stor roll hur bra form man är i om man bryter benet pga dumhet, och är fast där uppe mer eller mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in