2013-05-31, 14:43
Medlem
Länk till nyhet

Kuwait beställer och låter hantverkare utföra renoveringsarbeten på en ambassadörs residens i Djursholm. Notan vill de däremot inte stå för. Ärendet har gått vidare till Kronofogden som skall försöka driva in skulden, vilket tyvärr blir svårt pga diplomatisk immunitet.

De som utfört arbetet står nu alltså utan lön för jobbet och vad jag tycker är än värre, står med utgifter för material osv. Arbetet för ambassaden har alltså antagligen inte enbart varit ett obetalt jobb utan har faktiskt kostat firman pengar i form av utlägg.

Jag blir förbannad när jag hör om företag som bli blåsta av andra företag eller privatpersoner på detta sätt. Driver själv eget och vet att under vissa tider kan ett bolag dö om en sån här sak händer vid fel tillfälle. Att en ambassad gör på detta vis, som ska vara en relationsbyggande knutpunkt mellan nationer, ger en väldigt äcklig bismak.

Jag känner mig väldigt nyfiken på att höra varför arbetet inte blir betalt och hoppas att 10000 till känner samma nyfikenhet. Frågan kan ställas via kontaktformulär på hemsidan, för den som är nyfiken.

Pengarna i sak borde ju vara en väldigt världslig sak för Kuwaits ambassad, kan inte motsvara många oljeslattar. Vad kan anledningarna vara?
Citera
2013-05-31, 14:49
Bannlyst
Gör aldrig affärer med araber. Nog sagt.
Citera
2013-05-31, 15:40
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKaos
Det är ett bra råd. Gör aldrig affärer med araber och gör aldrig affärer med ambassader från skitländer utan att få betalt i förskott.
Citera
2013-05-31, 15:41
Moderator
Schlesiens avatar
Affärstvist diskuteras bättre ngn annanstans.

Aktuella brott och kriminalfall --> Företagsskvaller

/Moderator
Citera
2013-05-31, 16:51
Medlem
JapanKinas avatar
Intressant att UD gått ut och sagt att man bör ta betalt i förväg när man gör affärer med ambassader. Samma UD sitter i politiska diskussioner och träffar beslut med länder som uppenbarligen inte går att lita på. Hyckleri?

Dessutom borde man från UD's håll givetvis protestera mot att länder missköter sig. Varför tar man inte upp det direkt med ambassadören för Kuwait? Genom att tiga och inte lägga sig i rättfärdigar man nästan deras beteende och tar den enkla vägen genom att säga "vi kan inte göra så mycket eftersom vi har immunitet". Svagt.
Citera
2013-05-31, 18:42
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Gäsp, vad är problemet egentligen? Sandnegrerna är ju skickade hit till Sverige för att verka som AMBASSADÖRER för sitt land. De gör ju bara sitt jobb, dvs representerar sitt land och sina seder här i Sverige. När nu svenskarna, och speciellt svenska företagare ,fått lära sig att dessa personer och de invånare i det land de representerar är tjuvar och bedragare har ju syftet med deras näraro här i landet uppfyllts.
Citera
2013-05-31, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKaos

Mycket sånt också med irakiska ambassaden, betalar ej, hotar hit och dit. Och iranska ambassaden har som regel att inte betala arbetsgivaravgifter åt sina svenska anställda. Skitkul för dem som inser detta dagen innan de ska gå i pension.

Lycka till, säger jag bara till dem som är naiva nog att jobba med araberna från dessa hemska muslimska länder. Gissar på att Björn kommer förmooooodligen rösta på SD efter detta. Och kom ihåg att dessa ambassadörer representerar alltså den välutbildade minoriteten från dessa länder. De torde vara beresta DIPLOMATER från överklassen, och har nog fina examen från fina universitet i Frankrike, Kanada, osv. Usch å fy. Stackars hantverkarna...!
Senast redigerad av alexcc 2013-05-31 kl. 21:44.
Citera
2013-06-01, 09:52
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Detta är ett typiskt blatte- och mena-neger fenomen som nu dera egna länders ambassadörer bekräftar: I dessa länder är tjuveri och bedrägeri omhuldade traditioner som deras lands ambassadörerer förtjänstfullt demonstrerar vid sin diplomatiska närvaro i andra länder, som t ex Sverige.

Men gäller inte bara Sverige. I Oslo, t ex, kunde man läsa på vg.no för några månader sen att hyresvärden för Pakistans ambassad förtvivlade pga uteblivna hyror. Vräka dem kunde han ju inte då de har diplomatisk immunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in