Länk till nyhet
Kuwait beställer och låter hantverkare utföra renoveringsarbeten på en ambassadörs residens i Djursholm. Notan vill de däremot inte stå för. Ärendet har gått vidare till Kronofogden som skall försöka driva in skulden, vilket tyvärr blir svårt pga diplomatisk immunitet.
De som utfört arbetet står nu alltså utan lön för jobbet och vad jag tycker är än värre, står med utgifter för material osv. Arbetet för ambassaden har alltså antagligen inte enbart varit ett obetalt jobb utan har faktiskt kostat firman pengar i form av utlägg.
Jag blir förbannad när jag hör om företag som bli blåsta av andra företag eller privatpersoner på detta sätt. Driver själv eget och vet att under vissa tider kan ett bolag dö om en sån här sak händer vid fel tillfälle. Att en ambassad gör på detta vis, som ska vara en relationsbyggande knutpunkt mellan nationer, ger en väldigt äcklig bismak.
Jag känner mig väldigt nyfiken på att höra varför arbetet inte blir betalt och hoppas att 10000 till känner samma nyfikenhet. Frågan kan ställas via kontaktformulär på
hemsidan, för den som är nyfiken.
Pengarna i sak borde ju vara en väldigt världslig sak för Kuwaits ambassad, kan inte motsvara många oljeslattar. Vad kan anledningarna vara?