Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-06-01, 00:14
Medlem
Nu har jag snart deffat färdigt, ett vagt 6 pack är på plats och jag tycker mig vara någorlunda nöjd med deffen.
Jag ska erkänna att min vikt har hoppat som en jojo, har nog vid 5 tillfällen gått upp/ner 10-12 kg.

Brukar vara så att jag bulkar 8 mån, får deffa bort 10 kg på 3 mån kanske, tappa lite massa och läget är något bättre än efter förra deffen. Har märkt flera gånger när jag börjar bulka igen efter att ha deffat, att fettet på magen osv kryper sig fram jävligt fort igen.
Även när jag räknar med att ligga på runt 200-300 kcal i överskott, vill ändå få ut något i muskelväg av styrketräningen.
Har lätt för att lägga på mig fett, och lätt att bli av med.

Hur bör jag göra framöver, nu när det snart är dags att höja kcal intaget igen och lägga på sig massa? Vilken viktuppgång bör jag satsa på, och vilket kcal-överskott?
Jag är inte överdrivet kunnig i träningen, men jag misstänker att jag bör ligga lågt på kcal och gå upp långsamt för att undvika de här stora och onödiga fettinlagringarna.
Och jag misstänker att jag bör äta väldigt kalorieffektivt, kyckling, råris, valnötter osv, och inte fylla ut kalorierna med "döda kalorier" som chips etc, som man haft en ovana att göra förr.?

Tacksam för synpunkter.
Citera
2013-06-01, 00:25
Medlem
SuicideNotes avatar
Du kan hoppa på det "slutgiltiga" kaloriöverskottet på en gång. Vill du t.ex. nå +500 så behöver du inte arbeta dig upp till det.

Det där med döda kalorier spelar ingen roll för viktuppgången och jag tror inte det har något inverkan på muskelproteinsyntesen heller. Dock så är det, i min mening iaf, så pass lätt att nå sitt kaloriöverskott med "bra" mat att man inte behöver tänka avsevärt mycket på det.
Citera
2013-06-01, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuicideNote
Du kan hoppa på det "slutgiltiga" kaloriöverskottet på en gång. Vill du t.ex. nå +500 så behöver du inte arbeta dig upp till det.

Det där med döda kalorier spelar ingen roll för viktuppgången och jag tror inte det har något inverkan på muskelproteinsyntesen heller. Dock så är det, i min mening iaf, så pass lätt att nå sitt kaloriöverskott med "bra" mat att man inte behöver tänka avsevärt mycket på det.
+500 kcal har för mig resulterat i att buken kommer tillbaka på rekordtid. Tror jag måste ligga jävligt lågt, absolut max 100 kcal i överskott per dag. Frågan är hur bra man bygger på det.
Kommer väl gå extremt långsamt misstänker jag, och jag har känslan av att jag vill ha massa NU.
Men man får väl skynda långsamt, men åren går ju..
Citera
2013-06-01, 07:52
Medlem
Ett lågt underskott låter ju bra, men +500 använder man ju för att man ska vara säker på att man faktiskt hamnar på överskott och inte kastar bort dagarna. Hur vet du att du hamnar på överskott om du försöker med +100 kalorier som lekman? Precis.

Så länge du har koll på kalorierna så kan du ju unna dig godis, chips osv. Dumt att låta träningen styra för mycket anser jag. Man bör leva lite också. Åren går ju.
Citera
2013-06-01, 16:40
Medlem
Gullegubbens avatar
Intressant. Så det krävs en bulk på 10 kilo och en deff på 9 kilo för att gå upp ett kilo i rena muskler på ett år? Är det vanliga siffror eller går det att öka mycket mer i början?
Citera
2013-06-01, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Intressant. Så det krävs en bulk på 10 kilo och en deff på 9 kilo för att gå upp ett kilo i rena muskler på ett år? Är det vanliga siffror eller går det att öka mycket mer i början?

Som nybörjare kan du öka betydligt mer än 1kg/år
Citera
2013-06-01, 17:43
Medlem
ungochdums avatar
lägg dig på balans i någon vecka
Citera
2013-06-01, 17:50
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Gör inte det klassiska misstaget att börja svulla mat direkt efter deffen. Kör balans i några veckor och öka sedan successivt så du går upp 0.5kg i veckan, typ. Snabbare än så känns bara onödigt och gör att du inte kan bulka lika länge.
Citera
2013-06-02, 23:10
Medlem
Framtidsatlets avatar
Risken med att göra det till en vana att fylla ut energiintaget med chips och liknande är att det blir väldigt mycket enklare att hamna på ett större överskott än vad man egentligen hade tänkt sig, om man inte är väldigt disciplinerad. Vilket är det du antagligen har gjort innan. Även om du säger att du har siktat på 300kcal+ så har det kanske i verkligheten varit 500-600? Och då kommer ju fettet fortare också...
Citera
2013-06-02, 23:51
Medlem
Jag råder dig till att kolla igenom den här videon:

http://youtu.be/Sr0atp9Vo_w

För folk som är nära slutet av sin deff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem