2013-06-03, 20:15
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Feminismen har segrat. Kvinnor står nu för över 40% av amerikanska hushåll. Inom 5 år väntas kvinnor tjäna mer än män i en majoritet av alla amerikanska hushåll.
Männen tar istället hand om hushållet och tar hand om barnen.

Äntligen!

Ditt resonemang känns väldigt radikalt, men med tanke på att även Reinfeldt ("jag är inte feminist") nu marknadsför F!:s partipolitik (som nästan ingen ville ha) - så har du kanske rätt? Den svenska skolan går under, internationellt sett, och skolan anses ju vara framtiden.
Citera
2013-06-03, 21:35
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyff-datakille
Exakt. Distinktionen är svår för vissa. Sen bör man ta det ett steg längre, om du är ambitiös och företagsam behöver det inte betyda något - det gäller att uppfattas som sådan också. Och då handlar det om attityd och hur man för sig. Inte hur ambitioner och eventuella styrelseposter ser ut.

Ja, jag tror att det handlar mycket om hur man för sig. Män med stort självförtroende och fantastiska personligheter har inte svårt att få kvinnor - oavsett hur tjock eller tunn deras plånbok är.
Citera
2013-06-03, 21:47
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Det finns väldigt många företagsamma losers med ambition med ett antal skilsmässor och svårt på kvinnofronten i bagaget.

Är det denna kategorin du syftar på eller är det den företagsamma och ambitiösa delen som lyckas? Jag måste ju ställa kontrollfrågor till dig eftersom du så gärna tummar på sanningen.

För mig är det den företagsamma och ambitiösa delen som reser sig upp, borstar av knäna och kör på nytt om något går fel utan att ägna en massa tid åt att gnälla som är attraktiv. Alla misslyckas ibland, men är man inte helt stendum och/eller naiv så går det oftast vägen på ett eller annat sätt, förr eller senare om man är företagsam och ambitiös.
Vem tror du egentligen skulle attrahera en kvinna mest? En bortskämd och rik liten sprätt som lever gott på pappas pengar eller en kapabel och företagsam man?
Citera
2013-06-03, 23:51
Medlem
Rois avatar
Diskussion utbruten till : Liberalfeminism - Likhet inför lagen?

/Mod
Citera
2013-06-03, 23:58
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
För mig är det den företagsamma och ambitiösa delen som reser sig upp, borstar av knäna och kör på nytt om något går fel utan att ägna en massa tid åt att gnälla som är attraktiv. Alla misslyckas ibland, men är man inte helt stendum och/eller naiv så går det oftast vägen på ett eller annat sätt, förr eller senare om man är företagsam och ambitiös.
Vem tror du egentligen skulle attrahera en kvinna mest? En bortskämd och rik liten sprätt som lever gott på pappas pengar eller en kapabel och företagsam man?

Då borde jag få fett med borsta av knäna poäng
Citera
2013-06-04, 12:15
Medlem
Gullegubbens avatar
Här är det klokaste jag hittat i frågan på länge:

"Patriarchy benefited women; it was all for us, but we were too foolish to appreciate the gift and were easily led astray by evil members of the herd.

Patriarchy plus hard monogamy also benefited non-alpha males (the majority of males) in that anyone who wanted a wife could generally get one.

Feminism benefits alpha males who lack any religious convictions because they can enjoy sexual access to the majority of the herd. Feminism also benefits ultra rich and powerful men who benefit financially from women’s unbounded hyper-consumerism; women who do not have to think about managing a family budget become excessively materialistic, Feminism also sort of benefits young women who lack morals and common sense because they can enjoy having sex with a wide range of alpha males whom they could never attract for marriage. However, that window is very, very short. When it closes, they are left with nothing."
Citera
2013-06-04, 23:06
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Här är det klokaste jag hittat i frågan på länge:

"Patriarchy benefited women; it was all for us, but we were too foolish to appreciate the gift and were easily led astray by evil members of the herd.

Patriarchy plus hard monogamy also benefited non-alpha males (the majority of males) in that anyone who wanted a wife could generally get one.

Feminism benefits alpha males who lack any religious convictions because they can enjoy sexual access to the majority of the herd. Feminism also benefits ultra rich and powerful men who benefit financially from women’s unbounded hyper-consumerism; women who do not have to think about managing a family budget become excessively materialistic, Feminism also sort of benefits young women who lack morals and common sense because they can enjoy having sex with a wide range of alpha males whom they could never attract for marriage. However, that window is very, very short. When it closes, they are left with nothing."

Detta är den största ironin med jämställdhet. Och kvinnors konsumism är inte den enda, eller ens i närheten den viktigaste del just det där.
Citera
2013-06-06, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
Vi pratar om feminismen som ideologi. Då brukar man vanligen se till helheten inte till de senaste året. Eller brukar du diskutera ex. liberalism efter det senaste utspelet av liberalistisk karaktär?

Du kan inte vifta bort 30 år av radikal feminism som "de senaste året" och "det senaste utspelet".

Citat:
Vet inte vad du syftar på, vilket tidigare inlägg?
Män kan ha vissa fördelar idag som jag svarade på längst ner tidigare. Men inte juridiska. Där har vi ändå lyckats få det så könsneutralt som det går.

Ditt inlägg citerades två gånger. Du vet förstås inget. Sen du drar till med disk som argument för manliga fördelar, och försöker täcka upp med historiska orättvisor. Du har inget att komma med.

Citat:
aha, så fokuseringen på fittor? vad är det tecken på? Finns vissa herrar här inne på FB som inte klarar skriva en mening utan att använda det ordet. Nån förklaring?

Förklaringen är att du skjuter ifrån dig hela tiden när vi diskuterar feministisk retorik. Det är alltid någon annans fel att du uttrycker dig plumpt. Det är kanske ingen slump att feminismen drar till sig personer som vill förskjuta sina egna tillkortakommanden på någon annan.

Citat:
Vilka rättsfall? kan du dra ett exempel tack..

Assange-fallet, som nyligen åter var på tapeten i media, är ett exempel på feministisk rättsröta.
Citera
2014-06-12, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Feminismen har segrat. Kvinnor står nu för brödfödan i över 40% av amerikanska hushåll. Inom 5 år väntas kvinnor tjäna mer än män i en majoritet av alla amerikanska hushåll.
Männen tar istället hand om hushållet och tar hand om barnen.

Äntligen!

Men kvinnornas framgång kommer på bekostnad av männens hälsa:

Men det stoppar inte kvinnornas väg till makten:
As more and more women rise to powerful positions in the workplace, the incidence of female breadwinners will continue to grow.
http://edition.cnn.com/2013/05/30/op...n-breadwinners

http://nvonews.com/2013/05/29/more-u...omemakers-pew/
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/7a185...44feab7de.html
http://www.bbc.co.uk/news/business-22715046

Ser det likadant ut i Sverige? Kommer även svenska kvinnor att dominera i arbetslivet och låta sina impotenta hemmahen stanna hemma med barnen, utan att sova och medicinering mot ångesten som kommer från att vara en kastrerad betjänat till den dominanta hustrun?

Jag kan inte se det som feminism.

Det här kvinnorna i USA har väl studerat och kämpat på egen hand?

Jag kan inte se att det har med jämställdhet att göra heller riktigt.

Det handlar ju om egna val som individer gör här.

I USA så lönar det sig rent lönemässigt att studera mer än det gör i Sverige. Så om detta händer i Sverige är svårt att säga. För även om kvinnor studerar mer än män så får de inte högre löner på samma sätt som man får i USA när man studerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in