Citat:
Ursprungligen postat av
Sommerfelt
Varför har du förutsatt detta och varför är det så jävligt att USA nödvändigtvis måste bevaka allt? Jag skulle nog fram till denna upptäckt tänka att någon som påstår att NSA övervakar allt jag gör - allt jag gör på internet (antar att chrome kan och är helt övervakat) och även allt jag smsar (iMessage från apple) - skulle jag be ta av sin foliehatt
Mja jag vet inte ens var jag ska börja att svara på den frågan egentligen, men vi gör ett försök. Mitt resonemang som jag hållit på länge går ungefär såhär:
1. Kapital och makt tenderar att vara starkt förknippat och samlas på ett och samma ställe (statliga organisationer, underrättelsetjänster, de kapitalstarka IT-jättarna som i ett senare skede kan samarbeta / sälja informationen till statsmakterna för att underlätta deras arbete och casha in)
2. "Informationssamhälle" = Information är en mycket värdefull resurs för att tillskansa sig ännu mera makt och kapital.
3. Med tanke på 1 och 2, varför skulle "makten"/IT-jättarna *inte* ta sig alla möjligheter som finns för att samla in så mycket information som möjligt om varje enskild medborgare? Det finns stora karriärmöjligheter i att bete sig på det sättet, så som sagt, varför inte?
Vill också påpeka att det inte bara är via amerikanska företag jag hela tiden förutsatt att detta pågått. Det görs säkert av liknande organisationer i EU också, men möjligen inte i lika stor omfattning.
Jag tror inte heller att det är någon "konspiration" eller att det ligger någon slags planerad ondska bakom det. Organisationer och maktstrukturer växer helt enkelt upp pga den mänskliga naturen. Och makt korrumperar, osv.