Citat:
Ursprungligen postat av
Abz
Hej Flashback!
Jag tittade på Özz Nujens show Dålig Stämning och där så gick han igenom truppminesituationen i sitt Kurdistan. Han beskrev hur den svenska truppmina 10(pucken) fungerade och gick sedan vidare att denna mina fanns i miljontals i Kurdistan. Han rundade av raljeringen med ett bistert tack till Sverige.
Första känslan var skuld. Är det alltså våra truppminor som dödar barn i Kurdistanområdet? Efter cirka en sekund började källkritiksområdet i hjärnan att aktiveras. Med tanke på Ottawaavtalet så borde det ha rätt stor uppmärksamhet i debatterna kring vapenexport och dyka upp som en stor svart plump på Sveriges resumé. Men jag kan inte hitta någonting på internet om svensk truppmineexport.
Så nu vänder jag mig helt enkelt hit. Har Sverige nåpgon gång exporterat truppminor i miljontals? Är det rätt av ÖN att skuldbelägga Sverige för Kurdistanområdets omkomna barn? Har jag missförstått ÖN i vad han försöker få fram?
Mvh
Du har all anledning att känna din svarta klump. För det är helt sant att Sverige är det land i VÄRLDEN som säljer mest vapen per person. Alltså inget annat land har större VAPENFÖRSÄLJNING än Sverige - räknat "per capita".
Så om någon inbillar sig att dessa vapen inte används - så finns det bevis för hur Sverige levererar vapen direkt till krig.
Om de uslingarna som äger vapenfabriker säljer landminor i miljontals - så hamnar dom på marken, och det är naturligtvis massor av oskyldiga som sprängs.
Så denna fasad som Sverige är så mån om att försöka visa upp. Sverige som den humanitära stormakten. Det är sånt fruktansvärt hyckleri. Och Löfven är en av de värsta hycklarna - men givetvis kommer ingen ur regeringen undan.
Så stort tack till vem som helst som hjälper till att avslöja detta.