2013-06-22, 15:29
Medlem
keyboardcowboys avatar
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1272

Radio klipp om en ny alkoholmottagning där man tar hand om "vanliga" brukare som är i riskzonen och är snudd på att bli missbrukare.

Mottagningen är fräsch och professionell och de som kommer ditt möts som vanliga människor och inte som "pundare" eller "torg alkisar"...

Jag tror om cannabis skulle vara lagligt och flera såna här mottagningar fanns skulle cannabismissbruket och de som går vidare till tyngre missbruk minska rejält tror jag.

Jag vet för jag själv var en av dem som brukade cannabis okej först men sedan vart de för mycket, skulle de finnas en laglig klink att gå till där man kunde få professionell hjälp att lägga sitt bruk på en bra nivå (typ 1 gång i veckan, 2 gånger i månaden osv)

Lyssna på klippet, tror om cannabis va lagligt och sånt här fanns skulle det vara så mycket bättre, steg i rätt riktning i missbrukarvård (iallafall alkoholvård). Alla behöver inte gå cold turkey och sluta direkt, man kan faktiskt få hjälp att hålla på bra nivå och sedan ha uppföljningsmöte 1 gång på 2 månader (Som de i klippet).

Hoppas de kommer ut lite siffror och studier snart på hur denna klinik har hjälp människor, och hoppas ni cannabis aktivister som för kampen vidare kan använda dem att argumentera mot bakåtsträvarna. Själv har jag inte tid att göra det men jag beundrar er som för kampen framåt. En dag ska jag "joina" er

Tack så mycket och fred bröder!
Citera
2013-06-22, 15:39
Medlem
irrelevantinfos avatar
Tror faktiskt inte att sådan mottagning/behandling hjälper ändå för dom som redan har anlag för att bli beroende, tyvärr.
Citera
2013-06-22, 15:43
Medlem
keyboardcowboys avatar
I klippet tar de upp det.

Att de som har anlag får man hantera på ett sätt, men sen finns de många som inte har anlag men som "Halkar ditt ändå" pga av olika faktorer, och att den delen är faktiskt större.

Det är dem man vill åt.
Citera
2013-06-22, 15:47
Medlem
BigIvars avatar
Alltihop känns en smula avigt. En vanlig brukare som själv inser att han eller hon befinner sig i riskzonen för att hamna i ett missbruk bör ha självkontroll nog att helt enkelt lägga av med sin last eller åtminstone radikalt ändra sina vanor. Klarar man inte detta så är man redan i någon mening en missbrukare.
Citera
2013-06-22, 16:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevantinfo
Tror faktiskt inte att sådan mottagning/behandling hjälper ändå för dom som redan har anlag för att bli beroende, tyvärr.
Såklart det hjälper, speciellt när man söker själv och hantera sin problematik.
Att sitta rulla tummarna inte göra nått, det vet vi ju redan att det inte funkar.

Men i detta område är vi ett U-land i Sverige, det krävs ett nytänkande i detta område om vi ska uppnå framgång i att utrota missbruk.
Vilket är nått vi ska sträva efter.
Citera
2013-06-23, 03:41
Medlem
Citat:

Vadå anlag? beroenden är inte genetiska och vem som helst kan bli beroende. Är ju lätt att skylla på genetik, är fortfarande ett aktivt val man gör. Så nej, du snackar skit.

Ser cannabisanvändare(både som vill och inte vill sluta) som blir itryckta 20 olika piller av vården som finns nu som gör allt värre för dem.

Men pfizer (och andra läkemedelsföretag) tjänar miljarder, läkarna får kunder och apoteket säljer. Men människorna sin lider blir gravt beroende, skadar sina organ, psyke och för att inte tala om överdoserna och de sjuka effekterna läkarnas knark kan ha.

Alla mediciner är värre när det gäller beroenden(även fysiskt), kroppsliga skador såväl som neurologiska skador. Sanningen om cannabis ska fram.
Citera
2013-06-25, 17:50
Medlem
irrelevantinfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heyhey1
Vadå anlag? beroenden är inte genetiska och vem som helst kan bli beroende. Är ju lätt att skylla på genetik, är fortfarande ett aktivt val man gör. Så nej, du snackar skit.

Ser cannabisanvändare(både som vill och inte vill sluta) som blir itryckta 20 olika piller av vården som finns nu som gör allt värre för dem.

Men pfizer (och andra läkemedelsföretag) tjänar miljarder, läkarna får kunder och apoteket säljer. Men människorna sin lider blir gravt beroende, skadar sina organ, psyke och för att inte tala om överdoserna och de sjuka effekterna läkarnas knark kan ha.

Alla mediciner är värre när det gäller beroenden(även fysiskt), kroppsliga skador såväl som neurologiska skador. Sanningen om cannabis ska fram.

Jasså så beroende är inte genetiskt? Hur kommer det sig då att man tydligt kan se på familjeträd att det går i arv? Och att dessutom forskningen talar för det
Citera
2013-07-16, 17:45
Medlem
chilipreppers avatar
Citat:
Jasså så beroende är inte genetiskt? Hur kommer det sig då att man tydligt kan se på familjeträd att det går i arv? Och att dessutom forskningen talar för det

Det går väl i arv i och med att man ärver sin karaktär, det är väl inte så att det finns en liten beroendegen som gömmer sig någonstans?

Jag gillar förslaget. Vet inte alls hur det skulle fungera i praktiken. Håller mig borta från alkohol och mediciner med och vi som gör det har väl egentligen bara varandra att vända oss till om det blir för mycket
Citera
2013-08-15, 00:23
Medlem
Det är inte genetiskt. Det handlar om huruvida du har en beroendepersonlighet eller inte.
Det borde gå att bota med kbt eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in