http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1272
Radio klipp om en ny alkoholmottagning där man tar hand om "vanliga" brukare som är i riskzonen och är snudd på att bli missbrukare.
Mottagningen är fräsch och professionell och de som kommer ditt möts som vanliga människor och inte som "pundare" eller "torg alkisar"...
Jag tror om cannabis skulle vara lagligt och flera såna här mottagningar fanns skulle cannabismissbruket och de som går vidare till tyngre missbruk minska rejält tror jag.
Jag vet för jag själv var en av dem som brukade cannabis okej först men sedan vart de för mycket, skulle de finnas en laglig klink att gå till där man kunde få professionell hjälp att lägga sitt bruk på en bra nivå (typ 1 gång i veckan, 2 gånger i månaden osv)
Lyssna på klippet, tror om cannabis va lagligt och sånt här fanns skulle det vara så mycket bättre, steg i rätt riktning i missbrukarvård (iallafall alkoholvård). Alla behöver inte gå cold turkey och sluta direkt, man kan faktiskt få hjälp att hålla på bra nivå och sedan ha uppföljningsmöte 1 gång på 2 månader (Som de i klippet).
Hoppas de kommer ut lite siffror och studier snart på hur denna klinik har hjälp människor, och hoppas ni cannabis aktivister som för kampen vidare kan använda dem att argumentera mot bakåtsträvarna. Själv har jag inte tid att göra det men jag beundrar er som för kampen framåt. En dag ska jag "joina" er
Tack så mycket och fred bröder!