• 1
  • 2
2013-06-23, 18:49
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Personligen tycker jag att Vectorstolarna i SAAB tillhör bilvärldens absolut skönaste säten, men de tillverkas ju inte längre tyvärr.

Visst har jag provkört "moderna" dieslar. Både från Volvo, Audi och BMW. Tyvärr ingen Mercedes. Visst bjuder de på hyggligt vrid på låga varv, men det gör även bensinturbobilarna, PLUS extra skjuts på toppvarv till skillnad från en diesel som snubblar på öronen. Trevligast är förstås en bensinsexa eller en åtta, men då börjar det kosta pengar i inköp. Lite märkligt tycker jag ändå att det är att köpare av "exklusiva" bilar för kanske 300, 400, 500 tusen är SÅ intresserade av vad bilen dricker. Den i särklass största kostnaden är ju ändå värdeminskningen. Varför vill man då åka runt i en bil som låter som en lastbil?

Jag tycker fortfarande att det knackar väldigt karaktäriskt dieselknackande från dessa märkens diselmaskiner. Det som är nytt är väl att man lyckats skruva upp bottenvridet ordentligt.

Har själv provat MB S400CDI. Om den "Snubblar på öronen" så vet jag inte vilken bil som inte gör det! Inget knackande och kör röven av det mesta i bensinväg du kan hitta!
Citera
2013-06-23, 22:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Att en diesel låter annorlunda har jag inte förnekat, men de låter inte som lastbilar längre, tycker du det så har du nåt nåt fel på hörseln, inte bara ett skadat motoröra utan ett defekt. De flesta har ett rätt dämpat knatter som hörs framförallt på tomgång. Inuti bilen märker man det endast på tomgång och inte alltid ens då.
Man kör bilen inifrån och det är trevligt med bra effekt redan från låga varv, det är även roligt, ivf. mindre tråkigt, att tanka var 130-140nde mil istället för hälften.

Oavsett hur dämpat det där knattrandet anses vara så är det fullt hörbart. Tycker det låter förbaskat osexigt och ingenting som hör hemma i ett nyinköpt "vrålåk" för en halv mille. Ljudet hör mer hemma i kollektivtrafiken tycker jag. Har absolut ingenting emot högt vrid på låga varv, men tycker ändå att man ska bli belönad när man låter varvräknarnålen klättra - gärna med en liten effektpeak mot slutet. Det är en del av körglädjen och allt det där saknas tyvärr i dieselmaskinerna.
Citera
2013-07-06, 17:37
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77

Motoralternativ är lite hur långt man ska köra. En tumregel förr låg väll på 3000mil/år för att få ekonomi på en diesel.

Lite OT men: Var ligger brytpunkten med dagens skatteregler?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in