2013-06-24, 11:27
Medlem
MrOaikis avatar
I ren spekulation, var i världen tror ni det är relativt billigt och lätt att starta företag och där det dessutom finns potentiell uppsida?

Ponera att jag vill starta ett café/restaurang/serviceföretag var som helst i världen. Jag vill att följande kriterier ska vara uppfyllda:

* Det är tillåtet för utlänningar att starta företag.

* Det finns en fungerande statsapparat och juridiskt ramverk för att kunna driva företag.

* Det ska vara så oerhört billigt, att jag med ett ganska litet ihopsparat kapital (kanske 200 000 kronor) ska kunna starta verksamheten på absolut toppadress i det landets standard mätt.

* (detta är spekulation) Det ska finnas hopp om att landet är på så snabb uppgång, att jag inom överskådlig tid kan förvänta mig att lokalen jag köpt (om jag köper) är värd mycket, att verksamheten jag bedriver omsätter en massa och att värdet av hela verksamheten är långt större än vad jag - om jag vid det ögonblicket hade startat den - haft råd med.

I princip undrar jag om det finns något centralt Tokyo 1955, centralt Stockholm 1975, centralt Moskva 1990, centralt Shanghai 1998 osv.
Citera
2013-06-24, 13:32
Medlem
Blir nog att titta på antingen ganska risiga länder med nån potential alternativt länder som kraschat ihop:

* Albanien (Tirana)
* Kosovo
* Fd Sovjet (Ukraina, Georgien, Uzbekistan, Turkmenistan, Kazakstan etc)
* Grekland
* Portugal
* Egypten
* Marocko
* Tunisien
* Botswana
* Tanzania
* Colombia
* Venezuela
* Brazilien
* Argentina
* Vietnam
* Indonesien
* Fillippinerna

Vad gäller legala begränsningar kan jag inte uttala mig.
Citera
2013-06-24, 20:32
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Blir nog att titta på antingen ganska risiga länder med nån potential alternativt länder som kraschat ihop:

* Albanien (Tirana)
* Kosovo
* Fd Sovjet (Ukraina, Georgien, Uzbekistan, Turkmenistan, Kazakstan etc)
* Grekland
* Portugal
* Egypten
* Marocko
* Tunisien
* Botswana
* Tanzania
* Colombia
* Venezuela
* Brazilien
* Argentina
* Vietnam
* Indonesien
* Fillippinerna

Vad gäller legala begränsningar kan jag inte uttala mig.

Brasilien, Portugal och Grekland har jag redan undersökt. Ingen av dem är billigt. Ett läge motsvarande Espressohouse Stureplan kostar flera miljoner och lönekostnaderna är visserligen lägre än här, men fortfarande långt mer än vad min budget tillåter. Ska kolla in Filippinerna.
Citera
2013-06-25, 08:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Brasilien, Portugal och Grekland har jag redan undersökt. Ingen av dem är billigt. Ett läge motsvarande Espressohouse Stureplan kostar flera miljoner och lönekostnaderna är visserligen lägre än här, men fortfarande långt mer än vad min budget tillåter. Ska kolla in Filippinerna.

Ska du öppna något i A-läge i Filippinerna så kan du räkna med lika höga kostnader som på Stureplan eller motsvarande. Arbetskraft och mycket annat är billigt - men A-lägen är "snordyrt"!

Jag rekommenderar dig att kika på något av de afrikanska länderna. Det asiatiska tåget har gått för länge sedan............
Citera
2013-06-25, 08:57
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterboras
Ska du öppna något i A-läge i Filippinerna så kan du räkna med lika höga kostnader som på Stureplan eller motsvarande. Arbetskraft och mycket annat är billigt - men A-lägen är "snordyrt"!

Jag rekommenderar dig att kika på något av de afrikanska länderna. Det asiatiska tåget har gått för länge sedan............

Ja, det verkar onekligen som att det asiatiska tåget gått för längesedan. Något tips på vilka afrikanska länder jag ska börja titta på?
Citera
2013-06-25, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Något tips på vilka afrikanska länder jag ska börja titta på?

Botswana. Oerhört trevligt land som jag uppfattar som ett av de minst korrupta på den afrikanska kontinenten. Tryggt och säkert.
Citera
2016-07-24, 19:33
Medlem
Ukraina

Har någon erfarenheter at starta ett företag i Ukraina.
Det handlar om försäljning av olika specialvaror. Vill ej nämna bransch men det handlar om att exportera varor från Sverige till Ukraina för försäljning av dessa i Ukraina.
Det skall vara helt lagligt, vilka regler gäller?
Citera
2016-07-31, 13:09
Medlem
Utan kontakter blir det väldigt väldigt krångligt att starta företag i exempelvis Filippinerna.

Om du har kunskap om språket och landet i stort, plus kontakter som har kompetens på områden du inte har. Är det en annan sak.

Jag vet om en snubbe som öppnade en restaurang i Lagos finansdistrikt för en relativt liten summa, och nu omsätter mer än 400 miljoner naira (ca 15 miljoner SEK) årligen.
Citera
2016-08-01, 15:11
Medlem
FreeWorldNows avatar
Välj också ett land som du gillar, där du gillar folket, välj inte bara utifrån siffror, för du ska ju leva i det hela tiden, så det hjälper till om du gillar folket. undvik gärna också korruption, då vi Svenskar inte är tränade på att hantera polisen när de kommer för att kräva in "extraskatt" för att inte stänga verksamheten.
Citera
2016-08-10, 08:47
Medlem
Du menar att du ska både köpa fastigheten och starta ~caféverksamhet för 200 000kr?

Låter inte rimligt på något sätt, på sin höjd kan det räcka till en handpenning + verksamhet. Mer rimligt är att bara satsa på det ena, speciellt om du också ska täcka dina egna levnadskostnader för dessa 200 000kr.

I din situation hade jag undersökt "second + third tier cities" i Kina som nyligen börjat bygga tunnelbana. Se var stationerna planeras (fördelaktigt med transfer-station / kontorsområde) och köp fastighet eller etablera verksamhet där. Se hur det exploderar efter att stationen öppnas 12-18 månader senare. Jag har själv sett det hända i Nanjing (Qixia district) och Chengdu (Gaoxin district), och det finns flertalet städer som har påbörjat samma resa.

Dessa är också väldigt bekväma och billiga städer att leva i. Inte alls samma dåliga luft som i Beijing och Shanghai, men har stadsdelar med liknande bekvämligheter.

Jag är själv baserad i Kina, hör av dig i PM om du är nyfiken.
Senast redigerad av mengke 2016-08-10 kl. 08:52.
Citera
2017-01-08, 13:56
Medlem
deMorgans avatar
Tänkte använda tråden till en början istället för starta ny.

Jag går i tankar att starta ett företag. Då jag i dagsläget arbetar på en plats som inte tillåter sidoverksamhet (vilket jag tycker är löjligt, för jag har en passion som inte tar mycket tid eller konkurrerar med arbetsgivarens verksamhet), tänkte jag kanske starta ett företag i ett annat EU land då jag tycker att Sverige med sin transparens är lite risky.

Har du funderat på Estland alt. Irland. Hur står sig dessa? Vad tycker ni? Någon som har bra erfarenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in