Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-28, 01:43
  #1
Medlem
Cloinsps avatar
Har en idé som kräver att jag måste samla data från externa hemsidor, som sedan skall rangordnas
i typ flest (likes, klicks, eller liknande)

Någon som vet hur en sådan kodning skall gå till eller bara tips på vart man ska börja.
Citera
2013-06-28, 01:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloinsp
Har en idé som kräver att jag måste samla data från externa hemsidor, som sedan skall rangordnas
i typ flest (likes, klicks, eller liknande)

Någon som vet hur en sådan kodning skall gå till eller bara tips på vart man ska börja.

är det specifika givna sidor eller vill du söka igenom internet efter allt möjligt?

Du kan använda något trevligt scriptspråk som integrerar enkelt mot http/www, t.ex. python har jag använt själv för att dra ner information från sidor. Sen beror det på vad exakt du vill göra och vad som är möjligt att göra.
Citera
2013-06-28, 02:06
  #3
Medlem
Cloinsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
är det specifika givna sidor eller vill du söka igenom internet efter allt möjligt?

Du kan använda något trevligt scriptspråk som integrerar enkelt mot http/www, t.ex. python har jag använt själv för att dra ner information från sidor. Sen beror det på vad exakt du vill göra och vad som är möjligt att göra.


Ok, men för att underlätta så kan vi säga så här till exempel; hemsidan skall rangordna mest besökta hemsidor (senaste timmen, dagen, veckan) eller typ flest lästa blogginlägg etc etc. Allt baserat på hur många som besöker/klickar in sig på dessa externa sidor ...
Citera
2013-06-28, 02:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloinsp
Ok, men för att underlätta så kan vi säga så här till exempel; hemsidan skall rangordna mest besökta hemsidor (senaste timmen, dagen, veckan) eller typ flest lästa blogginlägg etc etc. Allt baserat på hur många som besöker/klickar in sig på dessa externa sidor ...

Hmm. Tror du behöver tracka cookies på något sätt för att veta vad folk göra på internet.

Hittade denna länk. Kanske kan vara någonstans att börja.
Citera
2013-06-28, 12:52
  #5
Medlem
winINCs avatar
Ifall de har google analytics så kan du ju fråga efter den datan tror jag. Har inte själv försökt mig på något sådant men har hört att det är så man kan gå till väga.

Är det dina siter eller ska du ta data från någon annans site?
Citera
2013-06-29, 06:29
  #6
Medlem
Cloinsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Hmm. Tror du behöver tracka cookies på något sätt för att veta vad folk göra på internet.

Hittade denna länk. Kanske kan vara någonstans att börja.


Känns lite väl ambitiöst att börja tracka cookies haha, nämen det finns ju vissa nyhetssidor som till exempel har "mest lästa nyheter", "artiklar" eller ser till exempel att vissa bloggportal har "populäraste bloggarna"... och då måste dom få sin data externt antar jag..
Citera
2013-06-29, 06:31
  #7
Medlem
Cloinsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Ifall de har google analytics så kan du ju fråga efter den datan tror jag. Har inte själv försökt mig på något sådant men har hört att det är så man kan gå till väga.

Är det dina siter eller ska du ta data från någon annans site?



Hm okej så du menar att google analytics skulle kunna bistå med sådan data, nej det skulle inte vara mina siter utan en site där jag samlar och redovisar sån information bara.
Citera
2013-06-29, 07:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloinsp
Känns lite väl ambitiöst att börja tracka cookies haha, nämen det finns ju vissa nyhetssidor som till exempel har "mest lästa nyheter", "artiklar" eller ser till exempel att vissa bloggportal har "populäraste bloggarna"... och då måste dom få sin data externt antar jag..
Dom räknar klick för sina egna länkar i en egen databas. Dvs inte externt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback