Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-01, 09:43
  #1
Medlem
SchmiDt-s avatar
Tjena! Jag har lärt mig nu väldigt mycket om HTML/CSS. Men vilken väg ska jag välja nu för att få en bättre sida?

jQuery hade jag tänkt att börja med, men jag skulle vilja ha exempel att man kan skriva nyheter automatiskt på min sida som ett "CMS".

Det jag vill till slut med min hemsida är att folk ska kunna ha en egen profil med avatar och ett litet poäng system när dom skriver inlägg.

Vart ska jag börja?
Citera
2013-07-01, 09:48
  #2
Medlem
Du behöver kunna ett server-sidespråk samt ett databasspråk för att kunna göra sådant.

Exempel på server-sidespråk är PHP, och ett databasspråk är MySQL.


Jag kan tillägga att svårighetsgraden är högre än när det handlar om att lära sig CSS och HTML, som är de absolut lättaste språken.
Citera
2013-07-01, 10:00
  #3
Medlem
SchmiDt-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Du behöver kunna ett server-sidespråk samt ett databasspråk för att kunna göra sådant.

Exempel på server-sidespråk är PHP, och ett databasspråk är MySQL.


Jag kan tillägga att svårighetsgraden är högre än när det handlar om att lära sig CSS och HTML, som är de absolut lättaste språken.

Ok, jo förstår att det är väldigt svårt. Men vill börja med nått nytt För har gjort klart en Layout, och nu vill jag exempel kunna få ut text till content som andra kan uppdatera osv.

Ska jag börja med PHP först? eller börja med Båda samtidigt?
Citera
2013-07-01, 10:12
  #4
Medlem
Efter html och css är det dags för jQuery och efter det php.
Citera
2013-07-01, 10:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchmiDt-
Ok, jo förstår att det är väldigt svårt. Men vill börja med nått nytt För har gjort klart en Layout, och nu vill jag exempel kunna få ut text till content som andra kan uppdatera osv.

Ska jag börja med PHP först? eller börja med Båda samtidigt?
Jag lärde mig PHP först, och tycker att du ska det med.

jQuery börjar inte riktigt bli fullt nödvändigt förrän man börjar med ajax tycker jag (i alla fall nu med HTML5), och för att få ajax att fungera behöver du kunna PHP. PHP är liksom "hjärnan" bakom hemsidan. Det är hemsidan.

Dessutom är jQuery så simpelt och "case-to-case"-beroende att det är mer effektivt att lära sig det under arbetets gång. Om du vill ha en kalender i jQuery så googla fram en sådan och lär dig hur användandet av det fungerar. När du använt några jQuery-plugins kommer du snabbt att se mönstret. Sedan så måste du ändå googla och läsa dokumentation för varje nytt plugin du ska använda.

Jag tycker att jQuery är så simpelt och case-to-caseberoende att det alltså inte riktigt finns så mycket att lära sig förutom hur man kan öka prestandan.

Men detta är nog mycket en smaksak och kanske beroende på vilka typer av hemsidor du vill göra. Så kör på det du tror vara bäst. Men baserat på din beskrivning av sidan (community) så tror jag att PHP och databaser lär komma att vara den centrala delen av ditt projekt.

Jag vill tillägga att jQuery inte riktigt är ett språk. Språket heter javascript, och jQuery är egentligen ett framework baserat på javascript.
__________________
Senast redigerad av nummer10011 2013-07-01 kl. 10:25.
Citera
2013-07-01, 10:25
  #6
Medlem
Spelar liten roll vad du börjar med, ta det som känns roligast.

Men även om jag tycker PHP har många svagheter(googla "php rant") så är det ett lätt språk att komma igång med, och det är det som du vill ha !

Jag vill dock även peka på Node.js (Kör javascript på servern) som ett alternativ mot PHP/mysql.
Node kör javascript, så hur du programmerar där på ungefär samma sätt som du skriver javascript i browsern.

Du behöver även lite "kunskap" om hur browsern jobbar tex GET/POST ajax et.c. och säkerhet med web server kommunikation.
Men det är nog något du lär dig om du håller på som du beskriver.

Tycker det är bra att titta på HUR ett CMS är byggd och grunderna, browser/html/javascript och även lite på server sidan med tex PHP/mysql.
Men det finns CMS tex drupal som är PHP/mysql och open source, som du skulle kunna använda.
Citera
2013-07-01, 10:34
  #7
Medlem
SchmiDt-s avatar
Tack för svaren alla. Känns som jag ska börja med PHP för det verkar viktigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback