Citat:
Ursprungligen postat av
SchmiDt-
Ok, jo förstår att det är väldigt svårt. Men vill börja med nått nytt
![Smile](https://static.flashback.org/img/smilies2/smile1.gif)
För har gjort klart en Layout, och nu vill jag exempel kunna få ut text till content som andra kan uppdatera osv.
Ska jag börja med PHP först? eller börja med Båda samtidigt?
Jag lärde mig PHP först, och tycker att du ska det med.
jQuery börjar inte riktigt bli fullt nödvändigt förrän man börjar med ajax tycker jag (i alla fall nu med HTML5), och för att få ajax att fungera behöver du kunna PHP. PHP är liksom "hjärnan" bakom hemsidan. Det är hemsidan.
Dessutom är jQuery så simpelt och "case-to-case"-beroende att det är mer effektivt att lära sig det under arbetets gång. Om du vill ha en kalender i jQuery så googla fram en sådan och lär dig hur användandet av det fungerar. När du använt några jQuery-plugins kommer du snabbt att se mönstret. Sedan så måste du ändå googla och läsa dokumentation för varje nytt plugin du ska använda.
Jag tycker att jQuery är så simpelt och case-to-caseberoende att det alltså inte riktigt finns så mycket att lära sig förutom hur man kan öka prestandan.
Men detta är nog mycket en smaksak och kanske beroende på vilka typer av hemsidor du vill göra. Så kör på det du tror vara bäst. Men baserat på din beskrivning av sidan (community) så tror jag att PHP och databaser lär komma att vara den centrala delen av ditt projekt.
Jag vill tillägga att jQuery inte riktigt är ett språk. Språket heter javascript, och jQuery är egentligen ett framework baserat på javascript.