2013-07-01, 20:19
Medlem
Tjenare, jag håller på att utveckla ett simpelt spel till Android och jag har problem med skalningen på bilder som jag laddar in. Jag har en spelplan som är 9x9(Width x Height) stor med block som är 1:1 i aspect ratio. Jag har testat spelet på en Galaxy Nexus och sen har jag emulerat en Nexus One. När jag kör spelet på Galaxy Nexus så är bilderna som jag vill, dom fyller ut skärmen från vänster till höger så jag inte får något tomrum. Men när jag kör det på Nexus One så blir bilderna för stora så en rad är utanför, jag får 8x9(Width x Height).
Har bara lagt bilder i mdpi. Men jag tror inte problemet har med dpi att göra men är inte säker.

Hur gör jag för att bilderna ska skalas rätt så att jag inga bilder blir utanför bilden när jag byter till en annan telefon?

Detta är säkert en dum fråga men jag vet inte vad jag ska söka efter.

Tack på förhand // eXpliCo
Citera
2013-07-02, 03:06
Medlem
Antts avatar
Det finns en rad olika tekniker för att se till så att allt passar på olika skärmstorlekar. Eftersom att vi inte ser vad du har gjort, vilka komponenter du arbetar med och vilka upplösningar/dpi blir det svårt att ge något konkret svar.

Generella tips:
  • Undvik absoluta mått.
  • Använd dig av match_parent och layout_weight för allt som ska fylla upp hela rutan (eller så stor plats som möjligt).
  • Få allt att fungera på mindre upplösningar och ldpi, det mesta går att skala upp.
  • Dra nytta av de olika drawable-mapparna för ldpi, hdpi, xhdpi osv.
Läs: http://developer.android.com/guide/p...s_support.html
Citera
2013-07-02, 10:47
Medlem
Använder du dig utav xml layout eller gör du allt med java kod?
Citera
2013-07-02, 12:54
Medlem
Antts avatar
Jag gör så mycket som möjligt i XML. Allt som har att göra med layout, så länge det inte är custom views.

Men om du gör ett spel så kanske du gör dina egna Views? Håller på med Paint och Canvas kanske? Då är det ju java-kod som gäller.

EDIT: Dumma mig. Jag trodde det var TS som frågade om XML.
Citera
2013-07-02, 20:11
Medlem
frellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXpliCo

Har bara lagt bilder i mdpi. Men jag tror inte problemet har med dpi att göra men är inte säker.
Jag tycker tvärtom att det låter precis som ett dpi-problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in