Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Mastercard häver blockaden mot Wikileaks

flashback.se

Mastercard tillåter sedan i måndags donationer till Wikileaks. Beslutet kommer sedan en isländsk domstol beordrat Validator, Visa och Mastercards isländska samarbetspartner, att man måste acceptera betalningar till Wikileaks.

Läs hela artikeln
  • 1
  • 2
2013-07-06, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Det beror på om det är ett direkt förbud eller en uppmaning.

Du bestämmer vad du gör med dina pengar men dom bestämmer om dom vill står som förmedlare där emellan.

Ja, det är ju också sant. Då återstår väl bara att visa min tämligen magra konsumentmakt, och byta till något annat. Om det är nu är möjligt. Deras tjänst lämnar ju en del att önska.
Citera
2013-07-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapsministern
Ja, det är ju också sant. Då återstår väl bara att visa min tämligen magra konsumentmakt, och byta till något annat. Om det är nu är möjligt. Deras tjänst lämnar ju en del att önska.

Det är sant att man som konsument har ett väldigt utsatt läge emot Visa och Mastercards nästan monopol stora imperier. Förhoppningsvis ska konkurrerande alternativ sprida ut sig lite på den internationella marknaden.
Citera
2013-07-06, 20:38
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är sant att man som konsument har ett väldigt utsatt läge emot Visa och Mastercards nästan monopol stora imperier. Förhoppningsvis ska konkurrerande alternativ sprida ut sig lite på den internationella marknaden.

Jag är starkt för marknadsekonomi och vill inte ha en massa regleringar då det alltid får oönskade sidoeffekter. Men detta förutsätter att det finns många aktörer vilket det definitivt inte gör i den här branschen. Ett annat problem är att de få aktörerna som finns är tvungna att rätta sig efter många regelverk som i flera fall har sitt ursprung i krav från USA.

Pga detta håller det inte att säga att vi som konsumenter får byta bank om vi inte är nöjda. Tyvärr funkar det heller inte att säga till bankerna vad vi tycker om detta eftersom de måste följa regelverken, vilket kan få som följd att vi inte kan betala pengar till WikiLeaks för att USA inte gillar att de får byxorna neddragna så att deras grova brott mot mänskligheten avslöjas.

Det finns väl egentligen bara två hopp vi har här:

1. Vi trycker på våra svenska politiker så att de slutar gå i USAs ledband. Island får väl ses som ett föredöme här.

2. Vi hoppas på betalalternativ som inte kan kontrolleras av stater. BitCoins är kanske det största hoppet här men för att det verkligen ska bli fritt krävs att vi börjar använda BitCoins som ett slutet system. Dvs. att det går så långt att vi inte ser något behov av att växla BitCoins till vanliga valutor.
Citera
2013-07-07, 09:03
Medlem
Bitcoins känns inte riktigt som ett säkrare alternativ

Jag har i alla fall aldrig blivit kontaktad av Swedbank där som säger att deras server blev hackad och mina pengar nu är borta.
Citera
2013-07-07, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Den som skickar pengar till dom kommer bli "black listade" av USA.... vem vågar skicka liksom? Alla är övervakade, nästa gång ni går igenom flygkontrollen i USA kommer dom köra in sina händer i era rövar och leta för vapen.

, vågar man donera till dom nu när man vet om hur övervakat allt är?

Det här är nog VÄLDIGT nära sanningen tyvärr.
Citera
2013-07-07, 23:31
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Bitcoins känns inte riktigt som ett säkrare alternativ

Jag har i alla fall aldrig blivit kontaktad av Swedbank där som säger att deras server blev hackad och mina pengar nu är borta.

Jag arbetar själv med IT och bl.a. säkerhet på en svensk bank och jag ser inte säkerhet som en avgörande faktor med Bitcoins. Man bör också skilja på säkerheten i protokollet mot säkerheten i ett specifikt program.

Jag har visserligen inte studerat Bitcoins på detaljerad teknisk nivå men är tror inte det kommer att falla på den punkten. Däremot är det fullt möjligt eller t.o.m. troligt att det kommer utvecklas bättre program som hanterar din plånbok mm.

Det finns andra utmaningar som är betydligt större för Bitcoins, inte minst att det kommer motarbetas av USA och flera andra stater om det växer för mycket.
Citera
2013-07-09, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillfire
Privata bolag blir inte statliga för att de lyder uppmaningar från staten
Citat:
Det beror på om det är ett direkt förbud eller en uppmaning.
Är knappast så svartvitt när det gäller utrikes- och säkerhetspolitik.

Inte när det kommer till så viktiga och mäktiga verktyg som kreditkort heller (mäktiga så länge de är centraliserade till USA). Naturligtvis är amerikanska federationen där och rotar hej villt. Speciellt nu de senaste 10-12 åren när de luckrat upp de lagar som skyddade folk och företag från statens nyckfulla kontroll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in