Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-06, 01:10
  #1
Medlem
Hej!

Har problem med att få rundade hörn på en tabell, funkar perfekt i Chrome och Internet Explorer, men i Firefox så fungerar det inte alls.

Koden finns här:
http://jsfiddle.net/SUhsD/

Vore tacksam om någon fena på CSS kunde lista ut vad som är felet?
Citera
2013-07-06, 11:37
  #2
Medlem
Snarkens avatar
Ett tips i allmänhet är att göra något "skrikigt" med element när du undrar om något fungerar:

Kod:
.forum-table th:first-child {
  border: 2px solid red;
  -moz-border-radius: 10px 0 0 0;
  -webkit-border-radius: 10px 0 0 0;
  border-radius: 10px 0 0 0;
}

Där ser du att det visst fungerar i Firefox, men till skillnad från andra rundas bara th som regeln säger och inte tr, vilket egentligen är mer rätt i mina ögon. Jag skulle skriva om de första reglerna så att de träffar celler (th, td) istället för rader, typ .evenOddColoursLight tr:not(.noEvenOddColoursLight) td. Jag skriver aldrig regler för rader då de ofta är inkonsekventa webbläsare emellan, som du märkte här.

PS: prefix för border-radius behövs knappast längre, -moz är för FF 3.6 och -webkit för Safari 4, iOS 3.2 och Android 2.1.
Citera
2013-07-06, 21:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarken
Ett tips i allmänhet är att göra något "skrikigt" med element när du undrar om något fungerar:

Kod:
.forum-table th:first-child {
  border: 2px solid red;
  -moz-border-radius: 10px 0 0 0;
  -webkit-border-radius: 10px 0 0 0;
  border-radius: 10px 0 0 0;
}

Där ser du att det visst fungerar i Firefox, men till skillnad från andra rundas bara th som regeln säger och inte tr, vilket egentligen är mer rätt i mina ögon. Jag skulle skriva om de första reglerna så att de träffar celler (th, td) istället för rader, typ .evenOddColoursLight tr:not(.noEvenOddColoursLight) td. Jag skriver aldrig regler för rader då de ofta är inkonsekventa webbläsare emellan, som du märkte här.

PS: prefix för border-radius behövs knappast längre, -moz är för FF 3.6 och -webkit för Safari 4, iOS 3.2 och Android 2.1.


Tack, jag han lösa det innan du svarade på ungefär samma sätt som du beskrev.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback