Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-07-08, 01:53
  #25
Medlem
Voldemort2s avatar
Det finns väl ingen som räknar timmar? Känns meningslöst?!
Citera
2013-07-08, 02:17
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
I C++ går man från grunden. Om man exempelvis lär sig Java först, måste man redan i starten förstå klasser/objekt. I C++ behövs inte detta i starten, utan man tar det efter hand. I C++-standard har man inte så stor API heller.

Ja, man kan lära sig på två olika sätt. Antingen från grunden upp och låta det ta den tid det tar (den teoretiska approachen), eller satsa på att på så kort tid som möjligt kunna göra alla de viktigaste sakerna (den praktiska approachen). Programmering handlar i slutändan om att snabbt få saker gjorda, så jag skulle rekommendera att TS ser till att under året ha lärt sig ett språk riktigt bra, antingen C# eller Java som är de två språk som ger jobb.

Ska man lära sig från grunden och upp är det inte C++ man ska börja med, utan Assembler på någon processor, sen C, sen C++ och sen språket man satsar på. De bygger på varandra i den ordningen så det är liksom inte att man lär sig fyra helt olika språk. Men ska man göra det på 365 dagar behöver man böcker som går rakt på de viktiga delarna och någon att fråga så man inte slösar tid. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av böcker som "Lär dig XXX på två veckor" eller "XXX for dummies". Kanske finns det jättebra sådana eller så är alla värdelösa.

Både Java som nybörjarspråk och fördelarna med Assembler som första språk diskuteras här: https://www.flashback.org/t2119532
Citera
2013-07-08, 11:07
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Det finns väl ingen som räknar timmar? Känns meningslöst?!

Nej men på ett ungefär? Uttryckte det kanske lite fel då...hur lång TID TOG DET innan ni kunde börja programmera så pass bra att ni kunde ta ett sommarjobb exempelvis?
Citera
2013-07-11, 15:23
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposed
Skulle gissa på att det är rätt så individuellt, kan inte riktigt uttala mig om det då jag varken kan JAVA eller Python. Du får väl lära dig och göra en jämförelse sedan
Man får enklare ihop ett program snabbt i Python.
Därmed inte sagt att det är "enklare" att lära sig.

Programmering innefattar så mycket mer än att skriva kod. Man ska göra
  • Kravinsamling
    Designa
    Utveckla
    Testa
    Integrationstesta
Man bör
  • Förstå flödet av data
    Förstå var datat föds och ibland dör
    Förstå datamodellering
    Förstå systemsamband
    Inse att de flesta saker faktiskt finns gjorda förut...
För att nämna några i högen.
Citera
2013-07-11, 15:25
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Det finns väl ingen som räknar timmar? Känns meningslöst?!
Timmar är det enda som räknas...eller hur menar du?

Arbetas det agilt så finns x programmerare under 3-4 veckor. Do the math...

Den tiden finns.

Timmar man ägnar åt programmera, om det var frågan, ja det var det ja!!! Läste inte kravet - se där! - ordentligt.

Timmar man ägnar åt att programmera ska hållas nere. Det är annat som gör programmet, systemet applikationen användbart. Oavsett om man vill göra ett spel, skicka fakturor eller administrera tvättstugetider.
Citera
2013-07-27, 21:48
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elfenbenskusten1
Nej men på ett ungefär? Uttryckte det kanske lite fel då...hur lång TID TOG DET innan ni kunde börja programmera så pass bra att ni kunde ta ett sommarjobb exempelvis?

Programmerat sedan jag var 13/14ish. Är nu 21 år och studerar andra året på en datavetenskaplig utbildning. Anser fortfarande mig själv inte duktig nog att arbeta som programmerare även om jag känner människor som är "sämre" än mig och ändå kodar professionellt.

Antar att det är lite av en självförtroendespärr då jag aldrig anser att min kod är bra nog för att visas publikt.
Citera
2013-07-28, 01:22
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alef-noll
Ja, man kan lära sig på två olika sätt. Antingen från grunden upp och låta det ta den tid det tar (den teoretiska approachen), eller satsa på att på så kort tid som möjligt kunna göra alla de viktigaste sakerna (den praktiska approachen). Programmering handlar i slutändan om att snabbt få saker gjorda, så jag skulle rekommendera att TS ser till att under året ha lärt sig ett språk riktigt bra, antingen C# eller Java som är de två språk som ger jobb.

Ska man lära sig från grunden och upp är det inte C++ man ska börja med, utan Assembler på någon processor, sen C, sen C++ och sen språket man satsar på. De bygger på varandra i den ordningen så det är liksom inte att man lär sig fyra helt olika språk. Men ska man göra det på 365 dagar behöver man böcker som går rakt på de viktiga delarna och någon att fråga så man inte slösar tid. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av böcker som "Lär dig XXX på två veckor" eller "XXX for dummies". Kanske finns det jättebra sådana eller så är alla värdelösa.

Både Java som nybörjarspråk och fördelarna med Assembler som första språk diskuteras här: https://www.flashback.org/t2119532

Du kan lära dig grunden även om du börjar med Java, C# eller något högnivåspråk. I.o.m. dagens debuggers så får manv äldigt snabbt en förståelse för hur koden påverkar minnet.

Det här med att man måste kunna Assembler eller C för att förstå grunderna är bara indoktrinerad smörja. Vill du veta hur du påverkar datorn på lägre nivå, så kan du lära dig det oavsett vilket språk du väljer.

Jag har banne mig inte lärt mig ett enda jävla skit av mina assemblerkurser förutom assembler, vilket jag aldrig någonsin haft användning av.
Citera
2013-07-28, 01:31
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenTuba
Man får enklare ihop ett program snabbt i Python.
Därmed inte sagt att det är "enklare" att lära sig.

Programmering innefattar så mycket mer än att skriva kod. Man ska göra
  • Kravinsamling
    Designa
    Utveckla
    Testa
    Integrationstesta
Man bör
  • Förstå flödet av data
    Förstå var datat föds och ibland dör
    Förstå datamodellering
    Förstå systemsamband
    Inse att de flesta saker faktiskt finns gjorda förut...
För att nämna några i högen.

Att programmera är ju att sitta och kötta kod. Systemutveckla är att bygga system. Det du beskriver är ju ett arbetssätt. Hur vida man jobbar så eller inte beror på var du jobbar.
Citera
2013-07-28, 19:04
  #33
Avstängd
konstapels avatar
Java eller C#.

C är annars ett mycket bra språk att kunna men den har en brant inlärningskurva. Man brukar säga att det är lätt att lära sig C men svårt att använda. Det tar tid innan du kan göra några vettiga program med C.
Glöm C++, det är en pervers abomination, en riktig sörja.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback