Citat:
Ursprungligen postat av
HasseBanan
Jag började göra associationer mellan min fanatism för "djävulsdyrkande" hårdrock/metal och det faktum att min kompis dog så ung. Att vara metal-fan kanske är detsamma som att ingå förbund med satan på något sätt. Och alla som är lite belästa i Bibeln vet ju vad som händer med de som går över på djävulens sida. Man hamnar i den eviga elden och får pinas i evig tid.
Vad gäller detta om hårdrocken är moraliskt förkastlig så vill jag svara: nej.
Men alla konstnärer bör besinna vad de gör.
Men moral bör inte vara i högsätet, det ska inte finnas regler för vad man får och inte får sjunga om.
Jag har själv tvistat i mitt inre om hårdrockens mörkare regioner. Men idag så anser jag att låtar om fan och hans anhang är berättigat, om det finns en konstnärlig vision. Som hos Judas Priest, med omslaget till "Sad Wings of Destiny" (Lucifer har fallit från himlen, hamnat i helvetet och börjar gräma sig) och rader som "Sinner": "Sinner rider, rides in with the storm. / The devil rides beside him, the devil is his god, God help you mourn"...
Att dyrka djävulen är en sak. Jag är inte lagd åt black metal. Men även denna musikform bör få finnas. Jag ser ingen fara i det. Och generellt är hårdrockens sysslande med helvetet och allt vad därtill hör fullt berättigad. Kan det bli låtar som "Sinner" så finns det inga moraliska argument som biter. Det hela är då på en högre nivå.
Vi människor är fria att välja. Några censurregler för konst ska inte få finnas. Som förälder har man väl ett ansvar för vad ens barn lyssnar på. Och man kan förmana de små att "allt är tillåtet, men allt är inte nyttigt". Men i övrigt bör de mörka regionerna kartläggas. Det blir i bästa fall minnesvärda verk av det hela. Som "Sinner". Och "Paradise Lost" av John Milton från 1600-talet, där Lucifer har huvudrollen. Den boken är erkänd som klassiker sedan länge. Och dess visioner torde för övrigt ligga bakom Patrick Woodroffes omslag till "Sad Wings of Destiny": Lucifer har fallit och hamnat i helvetet, omslingrad av lågor.
Omslaget kan beses här.
Konst berör. Man kan även få nog av ett visst stildrag, som hårdrockens besatthet med våld, eld och svärd. Men i vissa fall är sådan här brinnande metal helt rätt. Det är svårt att avgöra. Konstnären måste ha någon form av vision. Det får inte bara vara effektsökeri.