2013-07-12, 14:23
Medlem
Bara jag som undrar vad det är för "sunkig" hund hon har? Ser ju ut som killen lyckas hålla hunden borta utan större ansträgning, va får hundarna för pajas träning? Lite nyktrare hade han ju utan problem kastat iväg hundfan.
Citera
2013-07-12, 14:24
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Vittnen beskrev tvärtom mannen som oagressiv och definitivt inte hotfull. Jag ifrågasätter dessutom ifall han verkligen sa "spränga gatan" och även om han sa så borde poliskvinnan ha tillräckligt hög IQ för att göra en snabb hotbedömning. Den hotbedömningen kan endast ha mynnat ut i att hon har råd att vänta ett par minnuter på förstärkning och under tiden prata med mannen som på filmen är helt lugn.

Den enda olagliga i hans agerande är högst troligtvis att han haft sönder en ruta. Motiverar det lilla brottet hundbett och batongöverfall? Knappast. Att hamna i slagsmål är knappast olagligt, bara om du startar det. Av uppgifterna som framkommit tyder det på att han flytt från ett slagsmål.

Det som verkar mest olagligt i det här är den rabiata poliskvinnans upförande. Det är så man blir rädd.

Jag satt i samma tanke vad det gäller "spränga gatan" min teori är att han försöker säga något i stil med "springa (längst/nedför) gatan" vilket skulle förklara varför han svarade "sugen på att testa" när polisen frågar varför...

Låter mycket mer troligt i ett fylle stadium än att spränga något

Edit: för att klargöra, jag satte "(längst/nedför)" inom parantes då jag tror att han missade det ordet i sluddret.
Senast redigerad av call3 2013-07-12 kl. 14:31.
Citera
2013-07-12, 14:25
Medlem
IntoTheVoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldviva
Mannen hotar ju med att spränga hela gatan? Vad skulle polisen gjort, gått iväg därifrån som inget har hänt? Sverige behöver fler poliser som henne.

Talat lugnt med mannen och kallat på förstärkning. Men om hon vill ha ner mannen på backen så är det väl jävligt korkat att skrika "lägg dig ner" i samma sekund som man börjar puckla på honom batongen och låter hunden gå lös?

Tycker verkligen inte man ska vingla omkring och svamla om att man ska spränga saker bara för att man tagit några järn, men allvarligt talat, om alla snutar skulle bete sig på det här sättet mot varje fyllesvin de möter så skulle en stor andel av befolkningen gå omkring med sönderbitna armar och blåklockor efter varje utekväll.
Citera
2013-07-12, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitterblond
Det råder andra regler för väktare än poliser. Vanliga väktare har inte mer rätt än vanlig privatperson att bruka våld, det har både ordningsvakter och polis. Det är en STOR skillnad där.
Därmed INTE sagt att jag försvarar agerandet på videon, det förefaller som ett uppenbart fall av dåligt omdöme.

Ja, helt rätt!
Det är skillnad på väktare och poliser. De har rätten att bruka mer våld, men att bruka våld på mannen i videon är ett solklart fel.

Jag jämförde enbart mina egna erfarenheter då jag har rätt enligt lag att bära batong/handfängsel och därmed vet innebörden av att använda dem vid fel tillfälle. Sen får jag enbart nyttja mig av nödvärnsrätten (precis som vanliga människor), medan poliser och ordningsvakter har mer befogenhet att fysiskt flytta/omhänderta/avlägsna människor. Jag får enbart avvisa, lyder då inte personen, ja då är det polis som måste tillkallas.
Citera
2013-07-12, 14:27
Bannlyst
Har poliskvinnorna börjat med preparat? Det kan ju förklara sådant här beteende. Hon ser rätt stadig ut.
Citera
2013-07-12, 14:29
Medlem
Guldvivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Mannen står i enkla byxor och tshirt för guds skull, ser du att han har några bomber på sig? Det säger väl dig självt att man bör ta vad en kraftigt berusad och förvirrad person säger med en nypa salt? Och om han var hotfull, vilket jag starkt betvivlar utifrån filmen, borde hon kallat på hjälp snarare än ta till batong och hund.
En man påstår att han ska spränga sig själv och vägrar att lägga sig ner. Det klart att det finns en stor chans att mannen bara är förvirrad. Men det finns en risk att han inte är det, ska man ta den risken?

Personer som går runt och pratar om att de ska spränga hela gatan borde givetvis föras bort av polisen. Om personen vägrar att lyssna på polisen och fortsätter att prata om att han ska spränga sig själv borde han givetvis föras bort från platsen med våld.
Citera
2013-07-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RikardKostner
Har poliskvinnorna börjat med preparat? Det kan ju förklara sådant här beteende. Hon ser rätt stadig ut.

Det är nog skyddsvästen som gör att hon ser bred ut...
Sen är kvinnliga poliser idag mer allmänt vältränade, vad jag har sett i alla fall.
Citera
2013-07-12, 14:30
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmavid
Ja, helt rätt!
Det är skillnad på väktare och poliser. De har rätten att bruka mer våld, men att bruka våld på mannen i videon är ett solklart fel.

Jag jämförde enbart mina egna erfarenheter då jag har rätt enligt lag att bära batong/handfängsel och därmed vet innebörden av att använda dem vid fel tillfälle. Sen får jag enbart nyttja mig av nödvärnsrätten (precis som vanliga människor), medan poliser och ordningsvakter har mer befogenhet att fysiskt flytta/omhänderta/avlägsna människor. Jag får enbart avvisa, lyder då inte personen, ja då är det polis som måste tillkallas.

Det verkar gå lite ot nu.
Avvisa är ett myndighetsutövande enligt pl13 och det får du inte göra i dagsläget.
Citera
2013-07-12, 14:31
Medlem
JustZlatans avatar
Hon är antagligen sönderstressad som alla andra människor. Det i kombination med piller och annat skit på gymmet blir hon galen. Allt som krävs är mindre stress, drogfrihet och en vitamininjektion. Det är många människor som mår dåligt idag.
Citera
2013-07-12, 14:32
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Bland det första jag tänkte på när jag såg videon var att hon mycket väl kan gå på anabola med tanke på den snabba svängningen mot agressivitet.
Citera
Medlem
tzjs avatar
Citat:

Ändå använder hon båda armar för att veva batongen.

Jag är inte på något sätt emot kraftfulla ingripande av polisen, som ofta får oförtjänt mycket skit.
Men här anser jag att poliskvinnan beter sig helt rabiat. Situationen är inte på något sätt så hotfull, att hon inte hunnit kalla på backup.

Jag tror hon läst för mycket om händelsen i Varberg, och creden polisen fick i det fallet. "Ett rådigt ingripande". Sedan ville hon själv hyllas som hjälte helt enkelt, genom att slå ner en försvarslös pojke med sin batong.

Det gick nog inte som hon tänkte sig.
Citera
Medlem
filmen verkar vara borta, men någon kanske har tagt backup?

Och just det, sånt här händer hela tiden, varje dag.
Ofta mycket mer utstuderat och oprovocerat än i detta fallet.

Skillnaden är bara att det händer på natten, eller i polisbilen, eller i fyllecellen, eller någon annanstans där ingen ser.
Jag menar, om polisen gör såhär öppet, vad tror ni sker bakom stängda dörrar, när dom är arga på riktigt?

Men ja, det drabbar ju i första hand hemlösa, narkomaner, alkoholister, eller på annat sätt socialt utslagna människor så man kan ju förstå att genomsnittsmedborgaren har bättre saker för sig att bry sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in