Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-16, 13:46
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Före detta barngurun Anna Wahlgren publicerade nyligen en novell som hette "Kvinnan som sjöng som en fågel" på sin hemsida ur hennes bok "Var inte rädd för att dö, min älskade, var rädd för att inte leva" (Förlag AWAB 2010).

I denna beskrivs hur en 13-årig pojke inleder en sexuell relation med en betydligt äldre kvinna med förkärlek för vinet. Beskrivningarna är många och detaljerade.

Aftonbladet uppmärksammar detta och Anna tar bort novellen från sin hemsidan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17119289.ab

Hursomhelst, I Felicia Krüger Feldts bok nämns en Sonny som är 16 år och flyttar in till familjen Wahlgren. Finns det någon som vet vem han är?
Citera
2013-07-16, 13:48
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Utdrag ur Felicias bok:

http://www.aspergerforum.se/felicia-...t32140-24.html

Citat:
Mamman hade öppet hus, och gav gärna sängplats åt behövande.

År 1972 (då Felicia var fem år och mamman var 30 år) tar mamman emot en 16-årig pojke i hemmet. Några dagar innan berättar hon för barnen:

"Hon berättar att han är sexton år. Bara barnet egentligen. Det var Ungdomsvårdskolan som tagit kontakt med henne. De erbjöd henen ersättning för att ha en 'praktikant' en tid. Hon tackade jag till praktikanten men nej till ersättningen. hon ville inte ta emot pengar för då skulle kanske Sonny tor att det bara var för pengarna." (sid 12)

Så hon tog bara emot honom av sitt hjärtas godhet.:roll: Men det fick olika sätt att ta betalt. Vad skulle han praktisera i? Det verkar som han skulle bli ett fosterbarn.

"Och Sonny flyttar in. Han får ett eget rum. och huset gör plats också för honom.

Det spelar ingen roll att han begått brott och kanske mördat. För alla människor är goda om bara förutsättningarna är det. [70-talsflum säger jag, aldrig att jag skulle riskera mina barns väl genom att ta emot en brottsling i hemmet.] Och här ska han fått ett annat liv. Mamma ska hjälpa honom. Och det gör hon. Visar honom runt, där är schemat på kylskåpet ...

Villrådigt tyst står han och tittar på oss när när han nu står där. Vi är sex barn som tittar tillbaka." Den äldsta är väl 9-10 år.

"Mamma vill nog hjälpa Sonny. Att känna sig välkommen, hemmastadd, trygg. --- Man mår bäst när man känner sig behövd. Sonny kanske aldrig känt sig behövd.--- Hon hjälpler honom att få en plats i solen. En plats i en familj som behöver. Hon hjälper. Sedan ligger hon med honom i ett och ett halvt år." (sid 13)

Ja, vad ska man säga? Att Sonny fick betala genom att ligga med sin "fostermor". Det behövdes han som. Totalt olämpligt, men det var ju det frigjorda och sexliberala 70-talet.

Felicia läser i mammas bok för att se om det står något om Sonny.
"Jag vill veta hur det gick för Sonny. --- Han var bara en av alla människor som kom in i våra liv och plötsligt försvann." (sid 58)
Men det står inget i mammas bok. Det var kanske en älskare som inte passadae at berätta om.

Sonny kan ha försvunnit för att han blev 18 år och inte längre ansågs behöva ett fosterhem. Han kan ha kastats ut av mamman. Efter honom kom nio utländska studenter, och snart blev en av dem mammans älskare och senare make.

Hur tog Sonny detta?

Felicia och de yngre syskonen har fått höra berättelsen om när Sonny kom tillbaka.

"Min syster Agnes står och blockerar dörren för Sonny.
- Vafan. Släpp in mig för helvete!
Sonny är röd i ansiktet och sammanbiten.
- Var är hon? Jag vill snacka med henne. Släpp in mig.

Men Agnes står som ett kryss i dörröppnngen fast hon bara är tio år. Som för att skydda oss alla." (sid 112)

Mamman är försvunnen på några dagar, ingen vet var hon är.

"Sonny har en kniv i handen. En sådan där kökskniv. Vad ska han göra med den? Han är väldigt arg."

Sonny går men väser att han kommer tillbaka.

1998 (alltså 26 år efter att Sonny först flyttade in) skriver mamman i ett brev att hon stött på Sonny i Göteborg.
"Han hade gått fram till henne och sagt:
- Du har verkligen förstört min syn på kvinnor." (sid 132)

Det verkar inte precis som han var tacksam för att han fått bo hos henne och vara hennes älskare i 1,5 år. Och mamman förstod förstås ingenting.
Citera
2013-07-16, 13:53
Medlem
knullklassons avatar
Måste bara fråga.. Vad ska du göra om du får reda på vem "Sonny" är? Ska du kontakta honom och be om en autograf eller?
Citera
2013-07-16, 14:07
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Måste bara fråga.. Vad ska du göra om du får reda på vem "Sonny" är? Ska du kontakta honom och be om en autograf eller?

Mest nyfiken på vem han är och vad som blivit av honom. Någon borde ju veta!
Citera
2019-10-21, 21:05
Medlem
Jag undrar också
Citera
2024-10-21, 20:56
Medlem
Sonny borde gå ut och berätta sanningen! En gång för alla
Citera
2024-11-11, 20:52
Medlem
Det är väl alla normala tonåringar som drömmer om att sätta på äldre tanter i prutten?
Grattis ”Sonny.

Stäm någon nu och bli än mer känd din pruttknullare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in