2013-07-17, 15:55
Medlem
Tror ni att det kan ligga något fuffens på gång om en iPhone 5 kostar 2000 kr på blocket och om orsaken till att telefonen säljs är "Jag säljer min två månader gamla iphone 5 pga utlandsstudier. Inga repor och i bra skick. Jag kommer att åka iväg i början av nästa vecka och behöver därför få den såld så fort som möjligt. Kontakt endast via telefon".

Är detta vanligt att folk "hittar" på ursäkter till att man ska sälja något? Varför skulle det ens vara intressant att veta orsaken till varför någon säljer sin mobil?
Citera
2013-07-17, 15:59
Medlem
morkfromorks avatar
Kolla att alla papper som originalkvitto finns.
Citera
2013-07-17, 16:00
Medlem
BenAsslicks avatar
Stöldgods, varan säljs löjligt billigt, fort ska det gå och sen blir han okontaktbar.
Citera
2013-07-17, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Stöldgods, varan säljs löjligt billigt, fort ska det gå och sen blir han okontaktbar.

Kan man i förväg veta om telefonen är stöldgods eller inte? Har för mig att jag läst att man kan fråga efter ett unikt identifikationsnummer (för telefonen) och be sedan polisen kolla upp om telefonen är stulen.
Citera
2013-07-17, 16:26
Medlem
lorebfs avatar
Be honom ta med leg, och ta själv med ett kvittoblock (finns bland annat på öb)
Sedan så ser du till att han skriver under på kvittot.. Skriv även imei nummer där.

Vägrar han så är den stulen.
Citera
2013-07-17, 17:33
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carrolina
Kan man i förväg veta om telefonen är stöldgods eller inte? Har för mig att jag läst att man kan fråga efter ett unikt identifikationsnummer (för telefonen) och be sedan polisen kolla upp om telefonen är stulen.

IMEI-numret heter det.
Citera
2013-07-20, 09:19
Medlem
Annonsen försvann så fort jag skrev här på Flashback.

Hur bör man agera när någon säljer en telefon som är oöppnad?
Citera
2013-07-20, 18:29
Medlem
En oöppnad telefon som säljs via Blocket är troligen föremål för något av följande alternativ:

1. Säljaren tänker begå försäkringsbedrägeri, d.v.s han skaffar en telefon med abonnemang, lägger ut den på Blocket i obruten förpackning, säljer den och stöldanmäler sedan efter ungefär en månad (ibland snabbare). Han har då en gratis telefon samt pengar i handen.

2. Telefonen har köpts av person B (säljaren är person A) - B kommer att hävda att han blev "tvingad" att köpa mobilen med abonnemang (eller så är han bara målvakt i största allmänhet) vilket innebär att det kommer att bli en spärr efter en tid (p.g.a obetalda räkningar). Bedrägerispärr blir resultatet av detta även om det i en del fall kallas stöldspärr.

3. Telefonen är stulen från ett butikslager, transport eller liknande. Å andra sidan brukar det normalt inte medfölja kvitto i det fallet.

Det mest sannolika är alternativ 1 eller 2. Framförallt är det misstänksamt om mobilen enligt kvittot köpts med abonnemang. Om en mobil köptes med abb inkl bindningstid en månad tidigare t.ex är det lite skumt när den åker ut på Blocket. Risken är mycket stor att det handlar om försäkringsbedrägeri eller att köparen (framförallt om säljaren är en annan person än den som köpte mobilen) kommer att strunta i att betala sina räkningar med en spärr som följd. Sker det gråtande, d.v.s att köparen "blev tvingad att köpa mobilen" blir det garanterat en spärr.

Det är en dålig idé att köpa en iPhone rent generellt och ännu sämre att försöka hitta en ny sådan billigt via Blocket. Risken för problem är överhängande.

Är man däremot beredd på att mobilen förr eller senare kommer att bli en iPod Touch och ändå vill ha den går det naturligtvis bra att handla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in