• 4
  • 5
2013-07-23, 19:57
Medlem
Endemisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Big up, använder själv cannabis när jag är sjuk lindrar alltid. Slippa stoppa i mig en massa kemikalier

Synd för dig då att cannabis innehåller bokstavligt talat hundratals kemikalier, däribland psykoaktiva tetrahydrocannabinol som är en väldigt stor del av själva grejen med drogen i fråga.
Senast redigerad av Endemisk 2013-07-23 kl. 20:01.
Citera
2013-07-23, 23:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endemisk
Synd för dig då att cannabis innehåller bokstavligt talat hundratals kemikalier, däribland psykoaktiva tetrahydrocannabinol som är en väldigt stor del av själva grejen med drogen i fråga.
Jag inbillar mig att du är rätt medveten i vad han menar med detta.
Citera
2013-07-24, 10:17
Medlem
His avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Det där är nästan religiösa dumheter, att cannabis finns här för att hjälpa mänskligheten eller andra liknande saker, tro det eller ej men det finns inget högre syfte med precis allting.
Jag tror att hen syftar på något mer evolutionärt betingat, att cannabisplantan innehåller psykoaktiva ämnen som en slags försvarsmekanism eller liknande ute i naturen. Mutationer är slumpmässiga, men det naturliga urvalet är inte det, där av kan en argumentera för att "allting finns av en anledning". Huruvida det är ett korrekt påstående vet jag inte, men någon slags kausalitet finns väl alltid överallt.

Att vi människor, tillsammans med alla andra däggdjur, genetiskt har cannabisreceptorer i hjärnan är väl en annan fråga. Kroppen producerar även egna endocannabinoider som stimulerar dessa receptorer på samma sätt som THC/CBD också gör, därför finns det flera medicinska möjligheter med just cannabis.

Ontopic: Förövrigt så känns det lite poänglöst att på ett subjektivt sätt argumentera om det är moraliskt rätt eller fel att ge ett barn cannabis för att lindra symptomen orsakade av en obotlig sjukdom. Det finns flera liknande medicinska fall i USA där legitimerade läkare skrivit ut cannabis till föräldrar med väldigt unga barn som har någon form av en obotlig sjukdom. Isåfall borde en även argumentera över hur läkemedelsindustrin begår fel i och med alla bieffekter som receptbelagda mediciner har.
Citera
2013-07-24, 12:06
Medlem
icarus_gbgs avatar
Det enda som talar mot att ge folk under 15/16 är att deras inlärningsförmåga ganska säkert skadas. Tester på möss är gjorde och resultaten är ganska övertydliga. Det skrämmande var att det inte släppte senare i livet heller. De möss som var över "20" år hade svårt att komma ihåg saker för stunden men blev "normala" igen efter drogen lämnat kroppen.

Sen tycker jag att morsan gjort rätt så klart.
Citera
2013-07-25, 15:50
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Det enda som talar mot att ge folk under 15/16 är att deras inlärningsförmåga ganska säkert skadas. Tester på möss är gjorde och resultaten är ganska övertydliga. Det skrämmande var att det inte släppte senare i livet heller. De möss som var över "20" år hade svårt att komma ihåg saker för stunden men blev "normala" igen efter drogen lämnat kroppen.

Sen tycker jag att morsan gjort rätt så klart.

Saken med dessa studier är var väl att de administrerade "vanlig" cannabis? Det är iaf så jag förstått det.
Frågan är hur resultatet hade sett ut med ett 1:1 THC-CBD strain eller ett strain med low THC och high CBD.

Forskningen går framåt i rasande takt, snart kanske TS historien blir vanlig världen över.
Citera
2013-07-26, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkille93a
Men en 5 åring? Herregud, du skulle fan aldrig gjort det!

Varför inte?

"Beskedet från läkarna var tydligt. Mamman skulle vara glad om hon fick uppleva pojkens femårsdag"

Uppenbarligen så har barnets sjukdom inte påverkats negativt då han nått fem års åldern. Med det sagt så skulle jag själv aldrig ge ett friskt barn under 18 cannabis. Men om jag hade haft ett barn som var allvarligt sjuk så skulle jag gå långt för att medicinera det. Till och med så långt så jag skulle ge barnet cannabis om det inte fanns några bättre alternativ. Det är knappast lätt att forska i detta då man uppenbarligen inte kan ta en test person på ett lagligt och moraliskt sett. Därför gör man undersökningar från folk som rökt stora mängder cannabis sen ung ålder för att få fram resultat. Det är ju uppenbarligen de impulsiva- och problembarn som hamnar i undersökningen. Dessa människor är oftast sämre i skolan från första början. Därför tycker jag inte dessa undersökningar ger en rättvis syn på cannabis kognitiva tankeförmåga.

"Men metoden har gett resultat, menar mamman. Anfallen har blivit färre och narkotikan har också fått positiv effekt på pojkens kognitiva färdigheter."

Här visar de också positiv eller åtminstone inte negativa effekter på barnets kognitiva färdigheter.
Citera
2013-07-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Det där är nästan religiösa dumheter, att cannabis finns här för att hjälpa mänskligheten eller andra liknande saker, tro det eller ej men det finns inget högre syfte med precis allting.

Varför skulle det vara något religiöst? Det kan väl lika gärna vara sett ur ett vetenskapligt perspektiv?
Det finns flera djur och växter som lever i symbios med varandra. I ett ekosystem så kan naturen vara väldigt flexibel och smart. Cannabis kan ha utvecklats för att leva i symbios med människor.

http://www.biologyreference.com/Se-T/Symbiosis.html

Citat:
Mutualisms in Plants

A common and widespread symbiosis occurs between terrestrial plants and fungi that colonize their roots. These associations are called "mycorrhizae," a word meaning "fungus-root." Unlike pathogenic fungi that cause disease, mycorrhizal fungi benefit the plant in several ways. These fungi germinate from spores in the soil to form thin threadlike structures called hyphae, which grow into the roots of plants. Once the roots are colonized, the fungal hyphae grow out from the root in an extensive network to explore the soil beyond the reach of the roots, gathering essential mineral nutrients and transporting them into the plant, increasing its growth. In return, the plant provides carbohydrates as a food source for the fungus.

Read more: http://www.biologyreference.com/Se-T/Symbiosis.html#ixzz2aAD92wnh"

Edit: Man har hittat cannabis som definitivt används för att röka då man även hittat pipliknande tillbehör som daterar över 10 000 år (http://druglibrary.org/schaffer/hemp...st12000/1.htm)

Citat:
The earliest record of man's use of cannabis comes from the island of Taiwan located off the coast of mainland China. In this densely populated part of the world, archaeologists have unearthed an ancient village site dating back over 10,000 years to the Stone Age.
Senast redigerad av vaihela 2013-07-26 kl. 17:03.
Citera
2013-07-26, 23:37
Medlem
LegaliseItNows avatar
Klart tecken på varför man skall göra cannabis lagligt. En person med epelepsi skall inte ha THC, de skall ha olika typer av cannabioder, väldigt lite THC från vad jag har läst.
OM det var lagligt så skulle man kunna skaffa en speciell typ av cannabis, liten flaska med flytande cannabis som är klart att droppa några droppar i munnen.

Denna mamma verkar kunna ett och annat.
Men tror till 95% att hon lästa om epelepsi och det bästa och hälsosammaste sättet att behandla epelepsi, och såg att cannabis kom upp överallt.

Personligen använder (dricker) jag cannabis för att motverka min tarmsjukdom. Som fungerar helt sjukt bra, inget annat har någonsin fungerat. Tar i så små doser och varje dag så jag blir inte påverkad. Tar bara en liten klick med starkt cannabutter i morgonkaffet varje morgon.
Citera
2013-07-29, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Big up, använder själv cannabis när jag är sjuk lindrar alltid. Slippa stoppa i mig en massa kemikalier

Kemikalier? Allt är kemikalier. Molekyl p skapad av naturen själv och samma molekyl p skapad i ett labb är samma molekyl, trodde du något annat? Antar att du är en sådan som tänker "det är naturligt och därför harmlöst", men du ska veta hur extremt farliga gifter det finns skapad av naturen själv. Cannabis är inte relativt harmlöst bara för att det växer ur moderjord...cannabis bara råkar vara det och that's it, ät några ynka blad från en fingerborgsblomma och se vad som händer. Och för att vara korrekt så är faktiskt allt naturligt, molekyler skapade i labb som i naturen, något annat vore ju onaturligt.
Senast redigerad av mekanikweed 2013-07-29 kl. 10:51.
Citera
2013-07-29, 13:46
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mekanikweed
Kemikalier? Allt är kemikalier. Molekyl p skapad av naturen själv och samma molekyl p skapad i ett labb är samma molekyl, trodde du något annat? Antar att du är en sådan som tänker "det är naturligt och därför harmlöst", men du ska veta hur extremt farliga gifter det finns skapad av naturen själv. Cannabis är inte relativt harmlöst bara för att det växer ur moderjord...cannabis bara råkar vara det och that's it, ät några ynka blad från en fingerborgsblomma och se vad som händer. Och för att vara korrekt så är faktiskt allt naturligt, molekyler skapade i labb som i naturen, något annat vore ju onaturligt.
+1.

Glöm inte att divätehydroxid är farligt!
Citera
2013-07-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mak1
Jävla amatörer.

Enligt läkarna skulle mamman vara glad om hon såg sin son fylla 5... VAD hade ni gjort i detta fall? Cannabis är vida känt för att kunna reglera nervsignaler och funkar utmärkt vid epilepsi, samt att det har mycket färre biverkningar än andra mediciner.

JÄVLA HYCKLARE som fortfarande tycker att detta är KNAAAAAARK! Lägg ned eran jävla inställning någon gång. Det är MÄNNISKAN som smutsat ned denna växt, inte naturen. VARFÖR tror ni att Cannabis ens finns på denna planet, det måste ju finnas en anledning?

Cannabis har ett stort medicinskt värde men pga. idioter som bara skriker knark så fort CB nämns blir växten tabu...

Inte fan skriker någon knarkare om man dricker hostmedicin (Cocillana- Etyfin)...

Jag hade utan tvekan provat att medicinera ett barn med CB om läkarna gav en dödsdom.

Ni som är emot Cannabis och sväljer tidningarnas krigsrubriker med hull och hår får fan skaffa lite verklighetsuppfattning och livserfarenhet.

Ni får ursäkta svordomar mm, men OJ vad arg jag blir av sådant här...

Tack så mycket för att du skrev vad inte jag riktigt orkade eller visste hur jag skulle formulera. TACK! Blir riktigt jävla glad när någon skriver precis vad jag tänker. Jag röker dock bara CB ca 4ggr i månaden men jag har verkligen fördjupat mig och insett att det du skriver är så jävla sant så det finns inte. Tack igen för det /DeKnasaye
Citera
2013-08-12, 17:52
Medlem
mak1s avatar
Man tackar, skönt att det faktiskt finns människor som insett att man kan använda CB för andra områden än bara ett grymt rus. Roligt är det också att höra att det fungerar bra för dig!

Postade nyss en ny tråd med denna länk under samma forumdel, men här har ni en ny dokumentär som visar på de medicinska fördelarna hos Cannabis, där de bla. medicinerar en liten flicka med kraftig epilepsi. Valet hade inte varit svårt, hög CBD, låg THC...

http://www.youtube.com/watch?v=3fDrM...ature=youtu.be
Senast redigerad av mak1 2013-08-12 kl. 17:55.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in