Citat:
Ursprungligen postat av
Smuggels
Förstår inte riktigt, brukar inte tingsrätten se detta som dråp/mordförsökt med tanke på att XX(rödingen vars lägenhet skulle vandaliseras) inte tog och ringde polisen och stannade kvar i lägenheten, hade dom brutit sig in då hade man kunnat vädja självförsvar men han hoppade ju ut och gick i "närkamp" med sina motståndare, jag finner detta mycket märkligt ur ett juridiskt perspektiv. Sen så undrar jag hur långt denna bro var från lägenheten, hur kommer det sig att slagsmålet utspela sig där och inte utanför lägenheten? Då om något borde man inte kunnat vädja självförsvar, har inte läst FUP:n så vet inte avståndet.
@infogiver: Har du redan fått ut domen? Med tanke på vad du skrev, sen varför censurerar du XX namn med XX, det är inte så hans namn inte har kommit ut i det offentliga redan.
Något säger mig att detta är inte det sista vi läser om mordförsök i denna trakt, våld har en tendens att trigga upp båda sidor.
Sen så kan vi inte skriva av han redan som helt friad, man har fortfarande 3 veckor på sig att överklaga och då möjligen med dråpförsök istället.
Du får ta och läsa FUP som finns på första sidan, där står det utförligt varför XX lämnar lägenheten. Varför bråket utspelar sig längre fram på gatan vid bron finns även det förklarat, det beror på att nassarna attackerar XX och hans kamrat, vilket får de att backa, finns flera vittnesmål på det. Det är alltså därför tingsrätten gör den tolkningen, XX hoppar inte ut för att gå i "närkamp", således har han inte uppsåt att mörda utan fredar sig från attacker från ett flertal beväpnade personer.
Ja, jag har domen med tanke på att jag citerade från den. Jag har valt att inte skriva ut namnet för att jag helt enkelt inte vill, är man sugen på att veta så är det offentliga uppgifter och går lätt att få tag på.
Absolut, upp till åklagaren att ändra åtalspunkten, tvivlar dock på att hovrätten skulle göra en annan bedömning med tanke på de uppgifter som framkommit i utredningen och nassarnas ständiga ändring av sina historier.