2013-07-29, 00:59
Läste just i en tråd och i detta forat "Flashback" och ett svar av Mod. där. Detta lyder som följer: "Igår 22:54
ÅnkelGunnar Sista varningen nu, antingen håller ni er till ämnet, eller så blir det nolltolerans mot all OT i tråden.

// Mod". Länk dit: https://www.flashback.org/sp44518741

"Håll er till ämnet, eller så blir det nolltolerans mot all OT i tråden".
Är inte ALL OT detsamma som "nolltolerans"? Om det finns gradskillnader här så undrar jag hur och varför och då kanske även beroende på vilka; detta då åt båda hållen här..?
Och om det inte existerar "nolltolerans" mot de uppsatta reglerna här så undrar jag även hur kryphålen här ser ut som och vilka dessa är och vilka dessa är till för.
Kort sagt: Vad fan är och står "OT" för egentligen? Och grundat på vad, då det tycks tagas godtyckliga beslut kring denna regel grundad på...... ja, vad?! Och tages även beslut såsom varningar på lika lösa grunder som detta nu uttalande av en Mod. här vad gäller då medlemmar här på Flashback?
Inte lätt att följa regelverket då det ser så här luddigt ut, men väldigt lätt att döma ut efter samma regelverk?
Kan Flashback månne klargöra reglerna ytterligare här?
Citera
2013-07-29, 01:22
Medlem
ebqts avatar
OT är en engelsk förkortning utav det vanligt förekommande uttrycket Off Topic, detta betyder att det som sagts inte tillför något till ämnet och därav ligger utanför diskussionen. På grund utav att OT oftast urartar i trådarna i trams eller sidospår på diskussionen som tråden ej egentligen handlade om är detta oftast förbjudet på forum.

Jag tror att vår käre ÅG kanske uttryckte sig oklart, men det är oftast nolltolerans gentemot OT på Flashback. Anledningen till att jag skriver oftast är därför att vissa forum har en lite mer avslappnad stil där man tillåts, till viss del, att gå OT utan att man får en varning. Ett utav de striktaste underforumen på Flashback kan nog anses vara Juridikforumet där man inte hittar många OT-inlägg i veckan. Motsatsen kan väl anses vara Humor eller Laidback.

Kort sammanfattat:
- Nolltolerans mot OT gäller nästan alltid, vissa forum är hårdare och vissa är lite mysigare.
- OT = Off Topic eller utanför ämnet på svenska.
Citera
2013-07-29, 01:27
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Jag tror att vår käre ÅG kanske uttryckte sig oklart, men det är oftast nolltolerans gentemot OT på Flashback.
Jag skulle snarare påstå att i princip inga forum har nolltolerans. Det tillåts ofta kortare utsvävningar i ett inlägg ifall det finns delar utav inlägget som faktiskt tillför ämnet något. Med nolltolerans menas att det kvittar vad inlägget i övrigt innehåller och det kvittar vad användaren kan ha trott, det delas ut varningar ändå. Visar det sig att de som skriver i tråden inte på egen hand klarar av att hitta en fungerande balans så är det den enda utvägen ifall man inte vill låsa tråden.
Citera
2013-07-29, 01:56
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jag skulle snarare påstå att i princip inga forum har nolltolerans. Det tillåts ofta kortare utsvävningar i ett inlägg ifall det finns delar utav inlägget som faktiskt tillför ämnet något.
Har det inte tidigare nämnts att man inte bör räkna med att slippa undan varning om man t.ex. skriver något som är helt OT för att avsluta med radbrytning och sedan skriva "OnT: XXX" eller dylikt?

Jag skulle vilja kontra med att det förekommer snudd på nolltolerans i vissa under-/delforum, man kan inte leva rullan och sväva iväg exempelvis i detta delforumet samt underforum. Det är något jag mycket sällan sett åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in