• 1
  • 2
2013-08-18, 15:26
Medlem
Roadrages avatar
Rolig maskin.
Men jag misstänker att man ändå måste lyckas få tag på diverse kemiska preparat eller produkter som man maskinen kan "omvandla" till lämpliga "precursors".
Hade maskinen på något magiskt sätt lyckats att tillverka droger utan tillförda ämnen så hade det ju varit mycket märkligt och då förtjänat en egen tråd i den paranormala forumsdelen.
Citera
2013-08-19, 00:35
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrage
Rolig maskin.
Men jag misstänker att man ändå måste lyckas få tag på diverse kemiska preparat eller produkter som man maskinen kan "omvandla" till lämpliga "precursors".
Hade maskinen på något magiskt sätt lyckats att tillverka droger utan tillförda ämnen så hade det ju varit mycket märkligt och då förtjänat en egen tråd i den paranormala forumsdelen.

Ja, och om man behöver licens för att plocka ut påfyllnadsmaterialet så blir det inte helt omöjligt att kartlägga användare.

Det skulle även kunna vara så att endast Apoteken får själva chemputern så de slipper stocka upp på sjuttielvatusen olika substanser utan enbart behöver några få påfyllnadssubstanser till enheten.
Citera
2013-08-19, 15:25
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Ja, och om man behöver licens för att plocka ut påfyllnadsmaterialet så blir det inte helt omöjligt att kartlägga användare.

Det skulle även kunna vara så att endast Apoteken får själva chemputern så de slipper stocka upp på sjuttielvatusen olika substanser utan enbart behöver några få påfyllnadssubstanser till enheten.
Ja jag har svårt att tänka mig att vanligt folk skulle få köpa dessa maskiner.
Citera
2013-08-19, 16:46
Awaiting Email Confirmation
Pondeyooos avatar
Citat:
Ja jag har svårt att tänka mig att vanligt folk skulle få köpa dessa maskiner.
Varför det? Det är ju i princip en 3D printer, visste du att du kan köpa en 3D printer nu och printa ut ett fullt fungerande vapen av plast som skjuter 1 skott? Det är inte olagligt med 3d printrar, hur dom nu sen tänker göra med denna special-printern vet jag inte med säkerhet.
Citera
2013-08-19, 21:38
Medlem
Citat:
Rolig maskin.

Nu har jag inte läst artikeln, men en sådan maskin borde väl rimligtvis kunna göra dessa kemiska preparat som behövs till prekursorer. Om den bygger molekyler borde väl råmaterialet kunna vara väldigt basic. Typ grundämnen. Om den bara ska blanda prekursorer (förenklat utryckt) så känns väl maskinen ganska överflödig.
Citera
2013-08-19, 21:51
Medlem
Skummade igenom artikeln nu. Kanske inte så basic ingredienser som grundämnen, även om han nämner möjligheten.
"As he points out, nearly all drugs are made of carbon, hydrogen and oxygen, as well as readily available agents such as vegetable oils and paraffin" syftar kanske inte på LSD (vilken våt dröm ) men iallafall så verkar han inte tro att det ska behövas några svåråtkomliga kemikalier.

Hans vision verkar vara att alla ska kunna ha en printer i hushållet. Demokratiserat medicin och knark låter ju fint.

"As yet," he says, "we don't even know what the device would look like." But he believes that now the idea is established "there is no reason at all – beyond a certain level of funding – why it all couldn't happen very soon."
Citera
2013-08-20, 13:23
Medlem
ZyClaves avatar
Inte en chans att en sådan här typ av printer skulle vara tillgänglig för gemene man.

Inte på grund av droganledningen, utan snarare som nämts i tråden, att det skulle ge alla människor enkel tillgång till kemiska vapen.

Och med tanke på dem riskerna så kan jag inte påstå att jag hade haft något större problem med att den här typen av teknik är under viss kontroll. Ett klick på en laglig maskin för att få ett ämne som spränger en stadsdel är inte något som kan vara tillgängligt för alla ...

Förhoppningsvis skulle teknik som denna göra det billigt för specifika organisationer att göra mediciner etc mer lättillgängligt och billigt i varje fall.
Citera
2013-08-20, 16:03
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pondeyooo
Varför det? Det är ju i princip en 3D printer, visste du att du kan köpa en 3D printer nu och printa ut ett fullt fungerande vapen av plast som skjuter 1 skott? Det är inte olagligt med 3d printrar, hur dom nu sen tänker göra med denna special-printern vet jag inte med säkerhet.
Det var bara min spontana reaktion.
Att myndigheterna, i alla fall här i Sverige, skulle tillåta en maskin som kan göra allt kemiskt inklusive sprängämnen och droger likt methamfetamin etc, känns lite för liberalt för att få finnas i var mans hem i vårat kontrollsamhälle.
Sen har vi ju alla stora inflytelserika läkemedelsföretag som jag kan garantera kommer att motarbeta detta projekt med näbbar och klor då dom riskerar att förlora alldeles för mycket pengar, som är deras primära och förmodligen enda drivkraft.

Denna 3D printer du talar om har jag endast läst lite flyktigt om, så jag är inte sådär jätte insatt i hur den fungerar osv. men är det som du säger endast enskottsvapen som den kan producera så anser i alla fall jag att det inte är att jämställa med denna framtida kemikaliemaskin. Ett enskottsvapen kan man i princip göra själv hemma redan i dagsläget utan en dyr 3D printer. För jag antar att denna 3D printer kostar rätt duktigt?
Citera
2013-08-20, 16:08
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Nu har jag inte läst artikeln, men en sådan maskin borde väl rimligtvis kunna göra dessa kemiska preparat som behövs till prekursorer. Om den bygger molekyler borde väl råmaterialet kunna vara väldigt basic. Typ grundämnen. Om den bara ska blanda prekursorer (förenklat utryckt) så känns väl maskinen ganska överflödig.
I sådana fall borde den väll bli rätt duktigt stor och dyr om den ska kunna processera hushållskemikalier till användbara beståndsdelar inom narkotikatillverkning och sedan använda dessa till narkotikaproduktion och i rätt mängder med allt vad detta innebär i form av rätt dosering, arbetsutrymme osv?
Så pass stor och dyr att gemene man antagligen inte skulle ha varken råd eller plats att inhysa den i t.ex en vanlig hyreslägenhet?
Senast redigerad av Roadrage 2013-08-20 kl. 16:47.
Citera
2013-08-26, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rugg
http://www.theguardian.com/science/2...nts-out-drugs/

Det är inte svårt att tänka sig att, det inom en inte allt för avlägsen framtid kommer att finnas billig teknologi, som möjliggör för
vem som helst, att i sitt hem, tillverka den drog eller det läkemedel som denne vill.

Denna decentraliserande revolution av produktionen sker förstås inom flertalet områden, men i inget annat fall kommer det få mer långtgående konsekvenser än när det kommer till "chemputer".
Just på grund av dom lagar och system som ämnar att kontrollera spridningen av
droger, så blir en teknologi som eliminerar behovet av både apotek och knarklangare, oerhört subversiv.
Narkotikalagar blir i praktiken helt verkningslösa och om man inte får det där receptet på Xanor eller Oxycontin av läkarn så spelar det ingen roll, för man går hem och skriver ut det istället.
Läkemedelspatent blir även svåra att upprätthålla.

Det är osannolikt att själva chemputer kommer gå att kriminalisera utan att förbjuda alla 3D-skrivare. Så.
Vilka konsekvenser för lagstiftningen kommer detta resultera i?
Man kan tänka sig flera scenarion, antingen en legalisering eller kanske det mer troliga, en betydligt mer påtaglig övervakning av medborgarna. Obligatoriska drogtester för alla?
Vilka förändringar av kulturen och det politiska systemet kommer en okontrollerad narkotika spridning innebära?

Jag tror vi är där först om 20-30 år, och utrustningen blir väldigt dyr. Fortfarande tror jag på det när jag ser det, men detta är en mycket långtgående nanoteknisk utrustning. Vad som kanske inte nämns är att tiden det tar att göra så många molekyler är längre än de flesta tror. T.ex. 1 mg Xanax är alltså 1.95*10^18 st molekyler. C:a 2 miljarder miljarder.

Jag tror man får denna apparatur att göra jobbet, men det kommer dröja väldigt många år innan den gör det tillfredsställande snabbt och finns för ett pris som andra än Rockefeller har råd med.
Citera
2013-08-28, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Jag tror vi är där först om 20-30 år, och utrustningen blir väldigt dyr. Fortfarande tror jag på det när jag ser det, men detta är en mycket långtgående nanoteknisk utrustning. Vad som kanske inte nämns är att tiden det tar att göra så många molekyler är längre än de flesta tror. T.ex. 1 mg Xanax är alltså 1.95*10^18 st molekyler. C:a 2 miljarder miljarder.

Jag tror man får denna apparatur att göra jobbet, men det kommer dröja väldigt många år innan den gör det tillfredsställande snabbt och finns för ett pris som andra än Rockefeller har råd med.

Ja precis! Det här är teknik som ligger så långt fram i tiden att det finns så mycket annat som kommer hända på vägen att det inte är någon idé att disskutera..
Citera
2013-08-28, 15:40
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Det som skulle oroa mig med sådana "printrar" är inte drogerna den kan printa ut, utan de sprängmedel och gifter den kan göra... Tänk er att vilken terrorist-wannabe, massmördare eller seriemördare som helst kan printa ut hyperpotenta, smaklösa gifter och på så sätt när som helst få tillgång till ett mindre massförstörelsevapen! Jag är ingen förbudsivrare när det gäller pistoler, gevär och dylikt, men tanken på att vem som helst kan förgifta mig, var som helst, när som helst, är faktiskt rätt obehaglig... Det är nästan så jag funderar på att inte skriva detta inlägg för att ge potentiella galningar idén, men å andra sidan lär de väl komma på den förr eller senare ändå och jag tror på fri information...

Jasså du är en sån mjahaja! Den som har rent mjöl i påsen säger dom har inget att frukta. Såå.. vad gömmer du för något i garderoben!
Det är lite galna idéer men samtidigt kanske detta får all att ta personligt ansvar för vad dom säger och gör. Den punkten behöver milt sagt stabiliseras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in