Jag vill göra mig kortfattad.
Jag gick ut i skogen för att få lite frisk luft en ensam morgon. Jag har alltid varit intresserad av flora så jag håller alltid ögonen öppna. Då jag gick vid en åkers kant så kollade jag in i ett väldigt vildvuxet buskage och fann en växt som var skrämmande lik en hampaplanta. Det såg ut som en "äkta" planta gör men mer i miniatyr. Det var inte så värst många ex av denna planta här. Jag vill ge er en exakt beskrivning, vet inte om det kan vara hampa men isåfall skulle det vara intressant att se vad det är för växt.
Den var täckt av hår som fick plantan att omges av ett litet vitt skimmer. Den hade en stjälk som hade små taggar på sig. Den hade en mycket tätbevuxen blomstjälk i centrum och hade små små blommor. Vid närmare titt på blomdelen som inte ens bestod av mycket blommor utan mer såg ut som en tätbevuxen växtdel, så var den tätbevuxna delen ihålig. Alltså den var fylld av hål. De fåtal blommorna var lila/vita. Den hade även utstickande löv som var väldigt lika en hampaplantas.
Plantan kan ha varit runt 20-40cm hög.
Senast redigerad av KaninSlejpner 2013-08-11 kl. 06:19.
Jag tog några bilder men likheten var inte slående. Efter en lång googlesökning hittade jag växten!
Här är växten jag hittade och den är inte ovanlig! =)
Galeopsis tetrahit (Common Hemp-nettle) = Pipdån på Svenska. Växten är giftig och likheten med
cannabis verkar sluta visuellt. http://en.wikipedia.org/wiki/Galeopsis_tetrahit
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!