2013-08-11, 06:15
Medlem
KaninSlejpners avatar
Jag vill göra mig kortfattad.
Jag gick ut i skogen för att få lite frisk luft en ensam morgon. Jag har alltid varit intresserad av flora så jag håller alltid ögonen öppna. Då jag gick vid en åkers kant så kollade jag in i ett väldigt vildvuxet buskage och fann en växt som var skrämmande lik en hampaplanta. Det såg ut som en "äkta" planta gör men mer i miniatyr. Det var inte så värst många ex av denna planta här. Jag vill ge er en exakt beskrivning, vet inte om det kan vara hampa men isåfall skulle det vara intressant att se vad det är för växt.

Den var täckt av hår som fick plantan att omges av ett litet vitt skimmer. Den hade en stjälk som hade små taggar på sig. Den hade en mycket tätbevuxen blomstjälk i centrum och hade små små blommor. Vid närmare titt på blomdelen som inte ens bestod av mycket blommor utan mer såg ut som en tätbevuxen växtdel, så var den tätbevuxna delen ihålig. Alltså den var fylld av hål. De fåtal blommorna var lila/vita. Den hade även utstickande löv som var väldigt lika en hampaplantas.
Plantan kan ha varit runt 20-40cm hög.
Senast redigerad av KaninSlejpner 2013-08-11 kl. 06:19.
Citera
2013-08-11, 08:42
Medlem
WitchDoctors avatar
Det är omöjligt och veta när du bara beskriver det, ta en bild och lägg upp så kommer du få svar.
Citera
2013-08-11, 11:08
Medlem
Hasse.Hanssons avatar
http://img14.imageshack.us/img14/4945/falsearalia.jpg
De ska se liknande ut, skriv ut bilden och ta med o jämför.
Citera
2013-08-11, 12:36
Medlem
P1ngvins avatar
hampaplantor växer vilt här och där men om du haft tur så är det någons odling du hittat. ta bild!
Citera
2013-08-11, 12:46
Medlem
trippens avatar
kan direkt säga att det inte är en hampa planta om den har taggar på sig. för ingen planta jag sett har haft taggar på sig.
Citera
2013-08-11, 13:11
Medlem
dawthedudes avatar
Du beskriver ganska bra, men du måste förstå att det är omöjligt att identifiera något bara på det där.

Kan du fixa en bild perhaps?
Citera
2013-08-11, 14:31
Medlem
Bdonks avatar
Det skulle vara intressant att se en bild på denna planta. Du kan väl återvända till platsen och ta en bild?
Citera
2013-08-11, 16:37
Medlem
KaninSlejpners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Det skulle vara intressant att se en bild på denna planta. Du kan väl återvända till platsen och ta en bild?

Absolut! Jag fixar bild inom en 2 timmar. Ligger inte så långt bort härifrån
Citera
2013-08-12, 19:38
Medlem
KaninSlejpners avatar
Jag tog några bilder men likheten var inte slående. Efter en lång googlesökning hittade jag växten!
Här är växten jag hittade och den är inte ovanlig! =)
Galeopsis tetrahit (Common Hemp-nettle) = Pipdån på Svenska. Växten är giftig och likheten med
cannabis verkar sluta visuellt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Galeopsis_tetrahit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in