Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-08-16, 11:20
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie

Vi ska vara kalla och okänsliga. Men jag tycker man ska tänka på att han har anhöriga. Ska de straffas också? För i förlängningen blir de straffade också pga "medmänniskors" synsätt. Nästan alla som begår ett grovt brott har barn/föräldrar som älskar dem för vad de är, men samtidigt, milt uttryckt, hatar det de gjort. Om du får barn som av en hastig impuls skulle begå ett grovt brott, skulle du vända ditt barn ryggen då?

Nu var det väl knappast någon "hastig impuls" som fick gärningsmannen att mörda sin hustru i detta fall...
Citat:
Dramat, som av allt att döma grundats i svartsjuka och en nyligen inledd separation, utspelades den 3 juli på Richertsgatan i centrala stan. Mannen hade, under delar av dagen, förföljt sin fru i en hyrbil.

Slutligen nådde han ikapp henne och sköt ganska omgående ett skott rakt genom vindrutan. Det träffade i axeln.

Enligt vittnen, som tingsrätten fäster stor tilltro till, släpade 58-åringen sedan ut kvinnan och avlossade därefter sitt jaktgevär ännu en gång.

Den andra kulan, som tog i bröstkorgen, var direkt dödande.

Agerandet var, enligt domstolen, inte ett "resultat av stundens infall". Mannen hade dessutom tid att besinna sig mellan de två skjutningarna

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....for-hustrumord
Citera
2013-08-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Nu var det väl knappast någon "hastig impuls" som fick gärningsmannen att mörda sin hustru i detta fall...

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....for-hustrumord

Nej du har helt rätt i det. Frågan är då om jag har fel i hur han mådde vid tillfället. Han kanske mådde psykiskt bra och var i bästa tänkbara psykiska balans. Kanske det. Inbillade mig att han fått ett psykbryt, som kan ta ett tag att hitta upp ifrån om man inte får omedelbar hjälp.

Han har i vilket fall som helst suttit av sitt straff och man kan åtminstone tänka på hans närstående, tycker jag.
Citera
2013-08-16, 13:27
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Nej du har helt rätt i det. Frågan är då om jag har fel i hur han mådde vid tillfället. Han kanske mådde psykiskt bra och var i bästa tänkbara psykiska balans. Kanske det. Inbillade mig att han fått ett psykbryt, som kan ta ett tag att hitta upp ifrån om man inte får omedelbar hjälp.

Han har i vilket fall som helst suttit av sitt straff och man kan åtminstone tänka på hans närstående, tycker jag.
Det finns nog ingen här som tror att han var i bästa tänkbara psykiska balans när han gjorde det han gjorde. Men likafullt var det ett planerat mord, och som det står i artikeln så hade han ju kunnat avbryta efter första skottet om han hade velat.

Men jag tycker fortfarande att MPS ska genomföra skallgången. Sönerna behöver ett avslut, både känslomässigt och med det rent praktiska. Dock så anser jag att de som vill delta bör informeras om mordet, så att de kan välja att dra sig ur. Oavsett om det är av ideologiska skäl, eller för att de faktiskt är rädda för att han ska ligga och trycka med en bössa ute i skogen...
Citera
2013-08-16, 14:16
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Det finns nog ingen här som tror att han var i bästa tänkbara psykiska balans när han gjorde det han gjorde. Men likafullt var det ett planerat mord, och som det står i artikeln så hade han ju kunnat avbryta efter första skottet om han hade velat.

Men jag tycker fortfarande att MPS ska genomföra skallgången. Sönerna behöver ett avslut, både känslomässigt och med det rent praktiska. Dock så anser jag att de som vill delta bör informeras om mordet, så att de kan välja att dra sig ur. Oavsett om det är av ideologiska skäl, eller för att de faktiskt är rädda för att han ska ligga och trycka med en bössa ute i skogen...

Jag håller med dig. Skallgången bör genomföras med adekvat information till deltagarna. Vilket MPS förhoppningsvis också hade tänkt ge i samband med samlingen.

Hade jag varit i krokarna hade jag själv deltagit främst för de anhörigas skull - de är ju redan hårt drabbade - men jag hade definitivt velat ha information om att den eftersökte är en dömd mördare. På samma sätt som det ibland har getts information om att man inte ska närma sig den eftersökte t.ex. pga. dennes psykiska tillstånd eller rädsla.
Citera
2013-08-16, 14:34
Medlem
MrFolds avatar
Min erfarenhet av mördares dåliga mående efter brottet är att det är vanligare att de mår dåligt över hur brottet har försämrat deras egen livssituation än pga verkligt dåligt samvete. Eller så är både mordet och efterföljande dåliga mående båda symptom på samma sak: Att de helt enkelt har en defekt psykisk utrustning med aggressivitet, dålig impulskontroll, självömkan, empatibrist och ångest som typiska inslag.

Hur det stod till med just denne man (för han lär ju vara död) vet jag förstås inte, men jag håller med om att man kan hjälpa till med gott samvete för sönernas skull.
Citera
2013-08-17, 14:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du verkar leva i en liten bubbla. Det är många som försökt att skjuta sig och misslyckats. Efter omplåstring och "vård" gör de om det eller prövar en annan metod och till slut lyckas de. Har du aldrig hört talas om sådana fall? Det handlar inte om att få sympatier.

Det är inte särskilt konstigt att sådana här saker händer. Svensken ska inte lägga sig i. Svensken ska skita i andra. Vänner borde ha sett att han mådde dåligt och hade de försökt att stötta honom istället, hade det kanske inte hänt. Men vi ska inte lägga oss i.

Vi ska vara kalla och okänsliga. Men jag tycker man ska tänka på att han har anhöriga. Ska de straffas också? För i förlängningen blir de straffade också pga "medmänniskors" synsätt. Nästan alla som begår ett grovt brott har barn/föräldrar som älskar dem för vad de är, men samtidigt, milt uttryckt, hatar det de gjort. Om du får barn som av en hastig impuls skulle begå ett grovt brott, skulle du vända ditt barn ryggen då?

Du är väldigt mycket för att reducera vuxna människors eget ansvar. Om mina barn begick ett grovt brott så skulle jag anse att ansvaret för det begångna brottet vilade på deras axlar och inte försöka hitta bortförklaringar som syftade till att ansvarsbefria dem.
Citera
2013-08-17, 14:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Min erfarenhet av mördares dåliga mående efter brottet är att det är vanligare att de mår dåligt över hur brottet har försämrat deras egen livssituation än pga verkligt dåligt samvete. Eller så är både mordet och efterföljande dåliga mående båda symptom på samma sak: Att de helt enkelt har en defekt psykisk utrustning med aggressivitet, dålig impulskontroll, självömkan, empatibrist och ångest som typiska inslag.

Hur det stod till med just denne man (för han lär ju vara död) vet jag förstås inte, men jag håller med om att man kan hjälpa till med gott samvete för sönernas skull.
Vi delar den erfarenheten.
Citera
2013-08-17, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du är väldigt mycket för att reducera vuxna människors eget ansvar. Om mina barn begick ett grovt brott så skulle jag anse att ansvaret för det begångna brottet vilade på deras axlar och inte försöka hitta bortförklaringar som syftade till att ansvarsbefria dem.

Jag har på intet sätt försökt förringa ansvarsbiten. Men har man tagit sitt straff (vilket jag anser vara för lågt, men det är rättsväsendets fel), så ska det ses som avtjänat.

Frågan kvarstår, om ditt barn skulle begå ett grovt brott, skulle du vända ditt barn ryggen och sluta älska dem då?
Citera
2013-08-17, 19:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag har på intet sätt försökt förringa ansvarsbiten. Men har man tagit sitt straff (vilket jag anser vara för lågt, men det är rättsväsendets fel), så ska det ses som avtjänat.
Var har någon påstått att ett avtjänat straff (vilket det inte är frågan om här - han har 1/3 prövotid kvar) inte skulle ses som avtjänat?

Citat:
Frågan kvarstår, om ditt barn skulle begå ett grovt brott, skulle du vända ditt barn ryggen och sluta älska dem då?
Hur skall jag veta det utan att ha ställts inför situationen?
Det jag kan svara på är att de är vuxna och därmed ansvarig för sina handlingar och konsekvensen av dem.
Citera
2013-09-09, 15:58
Medlem
crangjogus avatar
Styckat lik hittat utanför Strömstad 7/9-13

Styckat lik hittat utanför Strömstad

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1....nfor-stromstad

Är det någon tidigare tråd här på FB som detta kan ha samband till?

Edit: Datum för fynd
Citera
2013-09-09, 16:00
Moderator
blomvattnares avatar
Lite citat.

Citat:
Det var på lördagskvällen som en dykare hittade ett paket i vattnet vid Saltö, utanför Strömstad, på 14 meters djup. Tidigt på måndagsmorgonen började en teknisk undersökning av paketet, som visar sig innehålla ett styckat lik.
Citera
2013-09-09, 16:10
Medlem
A45Bs avatar
Aftonbladet rapporterar om fyndet:

Citat:
Ursprungligen postat av aftonbladet.se

Styckat lik hittat i havet utanför Strömstad

Ett paket med en styckad kropp har hittats i havet utanför Strömstad.
Hur länge det legat i vattnet är oklart.
– Det är förmodligen tänkt som det perfekta brottet, säger Björ Blixer på polisen.

Länk till artikeln på aftonbladet.se

Strömstads tidning skriver:

Citat:
Ursprungligen postat av stromstadstidning.se

Styckad kropp hittad utanför Saltö

I lördags upptäcktes ett paket som visade sig innehålla en styckad kropp utanför Saltö, tre kilometer från norska gränsen.

...

– Eftersom det var omsorgsfullt paketerat och utrustat med sänke utgår vi från att det rör sig om mord, säger Länskriminalens chef Thord Haraldsson.
Vem det är som ligger i paketet och om det är en man eller kvinna är ännu okänt. Läs mer i tisdagens papperstidning.

Länk till artikeln på stromstadstidning.se

Bohusläningen skriver:

Citat:
Ursprungligen postat av bohuslaningen.se

Styckat lik hittat i Strömstad

Det går i nuläget inte att fasställa kön, ålder eller hur länge kroppen legat i vattnet. På onsdag morgon påbörjas en rättsmedicinsk undersökning i Göteborg. En förundersökning om mord är inledd.

Paketeringen av kroppen var välgjord och det framstår helt klart att avsikten var att det ej skulle hittas. Polisen har inlett dörrknackning på öarna. Ärendet handläggs av länskriminalpolisen i Trollhättan.

Länk till artikeln på bohuslaningen.se
Senast redigerad av A45B 2013-09-09 kl. 16:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in