2024-10-04, 20:29
Medlem
Dagcenterdanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Jo när man var 9 år och det var dags för det otroligt tråkiga bingolotto, då var det bara att stänga av neset när man var på sista världen, så hade man nog föredragit en save funktion. Idag när man kan kolla speedruns och få veta var alla trollflöjtar är på några sekunder på nätet så är väl inte spelet så stort. Men när det släpptes så hade man ju inte tillgång till sånt, eventuellt kanske man hade något nintendomagasin där man fick tips.
Låter som att du hade riktiga stasi-föräldrar som inte lät dig vara uppe en kvart till för att spela klart? Å andra sidan så hade du bara kunnat spela igen dagen efter, när man var i den åldern så var det ju lika kul att börja om igen - dessutom har SMB3 de roligaste världarna i början ändå.

Att spel inte hade savefunktion var standard förr. När man då och då stötte på ett som hade det, så var det ju väldigt exotiskt. Jag anser inte man kan lasta SMB3 för att det inte har save. Det är liksom inget save-spel, det är en snabb platformer som är menad att spelas om och om igen.
Citera
2024-10-04, 20:33
Medlem
Super Mario 1 + 3 går fortfarande att avverka timmar på.
Mario 2 vette fan vad man tänkte med när man skapade det otroligt usla spelet.

Bubble Bubble, för att man spelade sönder det på C64. Och att då kunna starta spelet på nån sekund bara på NES, var ju bättre än skivat bröd.
Men man måste nästa spela 2 player. Annars kommer man inte lika långt.

Duck Hunt. Att på den tiden komma på något som gick att skjuta på skärmen var ju världsklass. Tog det typ 30år innan man började med detta igen via Nintendo Wii?
Rätt coolt att spela detta nu igen på en tjocktv från förr.

Ghost & Goblins.
Helt jävla omöjligt. Men ändå startade man om spelet om och om igen.
Och senast förra helgen.

Track & Field I (Barcelona) och II.
Fick ju spasmer av att trycka fort på knapparna. Men än idag är nostalgin hög när man kastar spjut eller kör stavhopp.
Citera
2024-10-05, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonSmith
Kid Icarus med Medusa var ju en klassiker. Kom ihåg när man kunde hyra NES på videobutiken och köra det hela natten.

Tveksamt om det håller än idag (har inte spelat det på 30 år) men det tycker jag verkligen att Super Mario gör!

Kid Icarus är ju galet mysigt, gillade musiken och upplägget men det fungerade inte när jag spelade det igen i somras. Det var ju galet bra när man kunde hyra spel och köra hela helger med bara spelande. Kommer ihåg besvikelsen när spelet man ville ha inte fanns inne så man var tvungen att hyra något halvkasst spel och spela en hel helg
Citera
2024-10-07, 14:08
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humancentered21
Kid Icarus är ju galet mysigt, gillade musiken och upplägget men det fungerade inte när jag spelade det igen i somras. Det var ju galet bra när man kunde hyra spel och köra hela helger med bara spelande. Kommer ihåg besvikelsen när spelet man ville ha inte fanns inne så man var tvungen att hyra något halvkasst spel och spela en hel helg

Kul att du nämnde det. Spelade igenom KI förra veckan på väldigt länge. Verkligen ett mysigt spel med fantastisk musik.
Måste dock ha missat en sista lvl up i slutet då jag inte fick bästa slutet. Men sak samma. Väldigt bra spel som tar än tillbaka till barndomen igen.
Citera
2024-12-01, 07:12
Medlem
LDLooses avatar
Gammal tråd; men va fan.
Mario, Ice Climber och Zelda är ju mina legender för NES.

<3
Citera
2025-01-03, 20:40
Medlem
generalminiportions avatar
Tveklöst Mega Man 2!
Citera
2025-01-17, 06:44
Medlem
Bionic Commando
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera