Kassem Hamad, en av f journalister vrda respekt, har ftt en intervju med den syriske diktatorn
Bashar al-Assad. Man mste frsts ta allt Assad sger fr vad det r, pstenden frn en diktator med ofattbara grymheter p sitt samvete, men vissa uttalanden r intressanta fr trden.
Assad terkommer ngra gnger till Muslimska brdraskapet, det r tydligt att det finns en historisk konflikt dr som MB-islamisterna i Sverige uppfostrats med. Assads bild av det MB-islamisterna kallar "den demokratiska oppositionen" stmmer ocks med intrycket man fr om man bortser frn svensk msm och utgr ifrn internationella medier.
Citat:
S att ta bort embargot som har pverkat varenda syrisk person och samtidigt frbjuda europeiska lnder frn att ge terrorister ett paraply under andra namn, vare sig det kallas fr fredlig opposition eller sansad opposition. Det r vldigt tydligt, det har bevisats, att denna opposition som de anvnde r detsamma som al-Nusra, al-Qaida och Muslimska brdraskapet.
Den riktigt intressanta delen handlar dock om IS-jihadister frn Sverige.
Citat:
Enligt Spo, den svenska skerhetspolisen, r tervndande jihadister det strsta inhemska hotet i Sverige. Hller du med?
Jag skulle inte se terrorismen som inhemsk eller som regional. Som jag sa, den r global. S om du vill se Sverige som en del av Europa eller del av den skandinaviska gruppen av EUlnder
s br man vga in att de farligaste IS-ledarna i vr region r skandinaver.
r detta fakta?
Ja, det r fakta. Det r informationen vi har. S du kan inte skilja de hr lnderna eller Sverige, frn Europa. S lnge terrorism vxer i olika europeiska lnder r Sverige inte skert. S lnge Europas bakgrd, srskilt medelhavet och norra Afrika, r kaotiskt och fullt av terrorister r Europa inte skert. Jag hller med om att det r primrt hot. Men du kan inte kalla det fr inhemskt, men det r ett hot.
http://www.expressen.se/nyheter/mote-med-al-assad/sv/
Hamads intervju med diktatorn kommenteras obegripligt nog av Expressens Mats Larsson, som inte verkar ha ngon mer ingende koll p konflikten.
Citat:
De farligaste ledarna i IS kommer frn Skandinavien. Detta r onekligen en nyhet som borde intressera de nordiska skerhetspoliserna. Dessvrre utvecklar presidenten inte sin kunskap om vilka de i s fall r. Fr kunskap har han skerligen i denna frga.
De "nordiska skerhetspoliserna" har frsts koll p det men SPO r som bekant bakbunden. Om det nu stmmer att de farligaste IS-ledarna kommer hrifrn kan man undra varfr. Det skulle ocks vara intressant att veta p vilket stt de r farliga - militrt, ideologiskt, resurs/inflytandemssigt eller en kombination?
Jag tror att det till viss del r en verdrift, det finns nog betydligt farligare ledare med stridserfarenhet frn MENA, men det framgr ju av den hr trden att Sverige r en plantskola fr extremister och jihadister med en verksamhet som tillts pg helt ostrt och har kopplingar nda upp i maktens korridorer.
Det verkar dessutom ha varit svenska makthavares strategi att deala med islamister fr att gra dem vnligt sinnade till Sverige. Det finns t.o.m. ett citat av bin Laden dr han frklarar varfr al Qaida inte bombar Sverige som fanns tergivet i en text p Cage hemsida men jag kunde tyvrr inte hitta den nu. Om det har funnits en sdan medveten fjskstrategi s kunde den knappast bli mer kontraproduktiv.
Hamad r extremt impopulr bland MB-islamisterna som anklagar honom fr att vara Assad-anhngare och nu, nr han t.o.m. har beskt Assads palats, kommer de antagligen att flippa fullstndigt.
Edit: Medan jag skrev plockade Expressen upp Assads uttalande till huvudnyhet med rubriken "Farligaste IS-ledarna r frn Skandinavien".
Nu kanske det t.o.m. blir lite utfrgningar om vad som faktiskt grs fr att frebygga rekrytering och Mona borde ranta runt lite i medierna igen men frgan r om det leder till ngon vidare granskning av kllarskggen. En frdel r vl om uppmrksamheten innebr att myndighetstjnstemn och politiker tnker sig fr en extra gng innan de utan bakgrundskoll anlitar "muslimska representanter" men det r antagligen fr mycket att hoppas p.
Edit igen: Medan jag skrev ovanstende ndrades rubriken till att Assad "Hyllar Sveriges kritik mot Saudiarabien". Signifikativt!