Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-14, 02:01
  #25
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theseus
Trashigt? Har bott i viksjö, nu i skälby, trivs 100 gånger bättre här.

Mindre invandrare/närmare stan
15 min promenad till barkarby station/5 min buss.

Började ana oråd när flera av mina nya grannar var MENA
Så vi flyttade till skälby.

Ett år senare brann våran garagelänga i viksjö upp.

My spider sense are tingling!
Sluta ljug det finns inget positivt alls att säga om Skälby. Ni tror ni tillhör Järfälla men det gör ni inte. Skälby tillhör Järfälla lika mycket som Skåne tillhör Sverige det vill säga inte alls. rashigt och kriminellt är vad Skälby är.
Citera
2013-09-14, 11:35
  #26
Medlem
Theseuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Sluta ljug det finns inget positivt alls att säga om Skälby. Ni tror ni tillhör Järfälla men det gör ni inte. Skälby tillhör Järfälla lika mycket som Skåne tillhör Sverige det vill säga inte alls. rashigt och kriminellt är vad Skälby är.

Varför skulle jag ljuga?
https://www.flashback.org/p45039082

Hade jag varit Maekee, skulle jag flyttat till Stäket eller villaområdena i barkarby/skälby(inte rymdgatorna i södra skälby)

Kallhäll vet jag inte så mycket om, men skulle unvika jakan och viksjö.
Citera
2013-09-14, 12:03
  #27
Medlem
Är uppvuxen i jakan och viksjö. Jakan idag är väl inget bra ställe för en barnfamilj,viksjö däremot är väl än så länge ganska lugnt vad jag har förstått. De andra ställena suger (stäket, kallhäll;barkarby; skälby) Det värsta med viksjö är att dom har byggt en stor kyrka mitt i "centrum" .har inte bott där sen 80 talet men iom att jag har vänner där så är jag där ofta ändå. Mitt tips - satsa på viksjö.
Citera
2013-09-14, 12:07
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Sluta ljug det finns inget positivt alls att säga om Skälby. Ni tror ni tillhör Järfälla men det gör ni inte. Skälby tillhör Järfälla lika mycket som Skåne tillhör Sverige det vill säga inte alls. rashigt och kriminellt är vad Skälby är.
Helt klockrent!
Citera
2013-09-15, 09:51
  #29
Medlem
Sitter i samma sits som TS.
Tror att viksjö långsamt håller på att arabiseras,
Bara att gå på några visningar där för att se majoriteten av intressenter.

Dyraste husen i järfälla verkar vara stäket/västra jakan/barkarby/skälby

Det är där vi kollar iaf.

http://www.booli.se/slutpriser/parhu...s:5500000-max/
Citera
2013-09-22, 14:30
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Sluta ljug det finns inget positivt alls att säga om Skälby. Ni tror ni tillhör Järfälla men det gör ni inte. Skälby tillhör Järfälla lika mycket som Skåne tillhör Sverige det vill säga inte alls. rashigt och kriminellt är vad Skälby är.

Du har bara fördommar och okunskap. skälby gränsar till gamla barkarby, hässelby villastad/backlura och en del gräns har vi mot kälvesta men som avsklijs med skog Vad baserar du din åsikt om att skälby skulle vara kriminellt?
Nr1. stäket Nr 2. skälby/gamla barkarby Nr 3. västra jakobsberg
Stäket har dem absoluta finaste bostäderna och läget vid vattnet är fint,dock väldigt avlägset från stan, barkarby är mest centralt men bor man där hörs motorvägen väldigt högt
Skälby är ett mer avlägset men mycket lugnare och tystare, priserna på villor i skälby ligger runt 4.5-6miljoner med ett mindre fåtal hus kostar runt 6-7miljoner
Citera
2013-09-22, 20:18
  #31
Medlem
bosseblommans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nrmasteruno1
Du har bara fördommar och okunskap. skälby gränsar till gamla barkarby, hässelby villastad/backlura och en del gräns har vi mot kälvesta men som avsklijs med skog Vad baserar du din åsikt om att skälby skulle vara kriminellt?
Nr1. stäket Nr 2. skälby/gamla barkarby Nr 3. västra jakobsberg
Stäket har dem absoluta finaste bostäderna och läget vid vattnet är fint,dock väldigt avlägset från stan, barkarby är mest centralt men bor man där hörs motorvägen väldigt högt
Skälby är ett mer avlägset men mycket lugnare och tystare, priserna på villor i skälby ligger runt 4.5-6miljoner med ett mindre fåtal hus kostar runt 6-7miljoner
Kan tillägga att en bra grej med Skälby är att när det gäller kollektivtrafik går det att ta bussen till Barkarby och pendel därifrån, eller buss till Vällingby och tunnelbana därifrån. Bra om ena alternativet inte funkar. Både Skälby och Viksjö gränsar till Hässelby, men då snackar vi norra Hässelby villastad. Inte att förväxla med typ Hässelby gårds centrum eller Carl bondes väg i åkermyntan.
Citera
2014-03-22, 12:16
  #32
Medlem
Theseuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maekee
Ska vi reda ut det här? Vart ska man egentligen bo för att få tryggast uppväxt för sina barn och få trevlig boendemiljö? Eftersom vi inte har hur mycket cash som helst så kan vi inte köpa nybyggen hur som helst. Men samtidigt så vill vi inte köpa 70-talshusen, helt galet dåligt folk tar hand om sina hus. Fuktskador eller på gräns till fuktskador överallt, dåliga fönster, radon etc.

Så vi letar ett hus som är nyare, men vart ska vi kolla? Någon som kan rekommendera något område baserat på förskolor, omgivning och trygg tillvaro?

Så, Hittade ni något hus?
Citera
2014-05-14, 11:50
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Sluta ljug det finns inget positivt alls att säga om Skälby. Ni tror ni tillhör Järfälla men det gör ni inte. Skälby tillhör Järfälla lika mycket som Skåne tillhör Sverige det vill säga inte alls. rashigt och kriminellt är vad Skälby är.

Något efter i denna tråd men det verkar inte som att du har varit så mycket i Skälby. Är uppvuxen där och det du säger stämmer inte överhuvudtaget. Skälby är ett sjukt lugnt område och tack vare att det inte finns nåt centrum så har slasket inget att hämta där. Skälby har lika nära till pendeln som Viksjö har och dessutom är det närmre till Vällingby om man vill ta tunnelbanan. Bussen tar 10 minuter max till pendeln. Det är nära till golfbanan om man vill promenera i det gröna och det finns rätt gott om skolor och förskolor.

Get your facts straight
Citera
2014-05-14, 12:28
  #34
Medlem
Skälby är ett bra område för barnfamiljer, likaså Kälvesta.
Citera
2019-05-09, 12:45
  #35
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyinho
Skälby är ett bra område för barnfamiljer, likaså Kälvesta.

Hur ser det ut idag med Viksjö och Skälby? Vi har varit på visning där och flygbullret var väldigt påtagligt. Har det blivit värre på senare år eller har alla i Viksjö bara varit döva och därför inte märkt av bullret från första början?
Citera
2019-05-12, 09:47
  #36
Medlem
Zachariastopelius har tydligen inte ens varit i Järfälla men läst tråden om darrarfamiljen på Termovägen. Termovägen är en liten avskild del av Kallhäll som inga normalt kommer i kontakt med. Han ljuger och påstår att han har sett Termovägen från motorvägen vilket är omöjligt.

Kallhäll är bra. Barkarby är också bra och 10 minuter närmare stan. De nybyggda hyreshusen bakom "Barkarby Handelsplats" är inte Barkarby utan ett blivande utlänningsområde från vilket man kommer att åka tunnelbana till stan. Har ingenting med det riktiga Barkarby att göra.

Gamla villorna i Skälby är nog också bra men varning för många radhus med audibilar på parkeringen. Social kontroll och skvaller brukar vara problem i sådana radhusområden.

Viksjö är inte bra. Tråkigt, betong, bara tråkiga radhus inga villor. Långt till allt, bil är en nödvändighet.

Bostadsrätterna i västra Jakobsberg är fortfarande bra men området kring järnvägsstationen är livsfarligt på kvällarna i Jakobsberg.

Nya fullblodsbanditer som fördrivits från Rinkeby-Tensta pga överetablering har nu bosatt sig på Sångvägen i Jakobsberg. Därifrån är det 6 minuters gångväg till centrum och pendeltåget.
De mindre avancerade adidasmännen från Söderhöjden har av detta tvingats fram för att driva kring centrum för att hålla ställningarna mot de skickligare banditerna från Sångvägen.
Från Söderhöjden åker man buss till centrum.
Räkna med fler skjutningar kring Jakobsbergs centrum och pendeltågsstation.

Flygbuller är inte störande på någon plats i Järfälla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback